Användandet av hen istället för han/hon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så om man ignorerar allt feministiskt trams som finns runt ordet där de helt vill ersätta han och hon med hen så har den nya internetkulturen skapat ett behov av ett könsneutralt personligt pronomen.

Detta är redan täckt av den oskrivna internetlagen "there are no girls on the internet" och följdsatsen "TITS or GTFO" vilka används väldigt flitigt för att understryka att anonyma forum är könslösa och bör så förbli det finns inget _behov_ av "hen" på internet. Jag är på intet sätt emot det dock; använd vad ni känner för, det är inte så att man inte förstår vad som menas med "hen" och det är ju det viktiga. De som "kämpar" för användandet är ungefär lika korkade som de som "kämpar" mot användandet i min mening. En höna av en fjäder helt enkelt; har man tid att bry sig och kanske tom bli förolämpad av någon annans (icke/)användande av ett ord som "hen" borde man kanske se sig om efter något bättre att göra. Jag antar att jag också borde hitta något annat att göra eftersom jag faktiskt tog mig tid att skriva detta inlägget >.<

Någon hade dock en bra poäng om att användandet av ordet potentiellt aktiverar en del fördomar hos läsaren och tar fokus från meningen (om detta nu inte var meningen ). Det kan såklart vara något att beakta i vissa sammanhang men to each his own.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som trodde att det här var en 5 år gammal tråd när man först började läsa den?
För att tillföra nå så kan jag bara säga att det är ytterst sällan man använder ordet hen i dagligt tal och kanske lite oftare när man skriver, enda tillfället jag kan komma på att jag använde ordet är när jag och min flickvän skulle få barn och vi inte tog reda på vilket kön det va, då sa vi hen några fåtal ggr. men annars så är ordet hen ganska oanvändbart.

Låt ordet finnas, alla vet vad det betyder och det är enkelt och kort.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Visst kan man säga den/denne/denna de två senare följs i regel av en förväntan på ytterligare minskad abstraktionsnivå. Men om en är som jag så kan en skamlöst sätta i system att säga den när vederbörande hen är närvarande, ypperligt för att uttrycka sitt missnöje med den ökande subjektiviseringen, mindre bra för den goda stämningen. Men när hen ändå har vänt alla leenden uppåner så kan man likagärna gå över till att kalla denna den för det och då närmar man sig snabbt en synnerligen trist stämning. Whablamo som ingen säger.

Det är ett argument för att "hen" skulle vara bra då det går att använda provokativt för att få fram en politisk (eller hur man nu vill klassificera den) poäng.

Skrivet av Huzzbutt:

Nej hen är ett gott ord, till viss del för att det trissar upp Biggles läsare men framförallt för att det inte är ett könsbegrepp och därför inte medger förförståelse eller fördomar.

Om du läser tråden så ser du att användande av ordet kommer med mängder mer inneboende antaganden, med enda skillnad att de främst är riktade mot talaren i stället för pronomenets syftning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är ett argument för att "hen" skulle vara bra då det går att använda provokativt för att få fram en politisk (eller hur man nu vill klassificera den) poäng.

Om du läser tråden så ser du att användande av ordet kommer med mängder mer inneboende antaganden, med enda skillnad att de främst är riktade mot talaren i stället för pronomenets syftning.

Det finns många ord som är provocerande beroende på sammanhang, när ordvalet inte överrensstämmer med förförståelsen eller förväntningarna hos åhöraren kan de flesta provocera. När det kommer till genus finner jag provokation mot rådande normer nyttig, utmana strukturer så att säga.

Vad det gäller det senare så är det så att talaren om hen inte själv är anonym alltid utsätter sig för åhörarens förförståelse eller fördomar. Att använda sig av majoritetsspråk eller ordvalet som gruppen önskar skapar en sortering. Oavsett om du väljer han, hon, den, vederbörande, Tompa, Tomas, Bosses grabb, Killen i reception eller han med kepsen så har du gett dig själv en grupptillhörighet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hen är ett idiotiskt ord.
Svenska språket är ett skämt vars enda uppgift är att mörda ord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns många ord som är provocerande beroende på sammanhang, när ordvalet inte överrensstämmer med förförståelsen eller förväntningarna hos åhöraren kan de flesta provocera. När det kommer till genus finner jag provokation mot rådande normer nyttig, utmana strukturer så att säga.

Det är då ditt val att lägga in en provokation i ditt normala samtal, och det är fritt för alla att göra. Samtidigt är det fritt för alla att välja att inte göra detta, och så som det ser ut så verkar ordet i nuläget vara svåranvänt utan att en märkbar andel av svensktalarna provoceras (stora frihetsgrader gällande faktuell betydelse, politisk konnotation, etc.). Detta gör ordet svagt för de som inte önskar använda provokation i frågan som självändamål.

I andra ord: även om någon praktiskt skulle önska (ytterligare) ett könsneutralt personligt pronomen så kommer ämnet för denna tråd med mycket bagage.

Skrivet av Huzzbutt:

Vad det gäller det senare så är det så att talaren om hen inte själv är anonym alltid utsätter sig för åhörarens förförståelse eller fördomar. Att använda sig av majoritetsspråk eller ordvalet som gruppen önskar skapar en sortering. Oavsett om du väljer han, hon, den, vederbörande, Tompa, Tomas, Bosses grabb, Killen i reception eller han med kepsen så har du gett dig själv en grupptillhörighet.

Det verkar som att du resonerar kring att "allt kan leda till en grupptillhörighet", och att detta ord därför inte skulle vara annorlunda än något annat. Det finns dock mer eller mindre neutrala uttryck att ta till. En talares karaktär spikas till olika grad om de använder uttrycket "militär" jfr m "barnamördare". Det första är ett inarbetat och vedertaget uttryck, och inga vidare tankar på person skulle troligen följa av ordvalet; det andra kommer med stora politiska implikationer, och skulle snabbt överskugga en diskussion.

Genom att använda allmänt väl förstådda termer så kan alla parter tillbringa sin tid med att analysera den faktiska sakfrågan (som för de allra flesta sällan är genus) istf att fastna i trådar som denna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Innan du agerar språkpolis kanske du ska läsa igenom dina egna inlägg t.ex. "Sär skrivning" och ingenjörer.

Till ts: jag har själv "50:isarna" och är galet nöjd med dem. Reas ut för tusenlappen vid jämna mellanrum så håll ögonen öppna

Skrivet av Sasnadan:

Även om jag inte gillar hen är det numera något jag får leva med. Det är väll minst lika korrekt som att kalla något för "queer" vetenskap.

Att komma och påpeka något som "sär skrivning" på ett forum där 50% av alla trådar innehåller det, funkar inte längre. Det är onekligen nått fel på utbildning i det svenska språket i det här landet. Sen varför har så många börjat att stava "väl" med två l? Ser det överallt nu för tiden.

Det finns väl få människor, tjejer och killar som vill bli kallade hen, där är det fortfarande han/hon som gäller. Som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det är onekligen nått fel på utbildning i det svenska språket i det här landet. Sen varför har så många börjat att stava "väl" med två l? Ser det överallt nu för tiden.

Problemet ligger i utbildningen, men inte nödvändigtvis i den utbildning skolan står för (vilken jag antar att du syftar på). Visst, efter att mången gång ha suckat och skakat på huvudet åt vissa kurskamraters nivå på svenskan när jag läste till svensklärare, kan jag inte neka till att det är helt obefogad kritik, men tack och lov fanns det fler som hade en acceptabel nivå för yrket än som inte hade det.

Det stora problemet ligger i att vi - unga som vuxna, men de unga skaffar referenspunkter i större grad än vuxna - läser mer och mer text som inte är korrekturläst (och följdaktligen korrigerad) och mindre text som är det, och parallellt med detta får ungdomar feedback på en allt mindre del av den mängd text de själva producerar då de själva producerar en stor mängd text utanför skolans väggar.

Gällande just 'väl' så är det en fullt logisk hyperkorrektion. Kort 'ä', dubbel konsonant. Inte korrekt, men fullt logiskt om man utgår från en av de mest grundläggande stavningsregler vi har.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är då ditt val att lägga in en provokation i ditt normala samtal, och det är fritt för alla att göra. Samtidigt är det fritt för alla att välja att inte göra detta, och så som det ser ut så verkar ordet i nuläget vara svåranvänt utan att en märkbar andel av svensktalarna provoceras (stora frihetsgrader gällande faktuell betydelse, politisk konnotation, etc.). Detta gör ordet svagt för de som inte önskar använda provokation i frågan som självändamål.

I andra ord: även om någon praktiskt skulle önska (ytterligare) ett könsneutralt personligt pronomen så kommer ämnet för denna tråd med mycket bagage.

Det verkar som att du resonerar kring att "allt kan leda till en grupptillhörighet", och att detta ord därför inte skulle vara annorlunda än något annat. Det finns dock mer eller mindre neutrala uttryck att ta till. En talares karaktär spikas till olika grad om de använder uttrycket "militär" jfr m "barnamördare". Det första är ett inarbetat och vedertaget uttryck, och inga vidare tankar på person skulle troligen följa av ordvalet; det andra kommer med stora politiska implikationer, och skulle snabbt överskugga en diskussion.

Genom att använda allmänt väl förstådda termer så kan alla parter tillbringa sin tid med att analysera den faktiska sakfrågan (som för de allra flesta sällan är genus) istf att fastna i trådar som denna.

Lägg ihop konstruktivism och provokation.
Nu är det väl så att din invändning är en som man sa på 2000-talet: "Safening" (hur det nu stavas.).
Att använda sig av Hen kan vara ett ställningstagande eller uppskattas som ett ställningstagande, Den här diskussionen hade inte uppstått om det var så att det inte rörde sig om något som kunde provocera. Men givet så finns det mer eller mindre neutrala uttryck, de är hur som helst irrelevanta, vi diskuterar inte användandet av begrepp och ord som återfinns i alla subkategorier utan ett uttryck som utmanade majoriteten. Det finns ett självklart värde inom många subkategorier att använda sig av ett språk som provocerar, är du till exempel emot könsstrukturer faller det sig rimligt att säga hen eftersom det tvingar till tanke. Det samma kan sägas om PK-media eller Röd grön bidragspolitik med det sagt så kan man ifrågasätta motiven men det är en del av poängen.

Du svajar in på en form av god ton som är tämligen tröttsam: Det avkodningsbara meddelandet.
Nu vet jag eller har fått för mig att du är en välutbildad individ, inom de utbildningar du har läst så finns det vissa begrepp som du har tagit till dig genom utbildningen. Skulle du i ett samtal på en pub eller krog med en okänd individ glida in på ett ämne som har med din utbildning att göra så skulle du använda dig av de ord som du har använt dig av tidigare, det är din förförståelse. Är det så att det finns en skillnad i förförståelse så kanske den andra individen frågar vad du menar med ett specifikt begrepp. Det är inget som hindrar diskussionen och en motsvarighet vid användandet av begreppet hen är att fråga om talaren menar en han eller hon. Talaren kan förstås välja att inte avslöja det och samtalet borde då fortsätta.
Den faktiska sakfrågan överskuggas inte av begreppen, den kan överskuggas av skillnader i förförståelse och den överskuggas av omotiverade reaktioner från en åhörare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det finns ett självklart värde inom många subkategorier att använda sig av ett språk som provocerar, är du till exempel emot könsstrukturer faller det sig rimligt att säga hen eftersom det tvingar till tanke.

I kontexten genusdiskussioner, så ja; men det är en relativt liten andel av de samtal som förs som är direkt relaterade till detta (man är välkommen att anse att allt är relaterat till detta, men man får nog se sig vara i minoritet). Om man inte ser något problem i att eventuellt flytta fokus från sakfrågan, eller ser genusfrågan som viktig nog för att ständigt lyfta denna problematik, så är fritt fram. Om man inte gör detta, utan enbart söker ett praktiskt men neutralt ord att använda, så är "hen" i min mening inte där (vilket återigen existensen av denna tråd styrker), och vägen dit är inte spikrak.

Skrivet av Huzzbutt:

Du svajar in på en form av god ton som är tämligen tröttsam: Det avkodningsbara meddelandet.
Nu vet jag eller har fått för mig att du är en välutbildad individ, inom de utbildningar du har läst så finns det vissa begrepp som du har tagit till dig genom utbildningen. Skulle du i ett samtal på en pub eller krog med en okänd individ glida in på ett ämne som har med din utbildning att göra så skulle du använda dig av de ord som du har använt dig av tidigare, det är din förförståelse. Är det så att det finns en skillnad i förförståelse så kanske den andra individen frågar vad du menar med ett specifikt begrepp. Det är inget som hindrar diskussionen och en motsvarighet vid användandet av begreppet hen är att fråga om talaren menar en han eller hon. Talaren kan förstås välja att inte avslöja det och samtalet borde då fortsätta.
Den faktiska sakfrågan överskuggas inte av begreppen, den kan överskuggas av skillnader i förförståelse och den överskuggas av omotiverade reaktioner från en åhörare.

Emfas min. Det är väl det som är poängen: eftersom man inte vet hur åhöraren reagerar så är det ett svagt ord. Huruvida de är "omotiverade" reaktioner eller inte ligger i individens ögon och är mindre relevant för min del av kommunikationen: de existerar, och därför är ordet problematiskt.

Om man vill säga att det inte är "begreppet" som är problematiskt utan bara hur det uppfattas så har man nått en abstraktion som är bortom användbarhet, i mina öron, när frågan gäller just hur ordet uppfattas. Det är klart att det inte är en "farlig bokstavskombination", och det finns andra existerande könsneutrala pronomen som redan nämnts, så det är inte konceptet som är kontroversiellt; det är just detta ord som är problematiskt, troligen just för att det medvetet använts som diskussionsstartare av utvalda delar av det politiska spektrumet.

Men ja, det krävs nog inga större efterforskningar av min inläggshistorik för att gissa att jag sysslar med ingenjörsrelaterade ämnen. Ett primärt rättesnöre för sådan kommunikation är strävan efter att minimera (OBS: inte någon villfarelse om att alltid kunna "eliminera" dessa, om man tar sig bortom ren matematik) tvetydigheter, vilket ofrånkomligen också starkt formar min kommunikation i andra ämnen. Ett ord som implicerar mer än jag menar, och dessutom har ett stort utfallsrum beroende på åhörare, är enligt mina kriterier mindre önskvärt att använda.

Tråden i övrigt har lyft många aspekter av människor med olika bakgrund, och det enda jag ser egentligen kvarstår är för var och en att själv värdera dessa delar utifrån egna erfarenheter, vilket per definition är svårt att diskutera sig fram till.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Om man inte kan hantera det svenska språket så är det självklart att man måste lägga till extra ord för att få folk att förstå vad man vill. Därför behövs hen för dessa personer. De flesta som har svenska som modersmål behärskar dock språket och vet hur man kan med befintliga medel anonymisera könet. I det här fallet skulle jag rekommendera "personen".

"Citat:
Ursprungligen inskrivet av Slipknot882222 Visa inlägg
Hej på er! Ska köpa en present till en musik älskande person. Personen i fråga har aldrig haft några hörlurar med något särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!
Personen lyssnar på musik med spotify premium på sin macbook pro från 2012 och ibland på sin gamla HP laptop. Därmed bör ett externt ljudkort vara passande eller? Spotify på kanske inte leverera bästa möjliga ljudkvalité, men det ska väl ändå kunna bli stor skillnad med rätt prylar?

Så vad rekommenderar ni som är mer insatta i ämnet än mig?

PS: dom skall vara bekväma och inte tokfula, gärna färgglada
PSS: om det går att få några riktigt bra lurar utan att behöva ett externt ljudkort så skulle det vara härligt "

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Om man inte kan hantera det svenska språket så är det självklart att man måste lägga till extra ord för att få folk att förstå vad man vill. Därför behövs hen för dessa personer. De flesta som har svenska som modersmål behärskar dock språket och vet hur man kan med befintliga medel anonymisera könet. I det här fallet skulle jag rekommendera "personen".

"Citat:
Ursprungligen inskrivet av Slipknot882222 Visa inlägg
Hej på er! Ska köpa en present till en musik älskande person. Personen i fråga har aldrig haft några hörlurar med något särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!
Personen lyssnar på musik med spotify premium på sin macbook pro från 2012 och ibland på sin gamla HP laptop. Därmed bör ett externt ljudkort vara passande eller? Spotify på kanske inte leverera bästa möjliga ljudkvalité, men det ska väl ändå kunna bli stor skillnad med rätt prylar?

Så vad rekommenderar ni som är mer insatta i ämnet än mig?

PS: dom skall vara bekväma och inte tokfula, gärna färgglada
PSS: om det går att få några riktigt bra lurar utan att behöva ett externt ljudkort så skulle det vara härligt "

Inget ont om ditt förslag, men jag skulle säga att den ursprungliga trådskaparen har en sak att jobba på som skulle ha löst problemet innan det uppstod, nämligen sin förkärlek för att börja sina meningar med ett subjekt. Att alltid inleda sina huvudsatser med subjektet är förvisso "lättläst", men det känns väldigt uppstyltat - inte minst när det kommer huvudsats på huvudsats.

Jämför exempelvis med följande:

Hej på er! [Jag] ska köpa en present till en musikälskande person som aldrig har haft några hörlurar med särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!

Här har vi slängt ihop två meningar bestående endast utav huvudsatser, gjort det till huvudsats + bisats, och även öppnat för att nästa mening ska kunna påbörjas med den nominalfras TS vill sannolikt undvika att upprepa (och därav valde 'hen'): "Personen i fråga".

Personen i fråga lyssnar på musik med Spotify premium på sin Macbook pro [...]

Mindre uppstyltat, använder neutrala ord, i princip lika lättläst och den enda "upprepningen" av en nominalfras har en tydlig referent.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Inget ont om ditt förslag, men jag skulle säga att den ursprungliga trådskaparen har en sak att jobba på som skulle ha löst problemet innan det uppstod, nämligen sin förkärlek för att börja sina meningar med ett subjekt. Att alltid inleda sina huvudsatser med subjektet är förvisso "lättläst", men det känns väldigt uppstyltat - inte minst när det kommer huvudsats på huvudsats.

Jämför exempelvis med följande:

Hej på er! [Jag] ska köpa en present till en musikälskande person som aldrig har haft några hörlurar med särkilt bra ljud. Detta ska ändras på!

Här har vi slängt ihop två meningar bestående endast utav huvudsatser, gjort det till huvudsats + bisats, och även öppnat för att nästa mening ska kunna påbörjas med den nominalfras TS vill sannolikt undvika att upprepa (och därav valde 'hen'): "Personen i fråga".

Personen i fråga lyssnar på musik med Spotify premium på sin Macbook pro [...]

Mindre uppstyltat, använder neutrala ord, i princip lika lättläst och den enda "upprepningen" av en nominalfras har en tydlig referent.

Ja absolut. Jag var ute efter en s.k. quickfix. Själv har jag ju inte ens svenska som modersmål.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja absolut. Jag var ute efter en s.k. quickfix.

Jag misstänkte det. På grund av att det inte stod inom [quote]-taggar så läste jag först ditt inlägg som att "Vad rekommenderar ni [...]" var en del av vad du skrivit. Så jag gav det en halv tanke och började skriva innan jag insåg att det var en del av citatet, men ansåg att det vore synd att ha slitit på tangenterna i onödan ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Vad har folk emot "hen"?
Jag fattar verkligen inte problemet.

Och ni patetiska små människor som pratar om höna, blir ni lika engagerade när någon skriver 6 som sex?

Visst kan man formulera om hela meningar för att undvika att använda han/hon/hen eller liknande men varför inte använda hen?
Jag läser massa argument om vad man kan göra istället, men ingenting om varför.

Vad är problemet med hen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Hen är Engelska för höna, ett ord som (inom svenskan) uppfunnits av social ingenjörer samt queer feminister (deras genus "vetensksap), du förstår uppenbarligen inte detta.

Som jag sa, använd korrekt form för han/henne istället. Det är inte så svårt.

Hen kommer ifrån 60-talet och är en försvenskning av Finskans "hän".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad har folk emot "hen"?
Jag fattar verkligen inte problemet.

Och ni patetiska små människor som pratar om höna, blir ni lika engagerade när någon skriver 6 som sex?

Visst kan man formulera om hela meningar för att undvika att använda han/hon/hen eller liknande men varför inte använda hen?
Jag läser massa argument om vad man kan göra istället, men ingenting om varför.

Vad är problemet med hen?

Rent personligen skulle jag inte använda det för att jag tycker det tar fokus från texten. När jag ser ordet i en nyhetsartikel stannar jag upp. Inte för att det nödvändigtvis är ett politiskt eller socialt ställningstagande eller försök till social ingenjörskonst, utan för att jag läser in att författaren har något annat i bakhuvudet än att enbart bli förstådd. Jämför med Slipknot882222:s andra inlägg i den här tråden. Med det inte sagt att det alltid finns någon baktanke.

Men den egentliga anledningen till varför jag inte använder det är att jag inte har det naturligt i språket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djonn:

Rent personligen skulle jag inte använda det för att jag tycker det tar fokus från texten. När jag ser ordet i en nyhetsartikel stannar jag upp. Inte för att det nödvändigtvis är ett politiskt eller socialt ställningstagande eller försök till social ingenjörskonst, utan för att jag läser in att författaren har något annat i bakhuvudet än att enbart bli förstådd. Jämför med Slipknot882222:s andra inlägg i den här tråden. Med det inte sagt att det alltid finns någon baktanke.

Men den egentliga anledningen till varför jag inte använder det är att jag inte har det naturligt i språket.

Så, problemet ligger inte hos ordet i sig utan hos dig pga dom fördomar och antaganden du har om ordet?
Tolkar jag dig rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så, problemet ligger inte hos ordet i sig utan hos dig pga dom fördomar och antaganden du har om ordet?
Tolkar jag dig rätt då?

Nja, det är inte riktigt det jag menar. Det problem jag ser med ordet är det jag skriver om. Det tar för mig bort fokus från den övriga texten och det författaren faktiskt vill förmedla. Den här tråden är ett gott exempel på det. Men det är inte begränsat till ordet "hen". Jag stötte på en dom för någon vecka sedan då författaren använt ordet "lapidarisk". Det tog mig direkt ur texten. I mitt inre öga såg jag en pretentiös föredragande som slår upp ålderdomliga ord för att tvinga in dem i domar och verka smart. Jag kan reagera likadant på semikolon och trema.

Så min fördom rör snarare folk som använder ordet. Ordet i sig bryr jag mig inte nämnvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hen kommer ifrån 60-talet och är en försvenskning av Finskans "hän".

Vi kan väl se vad språkrådet säger om saken helt enkelt?

"Det finns inga språkliga hinder för att använda hen, men det är ett ord som ibland väcker irritation. I vilka sammanhang hen är lämpligt bör därför avgöras av kommunikationssituationen och de tänkta mottagarna. Om man skriver till mottagare där man bedömer att risken är att hen tar alltför mycket fokus från texten, så kan andra könsneutrala strategier väljas istället"

En försvenskning av ett ord från ett helt annat språkträd? Det är väl rätt självklart att "hen" är ett politiskt laddad ord som lyfts fram i politiskt syfte. Därav irritationen. Svenskan har fullgott ordförråd för att hantera könsneutrala sammanhang. Om man besitter kunskaper i finska så inser man också väldigt snabbt att "hän" har en helt annan logisk funktion i finska språket. Det är inte enkom till för att skapa könsneutralitet utan det är en del av hur finska språket är uppbyggt som skiljer sig helt från svenska språkets uppbyggnad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är väl rätt självklart att "hen" är ett politiskt laddad ord som lyfts fram i politiskt syfte.

Vad är detta syfte?

Skrivet av Sentenced:

Svenskan har fullgott ordförråd för att hantera könsneutrala sammanhang.

Vad är problemet med att utöka det?
Vi har som sagt inget könsneutralt alternativ till han eller hon utan måste därmed bygga om meningar för att få dom könsneutrala.
Hur kan du påstå att det är fullgott när man måste bygga om hela meningar för att få dom könsneutrala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I kontexten genusdiskussioner, så ja; men det är en relativt liten andel av de samtal som förs som är direkt relaterade till detta (man är välkommen att anse att allt är relaterat till detta, men man får nog se sig vara i minoritet). Om man inte ser något problem i att eventuellt flytta fokus från sakfrågan, eller ser genusfrågan som viktig nog för att ständigt lyfta denna problematik, så är fritt fram. Om man inte gör detta, utan enbart söker ett praktiskt men neutralt ord att använda, så är "hen" i min mening inte där (vilket återigen existensen av denna tråd styrker), och vägen dit är inte spikrak.
Emfas min. Det är väl det som är poängen: eftersom man inte vet hur åhöraren reagerar så är det ett svagt ord. Huruvida de är "omotiverade" reaktioner eller inte ligger i individens ögon och är mindre relevant för min del av kommunikationen: de existerar, och därför är ordet problematiskt.

Om man vill säga att det inte är "begreppet" som är problematiskt utan bara hur det uppfattas så har man nått en abstraktion som är bortom användbarhet, i mina öron, när frågan gäller just hur ordet uppfattas. Det är klart att det inte är en "farlig bokstavskombination", och det finns andra existerande könsneutrala pronomen som redan nämnts, så det är inte konceptet som är kontroversiellt; det är just detta ord som är problematiskt, troligen just för att det medvetet använts som diskussionsstartare av utvalda delar av det politiska spektrumet.

Men ja, det krävs nog inga större efterforskningar av min inläggshistorik för att gissa att jag sysslar med ingenjörsrelaterade ämnen. Ett primärt rättesnöre för sådan kommunikation är strävan efter att minimera (OBS: inte någon villfarelse om att alltid kunna "eliminera" dessa, om man tar sig bortom ren matematik) tvetydigheter, vilket ofrånkomligen också starkt formar min kommunikation i andra ämnen. Ett ord som implicerar mer än jag menar, och dessutom har ett stort utfallsrum beroende på åhörare, är enligt mina kriterier mindre önskvärt att använda.

Tråden i övrigt har lyft många aspekter av människor med olika bakgrund, och det enda jag ser egentligen kvarstår är för var och en att själv värdera dessa delar utifrån egna erfarenheter, vilket per definition är svårt att diskutera sig fram till.

Nej det finns ingen anledning till att begränsa provokationen till specifika genusdiskussioner, det är inte bara onödigt det är rimligt att använda ordet i dagligt tal för att provocera. Ett ihärdigt användande oavsett åhörarens reaktioner är lämpligt för att avdramatisera ordet och vänja världen till det nya.
Då kommer vi till subgrupper (Jmf ditt ordval.), subgrupper är inte statiska och inte heller är tillhörigheten, begreppen är överskridande i viss mån men vissa är det inte. Hen är inte ord som är direkt nedsättande, det bär inte någon annan provokation än könlöshet och det som provocerar är knappast könlösheten, sådana diskussioner har jag haft och de är rätt enkla att ta död på: Förkunskap folk som heter Kalle?
Visst kan vi säga: Personen, individen, vederbörande osv. men inget av dem är en lämplig ersättare.

Ponera två kön och kromosom, hormon vald könlöshet eller vad man nu vill kalla det är det så att vi säger vederbörande där, vederbörande ska inte ha en till öl osv som vårt standardläge är vederbörande ett lämpligt ord. Detsamma gäller person och individ.
Nyttan är dubbel, för det ena provocerar den och tvingar den som absolut vill veta kön att sätta sig i skiten när hen ska argumentera för sitt behov. För det andra så använder vi oss av ett ord som vi har möjlighet att göra till något som har en mindre signalstyrka än vederbörande, person eller individ.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Om man inte bryr sig om att det kan flytta fokus från sakfrågan och att det kan provocera vissa personer lite här och var (eller tom anser att det finns egenvärde i detta) så är det väl bara använda ordet?

phzs argument är fortfarande fullt giltigt ifall man faktiskt bryr sig om detta. Kort sagt vi som skiter fullständigt i ifall hen någonsin blir allmänt använt och accepterat av alla eller ej gör oftast bäst i att ej använda det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är detta syfte?

Vad är problemet med att utöka det?
Vi har som sagt inget könsneutralt alternativ till han eller hon utan måste därmed bygga om meningar för att få dom könsneutrala.
Hur kan du påstå att det är fullgott när man måste bygga om hela meningar för att få dom könsneutrala?

Syftet är precis som språkrådet är inne på att det handlar om ett inlägg i genusdebatten. Nej man bygger inte om dem. Vad menar du med detta? Du menar att vi har i urminnestider klarat oss utan ett sådant och nu plötsligt i genusflummets högborg Sverige är vi i akut behov av detta? Återigen det finska språkträdet bygger på en helt annan struktur än det svenska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Syftet är precis som språkrådet är inne på att det handlar om ett inlägg i genusdebatten.

Språkrådet är inne på att det kan uppfattas så.
Och du uppfattar det ju så.
Kan du utveckla vad det är du uppfattar och vad syftet är i genusdebatten eller vad det är du pratar om?

Skrivet av Sentenced:

Nej man bygger inte om dem.

Ok, gör följande meningar könsneutrala för mig så jag förstår hur du menar

"han sade så!"
"och vad gjorde han då?"
"hon ville inte".

Skrivet av Sentenced:

Du menar att vi har i urminnestider klarat oss utan ett sådant och nu plötsligt i genusflummets högborg Sverige är vi i akut behov av detta?

Språket utvecklas hela tiden, vad är det som skiljer "hen" mot alla andra ord och nya användningsområden osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, gör följande meningar könsneutrala för mig så jag förstår hur du menar

"han sade så!"
"och vad gjorde han då?"
"hon ville inte".

"vederbörande sade så!"
"och vad gjorde vederbörande då?"
"vederbörande ville inte".

Jag har inget emot hen, men det är verkligen inget oumbärligt ord.

Permalänk
Inaktiv

Hen är det största stolpskott till ord genom tiderna. Om det ska vara så jävla könsneutralt, hur är det då tänk att man böjer ordet - för det finns ju inte en chans i världen att det ska vara "henne".

Enligt "UMO" står det så här;

Det kan böjas hen, hen, hens men man ser också böjningsformen hen, henom, hens.

HAHAHAHHAHAA

Permalänk
Medlem

NE:s definition
http://www.ne.se/hen/1826342

Jag tycker inte att det är några problem att säga hen, eller skriva hen. Jag upplever inte att det görs för att ersätta han/hon (som konspirationsteoretikerna tror). Undantaget om/av de som inte vill definiera sitt kön.

I finskan är t.ex. alla pronomen könsneutrala. Det betyder inte att finnarna tvivlar på sin könstillhörighet, i alla fall inte av den anledningen.

Jag tycker inte att det är nödvändigt att göra saken till en genusfråga, det blir bara otrevliga diskussioner och påhopp.
Det här med höna är bara så lågt och tråkigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hen är ett idiotiskt ord.
Svenska språket är ett skämt vars enda uppgift är att mörda ord.

+1

Det har tyvärr blivit lite så nu när queerfeminister, feministextremister, socialingenjörer samt annat pack fått för mycket inflytande i vårat samhälle. Dessa människor attackerar nu inte bara våra respekive kön (ni vet, det manliga samt kvinnliga könet) utan nu också vårat språk. Detta har dem förvisso gjort länge.

Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker inte att det är några problem att säga hen, eller skriva hen. Jag upplever inte att det görs för att ersätta han/hon (som konspirationsteoretikerna tror). Undantaget om/av de som inte vill definiera sitt kön..

Knappast konsipratoriskt att förklara hur det ligger till samt vad syftet med order "hen" är. Solklart vad det är dessa genus clowner håller på med, turligt nog så är det tillräcklig många som ser igenom dem för vad dem är. Att som du försöka måla människor som visar på vad dessa genus clowner håller på med som konspirationsteoretiker håller liksom inte.

Skrivet av saturday_sun:

I finskan är t.ex. alla pronomen könsneutrala. Det betyder inte att finnarna tvivlar på sin könstillhörighet, i alla fall inte av den anledningen..

Svenska är inte Finska, och som redan påpekats, vi har klarat oss utan detta "köns neutrala fjanteri" i Svenskan sedan Hedenhös. Svenskan är ett rikt språk, vi har redan fullgoda sätt att uttrycka oss på.

Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker inte att det är nödvändigt att göra saken till en genusfråga, det blir bara otrevliga diskussioner och påhopp..

Det är ju precis det som dessa genus idioter har gjort genom att indroducera ordet till att börja med.

Skrivet av saturday_sun:

Det här med höna är bara så lågt och tråkigt.

Jag håller med, att kalla folk för höna är inte bara lågt och tråkigt utan också en förolämpning.

Skrivet av Segas:

Enligt "UMO" står det så här;

Det kan böjas hen, hen, hens men man ser också böjningsformen hen, henom, hens.

Det här säger väldigt mycket redan här, att förstöra språket är inte att uveckla det, vore bra om vissa medlemmar förstod skillnaden.

Det här är vore ju endast skrattretande om det nu inte vore för att det är så sabla sorgligt. Dessa människor hittar på en massa strunt. Hoppas verkligen att dem inte introducerar denna idioti i skolan bland våra småbarn för då kommer vi att få problem inom en ganska snar framtid.

Skrivet av Segas:

Hen är det största stolpskott till ord genom tiderna.

+1