Oskäligt negativt omdöme Tradera
Hej!
Jag är noga med att alltid göra rätt för mig och har alltid tagit stolthet i att jag aldrig fått några negativa omdömen på någon säljsajt.
Idag hände dock det som tillslut händer alla som rör sig bland anonyma nättroll; jag fick ett negativt omdöme som köpare på Tradera.
Händelsförloppet är som följer:
23 November
09.08 skickar jag ett meddelande till säljaren och frågar om hen erbjuder rekommenderad frakt.
09.18 får jag meddelande om att "rekomenderat är jättedyrt"
13.29 svarar jag att "rek kostar väl bara 68 kr?" (säljaren har begärt frakt om 44 kronor i annonsen)
14.42 svarar säljaren "ok är det inte dyrare då får det bli sådant då"
20:36 köper jag varan med ett "köp nu"-pris
26 November
05.52 Säljaren mailar mig och påminner om att jag inte betalt inom 3 dagar (som hen begärt i annonsen)
Här börjar en konversation som blir lite konstig och ett antal mail skickas fram och tillbaka. Den inleds dock med ett mail från mig där jag förklarar att anledningen till utebliven betalning är att säljaren inte bekräftat fraktkostnaden.
Säljaren ger mig då en totalsumma (köp nu-priset + 68 kronor) som jag ska betala. Denna summa betalar jag innan lunch samma dag.
Säljaren vill nu ha mer betalt för frakten. Jag väljer att gå igenom säljarens tidigare omdömen och hittar ett negativt där det står att säljaren fuskar med frakten.
Jag vägrar att gå med på högre fraktkostnad och meddelar att jag anser att affären är avslutad. Säljaren skickar ett bekräftande mail där hen går med på den tidigare betalda frakten.
30 November
Några dagar senare dimper min vara ner hos ombud och jag hämtar ut varan. Trots strul från säljarens sida lämnar jag ett positivt omdöme, men skriver att säljaren varit otydlig med fraktkostnad och att jag ger säljaren 4/5 stjärnor.
Säljaren svarar med att ge mig negativt omdöme med kommentaren "Varning !!! läser inte beskrivningen, vill ändra utan att betala vad det kostar".
- Detta är en total lögn. Säljaren har skriftligen per mail gått med på ursprunglig fraktkostnad och det står dess utom att frakten kostat 68 kronor på fraktsedeln som satt på min vara.
När jag tar upp med Tradera att säljaren ljugit när hen lämnat omdömet och att det är falskt får jag som svar att de inte lägger sig i omdömesfrågor som inte bryter deras regler (är kränkande eller lämnat av bot etc.)
Jag känner en enorm frustration att mitt Traderaomdöme besudlats av en individ (60+) som beter sig som ett troll.
Någon som känner med mig eller har varit med om något liknande?
*EDIT* Säljaren återkallade sitt omdöme. Dock för att kunna göra det måste andra parten också göra detta. Detta innebär att du enkelt ger ett negativt omdöme om du är rädd för att motta ett. Helt utan att motparten gjort något fel och helt utan att Tradera agerar. Därefter kan du ha motpartens negativa omdöme som förhandlingsmedel för att få bort ditt eget.