Asus GeForce GTX 970 STRIX OC Problem. Spel/grafikkortet kraschar.

Permalänk
Medlem

Asus GeForce GTX 970 STRIX OC Problem. Spel/grafikkortet kraschar.

Hej Sweclockers!

Testade att söka i forumet, men hittade inget som beskriver mina exakta problem. Därför vänder jag mig till er.

Jag köpte komponenter hos Inet för att bygga ihop en dator. Specs ser ni längre ned.
När jag hade byggt ihop datorn så installerade jag drivrutinerna till moderkortet, och sedan till grafikkortet (V. 353.62WHQL). Dessa drivrutiner följde med på skivorna.
När jag installerade drivrutinerna till grafikkortet så installerades även GeForce Experience. Denna gav ett meddelande om att nyare drivrutiner fanns tillgängliga, och jag installerade dem (V. 364.51).

Detta var första gången jag skulle prova spela lite spel. Jag testade med ARK - Survival Evolved, där spelet/grafikkortet kraschade och jag fick blackscreen under laddning till världen. Eftersom spelet är högst ostabilt så testade jag igen, och kunde spela i några minuter innan samma sak hände.

Testade därefter spelet Dying Light, där exakt samma sak hände.

Jag har inte sett några onormala temperaturer hos GPUn, eller någon annan stans i datorn. Men däremot kan jag få ett litet litet Coil Whine i vissa menyer på spelen, men det går över.

Jag har testat att avinstallera drivrutinerna med DDU, och sedan installerat olika versioner, men samma sak händer. Möjligtvis att jag kan spela lite längre på vissa. Har även testat att ändra fläktkurvan, men utan resultat.

Så vad tror ni detta kan bero på? Är det ett defekt grafikkort jag har fått?

Specs:

Moderkort: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16gb (2x8) DDR4
CPU: Intel Core i7 6700k 4.0 GHz 8MB
CPU Kylare: be quite! Pure Rock
GPU: Asus GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W

Skärm (om det är relevant): Acer 24" Predator GN246HL 144Hz

Väldigt tacksam för svar!
Hälsningar, Simon

La till nätaggregat i Specs.
Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Kan ev vara det som strular också.
Stängs datorn av eller är det bara spelet som stängs ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Vad har du för nätaggregat? Kan ev vara det som strular också.
Stängs datorn av eller är det bara spelet som stängs ner?

Det är ett Fractal Design Edison M 750W.

Egentligen tror jag inte att spelet stängs ner, utan får bara blackscreen och kan inte komma från det utan att stänga av datorn och sedann starta den igen.

Det har dock hänt att den har startat om datorn själv när detta har hänt.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Simopp:

Du har samma moderkort som jag, z170-a.
Det är inte så att du använt OC i bios och att du kör en hastighet som dina RAM inte klarar ?

Det låter nästan som att när du börjar fylla upp RAM så crashar datorn

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

Jag har inte gjort någonting i BIOS.

Testade att köra Dying Light med drivrutinerna från skivan, och då kunde jag spela lite längre in (typ 20 minuter), innan datorn kraschade.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Har nu testat med ett helt annat grafikkort, ett AMD från 6000 serien. Då fungerar allt utmärkt!

Skickade in grafikkortet för felsökning hos Inet, men fick tillbaka det då de inte kunde hitta några fel.
Vad kan det vara egentligen? Har nog testat allt känns det som!

Permalänk

@Simopp: Gjorde just en tråd med liknande symptom...fick mitt 970 Strix igår och kan knappt OCa det utan svart skärm, undrar om det är en dålig batch vi fått

Och fläkten rasslar som fan över 50% fan speed

Permalänk
Medlem

@Simopp:

Jag har nästa exakt samma setup och får samma fel.
Har du lyckats lösa det?

Visa signatur

-----------------
ﷲ yes!

Permalänk
Medlem

Dom senaste drivrutinerna från Nvidia har varit katastrof..Jag kör nu 362.00 och skippade GFE det fungerar fint nu..Inga mer blackscreens med mitt STRIX 980Ti

http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/99202/en-us

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Detta problemet har jag också o tyvärr så fixades detta då jag Fixade "ASUS GPU Tweak" och sänkte ner GPU Boost Clock(MHz) till 1153 och Memory Clock(MHZ) Till 6010 o satte Fan Speed på Auto sen dess har jag inte haft ett enda problem med mitt grafik kort. Tydligen ett väldigt vanligt problem när det kommer till Asus GeForce GTX 970 STRIX OC men om du gör så som jag skrev så borde detta problem inte hända dig längre! om det inte funkar så vet jag ej.

Permalänk

Har fått liknande problem. Mitt upp i spelandet så fick jag blackscreen, grafikkortet dog helt och vägrar nu funka. Har testat med annat grafikkort och då är det inga problem. Ska skicka tillbaka det till webhallen så dem får kolla på det, synd när det inte ens är en månad gammalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simopp:

Hej Sweclockers!

Testade att söka i forumet, men hittade inget som beskriver mina exakta problem. Därför vänder jag mig till er.

Jag köpte komponenter hos Inet för att bygga ihop en dator. Specs ser ni längre ned.

Detta var första gången jag skulle prova spela lite spel. Jag testade med ARK - Survival Evolved, där spelet/grafikkortet kraschade och jag fick blackscreen under laddning till världen. Eftersom spelet är högst ostabilt så testade jag igen, och kunde spela i några minuter innan samma sak hände.
Moderkort: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16gb (2x8) DDR4
CPU: Intel Core i7 6700k 4.0 GHz 8MB
CPU Kylare: be quite! Pure Rock
GPU: Asus GeForce GTX 970 STRIX DC2 OC
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W

är det 1a gången du bygger en burk (tänkte bara så du har satt alla kablar rätt, osv)

börja med att ta bort nuvarande driver HELT (starta om datorn)
hämta hem 362.00 den är stabil och bra (prova sen tex 3dmark 11 (kolla GPUn med GPU-Z (logga allt) sen ser du exakt hur Strix kortet beter sig under load.

vilken windows använder du 10 eller 8 ???
gpu-z
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt till alla för ett väldigt sent svar. Dock så har jag och Inet löst problemet nu, och jag tänker berätta vad som var felet.

Jag kunde som sagt inte lösa problemet själv, och skickade först tillbaka grafikkortet till Inet som gjorde en felsökning. Felsökningen visade inga fel eller problem. Jag fick tillbaka kortet, med samma problem som tidigare. Då testade jag en kompis kort (970 utan OC). Den fungerade alldeles utmärkt. Därefter skickade jag ner hela min dator till Inet och bad dem kika igenom hela burken.
Det Inet kom fram till var att Asus GeForce GTX 970 STRIX OC var problemet. Kortet är som sagt redan OC, och det verkar som att Asus kylare inte pallar med det. De testade ett sprillans nytt likadant, men med samma resultat som det gamla.

Jag har ju läst om lite problem med just Asus kort, men har även läst många som var nöjd med det.
Om det var en dålig batch, eller om mina övriga hårdvarukomponenter inte var riktigt kompatibla med kortet, det vet jag inte.
Inet löste problemet åt mig genom att sätta i ett EVGA GTX 970 OC istället. Denna kylare verkar i mitt fall palla överklockningen bättre.

Hoppas att mitt sena svar kan vara till hjälp för några av er i alla fall.
Än en gång, ledsen för sent svar.