En fråga om M.2 PCI-e NVMe vs SATA

Permalänk
Medlem

En fråga om M.2 PCI-e NVMe vs SATA

Jag håller koll på prisjakt efter ett bra erbjudande på en M.2 disk för ett kommande bygge. En fråga som kommit upp är hur mycket skillnad det gör med en NVMe-disk mot en SATA-variant. NVMe är ju ett par snäpp dyrare per gb. Tittar främst på 500 gb-diskar och tanken är att jag ska använda den till lagring av OS, dokument och spel.

Har jag någon nytta i mitt fall om disken läser i ~2000 eller ~500 MB/s?

Ni ser ju i listan ovan jag skapat vilka diskar jag håller koll på. Finns det någon annan ni kan rekommendera att hålla koll på i mitt fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har läst mig till av de som har provat märker du knappt skillnad mellan SATA och NVMe utom i syntetiska tester. Läshastighet är inte det viktigaste när det gäller SSDer. Personligen hade jag definitivt köpt vanlig SATA-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Den stora fördelen är ju också att man sparar 5-600kr som kan läggas på annat skoj.
Då jag inte vet än vilket moderkort jag ska köpa än så är det kanske en risk att köpa M.2 disk redan nu? De flesta moderkort med M.2 stödjer väl både NVMe och SATA? Vilka av dom två är standardvarianten?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har M2 NVME SSD i min "nya" dator och vanlig SATA SSD i min "gamla" .

Så vitt jag märkt är det ingen direkt skillnad på dem .
Så kör på en SATA och spara pengarna NVME är inte värt det för vanlig användning.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet om du behöver NVMe-hastigheter så gör du nog inte det. Jag kan dock tänka mig scenarion där det skulle sitta fint, t.ex när jag renderar ut 4K/60FPS video ur MMD samt senare sitter och redigerar klippen och vill läsa av dem i realtid på tidslinjen. 2xSSD i raid0 täcker dock behovet något.

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: Det är som sagt inte aktuellt för min del. Spelar mest på min dator och skriver i word och excel.

Då gäller det att hålla koll, det händer lite då och då att någon dippar ner en bit under 1500. Då slår jag nog till även om det är ett par månader tills nya chassit kommer. Tror inte att M.2 SSDer blir billigare med tiden, inte i den närmsta tiden i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag hade slopat tanken på M.2 SSD om du inte vet att du behöver den. Den är inte 2000 vs 500 vi pratar om, utan betydligt mindre än så tom, vilket är varför man inte märker det som användare, och verklighetstester visar typ inga vinster.

Det är dock bra att folk ovan insett detta och slutar hypa dessa diskar till vanliga användare, då det är verkligen bortkastade pengar för prestanda du sällan till aldrig kommer använda. Det handlar om att ta bort flaskhalsar... inte ge skrythästar du inte kan använda

Så spara pengarna och lägg det på något du kommer använda istället.

Jag hade satt kriterierna efter följande:
- ca 500GB, minst (om du har råd och har nytt av mer, sikta på större)

- 5 års garanti... för SSDer håller normalt länge, om du inte får en defekt disk, så det är helt klart bra att veta att man har bra garanti tid.

- Testade modeller (Mao gärna diskar som varit ute 6+ månader och fått lite recensioner osv och du ser folk använda.

- Ev firmware uppdateringar. Vissa släpps tyvärr med nån bugg, och det är i sig inte hela världen, men du måste kolla om du ser någon med många buggar, eller om folk rapporterar problem som inte lagats. Det är också bra att veta om du nu behöver uppdatera din enhet innan du installerar om tex.

Sen kan man trimma lite på dessa saker för rätt pris, bara man tänker sig för. Tex en med 3 års garanti, som har 1+ år på nacken på marknaden har lite mindre risk att vara problem. Eller en ny disk som visar lovande potential och har 5+ års garanti hos större företag du vet kan ersätta den om du får problem.

850 EVO, MX300 är väl de mest vanliga idag, men pga bristande konkurrens så är det lite knapert på billiga SSDer. Dessa är dock beprövade och har visat att de fungerar bra.

Nya MX500 verkar vara en okej disk, men jag är lite orolig för kontrollern. Den har dock suttit i Intel 540 ett tag så bör i teorin fungera. Disken är dock lite risk pga helt ny, med iaf 5 års garanti. Senast jag kollade var den inte i Prisjakt än, även om den finns att köpa i butik.

545s är också en nykomling som har rätt bra prestanda och 5 års garanti, men är också lite halvt otestad. Har haft svårt att hitta till butiker pga halvdålig produktion, men den verkar ha kommit i kapp nu.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Väldigt bra och informativt inlägg. Tack för det.
M.2 är tyvärr nästan ett krav. Jag ska bygga ner min dator till mini-itx och har bokat ett Ghost s1 från svenska louqe. Det dyker upp i april om allt går vägen i deras kickstarter-projekt,
500gb är nog minimum så att man kan samla att på en disk. Beroende på hur jag konfigurerar datorn så blir jag kanske utan 2.5 tumsplatser. Beror på vilket nätaggregat jag väljer, ett SFX-L går in och är mycket tystare än ett SFX, dock försvinner plats för lagringsburen under agget. Jag har inte riktigt fått klart för mig hur det blir, men det är vad jag antar. Man ser lättare när har chassit i handen.. Finns visserligen en plats bakom grafikkortet men där blir varmt gissar jag och är kankse inte bästa placeringen.
Att hoppa upp till 1tb hade varit bra så slipper man flera diskar. Men det är inte ekonomiskt försvarbart tycker jag. När jag dessutom ska köpa moderkort, nätaggregat, luftkylare och m.2 ssd kan man inte lägga mesta av budgeten där.

Permalänk
Medlem

Om du ställer frågan om du kommer dra nytta av det så förmodligen inte. Du hade vetat om du hade dragit nytta av den extra prestandan. Jag skulle anta att du kanske mest spelar? I så fall kommer laddtider osv vara i princip identiska. Säg att du editerar video i hög upplösning svo, du kan tex den högre prestandan göra en skillnad du direkt ser.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@napahlm: om det inte tvunget är m.2-diskar du skall ha så köpte jag 2 st 480Gb Intel serverdiskar (i sign) på Tradera, vilka har fungerat klockrent

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Paddanx: Väldigt bra och informativt inlägg. Tack för det.
M.2 är tyvärr nästan ett krav. Jag ska bygga ner min dator till mini-itx och har bokat ett Ghost s1 från svenska louqe. Det dyker upp i april om allt går vägen i deras kickstarter-projekt,
500gb är nog minimum så att man kan samla att på en disk. Beroende på hur jag konfigurerar datorn så blir jag kanske utan 2.5 tumsplatser. Beror på vilket nätaggregat jag väljer, ett SFX-L går in och är mycket tystare än ett SFX, dock försvinner plats för lagringsburen under agget. Jag har inte riktigt fått klart för mig hur det blir, men det är vad jag antar. Man ser lättare när har chassit i handen.. Finns visserligen en plats bakom grafikkortet men där blir varmt gissar jag och är kankse inte bästa placeringen.
Att hoppa upp till 1tb hade varit bra så slipper man flera diskar. Men det är inte ekonomiskt försvarbart tycker jag. När jag dessutom ska köpa moderkort, nätaggregat, luftkylare och m.2 ssd kan man inte lägga mesta av budgeten där.

Även 2,5" SSDer kan du dock klistra med dubbelhäftande tejp nästan var som helst. Du måste inte ha dedikerad bur mao. Dock ja... de bör inte sitta för varmt heller. Och titta på 1TB SATA vs 500GB M.2 så blir priset lite mildare. Men jag förstår dilemmat. Tänk dock på att du bara har en M.2 plats också... så det blir mycket dyrare att uppgradera också.

Om du dock kan köra 1TB 2,5" så har du ju M.2 platsen redo för framtida bruk när dessa är mer prisvärda.

Hade jag varit dig så hade jag försökt mäta om du har plats att sätta en 2,5", även om du planerar gå M.2 då det är bra att veta att du kan köpa senare, så du kan expandera iaf. De är normalt 7mm tjocka numera så de tar inte mycket plats. Du kan fästa dem på chassits insida för allt vad de bryr sig.

Behöver du dock gå M.2 är väl det enda jag kan säga är undvik Intel 600p. I övrigt så ta en prisvärd sådan.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: som du ser nedan på bilden, så är det inte mycket plats för några ssd i 2.5 tum.

Under nätaggregat finns plats. Men på bilden sitter ett SFX och jag planerar köpa SFX-L. Kanske dumt, men jag tror mer på stor och tyst fläkt än liten men semipassiv fläkt. Det är kankse möjligt att lägga en ssd på golvet där under ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Paddanx: som du ser nedan på bilden, så är det inte mycket plats för några ssd i 2.5 tum.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/57111?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTcxMTEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiYjJjNzBkNjVlNjkyYzJkNTgwZmExYWU4MzI4ZWQwY2UifQ%3D%3D
Under nätaggregat finns plats. Men på bilden sitter ett SFX och jag planerar köpa SFX-L. Kanske dumt, men jag tror mer på stor och tyst fläkt än liten men semipassiv fläkt. Det är kankse möjligt att lägga en ssd på golvet där under ändå?

(Wohoo världens längst länk )

Det ser onekligen trångt ut. Men hur är det mellan PSUn och kylaren? är där 7mm tro? (Så du sätter den på sidan eller ovanför PSU tom. Eller är där utblåset? (Svårt att se på bilden viken sida som är vad på det)
Om jag minns rätt är det 100,5mm * 70mm * 7mm du behöver, så det borde väl passa rätt okej in på ena sidan av SFX PSUn (om där nu inte är vent hål dvs).

Ang din SFX-L beslut är ju upp till dig. Jag vill hellre också ha större fläktar, men frågan är, hur varmt blir det? Hur mycket effekt klarar du på SFX och vad är effektiviteten? För är den semi passiv och nästan aldrig behövs användas, så lär den inte vara stort problem.

Permalänk

Det är lite skillnad på M.2 och M.2. Det finns diskar som kör gammal vanlig SATA över M.2-porten (Samsung 850 EVO finns t.ex. i både 2.5" och M.2-varianter) och de är precis som sina 2.5"-kusiner fast mindre. Samma prestanda men lite dyrare än 2.5"-diskar. Det man dock brukar mena när man säger M.2 är diskar som kör NVMe-protokollet (t.ex. Samsung 960 EVO). De är mycket snabbare men kostar också nästan dubbelt så mycket, och för de flesta vanliga användare finns ingen märkbar skillnad - en SATA-SSD är redan tillräckligt snabb.

Tillägg: läste lite för snabbt, ni hade nog redan avhandlat det här i tråden. Ursäkta, inte meningen att skriva saker på någon näsa.

Permalänk
Medlem

Märker absolut NOLL skillnad på min Samsung 960 evo mot mina Samsung 850 evos.
Uppstart är inte snabbare, program startar inte snabbare(photoshop osv), spel laddar inte snabbare (iaf inte dom jag spelar/testat).

100% onödigt köp imo, men eftersom jag köpte min 960 evo för 888kr på elgiganten när dom hade bra erbjudande så är det bra köp.
Skulle absolut inte lägga ordinarie pris på dom dock, då köper jag hellre en större SATA SSD.

Men för mindre bygget som du nämner är det ju såklart ett sätt att få in extra utrymme på liten yta.
Så då hade jag klart kört på 1x M.2 SSD + 2.5" HD/SSD som övrigt.
Fördelen med SSD är ju att du kan stripa fast dom lite här var så länge du har plats till kablarna.