Spela upp film från receiver från datorn trådlöst alt ssd/liknande

Permalänk
Medlem

Spela upp film från receiver från datorn trådlöst alt ssd/liknande

Hej!

Ska snart införskaffa mig en projektor till vardagsrummet och har fastnat i ett problem. Jag har netflix, viaplay konto som jag ser på datorn eller tv:n i sovrummet.
Men nu vill jag få detta å fungera med projektorn och receiver. Nu har jag lite tankar på hur jag ska lösa detta.
Datorn är i ett annat rum och jag har inte möjlighet att dra en hdmi-kabel till receiver.

Tänkte då på att köra med cromecast och koppla den i receiver och styra ifrån telefon. Men jag har bluerayspelare fortfarande i min dator som jag använder. (Har aldrig haft tv förutom i sovrummet)

Men kan jag koppla min dator till cromecast? Kan man streama film via router till cromecast på något sätt?
Använder mig av Asus RT-N56U
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Just nu vill ha hjälp med olika lösningar på mitt problem. Försöka undvika använda mig av NAS eller barebone pga plastbrist.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Är det specifikt en HDMI-kabel du inte kan dra pga storlek eller längd? Då finns HDMI-förlängare som använder nätverkskabel. Men det hjälper ju inte om det är uteslutet att dra kabel oavsett storleken på den.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Är det specifikt en HDMI-kabel du inte kan dra pga storlek eller längd? Då finns HDMI-förlängare som använder nätverkskabel. Men det hjälper ju inte om det är uteslutet att dra kabel oavsett storleken på den.

Det jag var ute efter är att slippa dra HDMI-kabel. Tittat på typ sådana lösningar:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/tradlo...

Om någon har använt sig av detta eller liknande. Om man kan koppla in en sådan i dator och sedan till receiver för att få bild och kunna spela upp från dator - receiver - projektor.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Många receivers har nätverksingång eller wifi.
Om du då har det kopplat i samma nätverk kanske receivern dyker upp som enhet att spela upp på för lokala filer.
Högerklicka på en film, spela upp på, <enhet>.

Men det kan variera mellan olika märken osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av larssa87:

Det jag var ute efter är att slippa dra HDMI-kabel. Tittat på typ sådana lösningar:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/tradlo...

Om någon har använt sig av detta eller liknande. Om man kan koppla in en sådan i dator och sedan till receiver för att få bild och kunna spela upp från dator - receiver - projektor.

Ok. Jag rekommenderar aldrig trådlös överföring av ljud och bild om man vill känna sig helt säker. Det finns alltid risk för störningar från andra system och dessutom är många trådlösa sändare stora förbrukare av 2.4 GHz-bandet, så man kan ganska effektivt slå åt eller kraftigt störa 2.4 GHz-nätverk (WiFi).

I övrigt gäller att testa sig fram. Det går aldrig veta i förväg hur en sådan här trådlös lösning fungerar just hos dig.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Många receivers har nätverksingång eller wifi.
Om du då har det kopplat i samma nätverk kanske receivern dyker upp som enhet att spela upp på för lokala filer.
Högerklicka på en film, spela upp på, <enhet>.

Men det kan variera mellan olika märken osv

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Andreas Epradius:

Ok. Jag rekommenderar aldrig trådlös överföring av ljud och bild om man vill känna sig helt säker. Det finns alltid risk för störningar från andra system och dessutom är många trådlösa sändare stora förbrukare av 2.4 GHz-bandet, så man kan ganska effektivt slå åt eller kraftigt störa 2.4 GHz-nätverk (WiFi).

I övrigt gäller att testa sig fram. Det går aldrig veta i förväg hur en sådan här trådlös lösning fungerar just hos dig.

Jag har nog hittat lösningen. Många av blu-ray spelare som finns har dels wifi samt att det går köra via extern hdd. Alltså får jag en bästa lösning utan att strula till det för mycket.
Börjar jag blanda in för mycket saker så kommer min tjej bli vansinnig. Ett tag så behövde jag hålla på med flera steg och det blev för jobbigt.
En kontroll för tv, tv box och receiver. 3 kontroller för att se på tv. Detta ska nu ordnas med en multifjärr förhoppningsvis.

Får tacka för all hjälp!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Men extern HDD kommer inte ge dig möjligheten till playtjänster.

Skickades från m.sweclockers.com