Permalänk
Medlem

Köp av ny TV 50" < Budget 16000

Hej!

Jag ska tillsammans med min flickvän köpa en ny tv, och känner mig lite vilsen i djungeln atm!

Vad är det egentligen för skillnad på plasma/LED nu förtiden?

Vi vill ha en tv som är mellan 50-60", och budgeten är 16000, men den får gärna kosta lite mindre.

Till 99% används tv:n till att kolla på film från datorn, samt vanlig tv via digitala tv-kanaler.

Vad skulle du rekommendera? Plasma eller LED?
Tips på bra produkter?

Hare!
/Feesk

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag säger också Panasonic plasma

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalaDain:

Håller med! Skulle precis tipsa om den när jag såg trådrubriken.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Panasonic plasma alla dagar i veckan om tv'n primärt ska användas till film/tv tittande.
Ser dock ingen anledning till varför du ska lägga 14k på en VT/GT50 när skillnaden mellan dessa och ST50 knappt är märkbar, här har du ST50 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817
Jag har själv sett ST/GT/VT ståendes brevid varandra kalibrerade och jag såg ingen skillnad alls, och då är jag väldigt kräsen och har ett bra öga för detaljer.
Köpte min ST50 när den gick för 11k och det är det bästa köpet jag gjort.
Vet ett flertal på minhembio.se som skickat tillbaka sina VT/GT och istället bytt mot ST då dom extra pengarna är långt ifrån värt det.

Permalänk
Skäggig legend

Mycket handlar om att kalibrera panelen vare sig det handlar om Plasma eller LCD. Jag köpte en LCD - LG620T på 47" och är kanon nöjd. Jag var tvungen att välja en tv som inte vägde så mycket för tiden som var (gipsvägg) men ångrar inte att jag tog min LCD före en Plasma även om jag i nu läget skulle köpa min en Plasma från Panasonic då jag har en Betongvägg bakom min tv-bänk.

Min tv har fantastisk svärta och färgåtergivning men endast när det är eftermiddagsljus eller "tända lampor" i lägenheten. Under dagen (solen) så ser man absolut ingenting eftersom jag har väldigt svag ljusstyrka på för att komma åt svärtan och senare mot kvällen/natten så sinar svärtan och blir lite platt. Detta händer inte på samma sätt med en Plasma. Plasman drar fruktansvärt mycket mer ström och väger otroligt mycket mer, men allt det väger upp till vad det levererar till färgåtergivningen och framförallt svärtan.

Så om du inte bryr sig så mycket om elen eller att den väger _mycket_ så för ALL del köp en Plasma av Panasonic från deras "Viera" serie!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Plasman drar fruktansvärt mycket mer ström och väger otroligt mycket mer, men allt det väger upp till vad det levererar till färgåtergivningen och framförallt svärtan.

Nej, den drar inte "fruktansvärt mycket mer ström".

Energiförbrukningen hos en plasma-TV varierar beroende på vilken bild som visas. Mörk bild = låg strömförbrukning. På en LCD-TV är energiförbrukningen konstant oavsett bild.

Angående vikten så tycker jag inte 25 kg för en 50" är särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/panaso... som de även säger ovan SJUKT BRA TV! just köpt en själv var först inne på LCD/LED men sen blev de plasma för att helt andra färger och kontraster 3d funkar oxå riktigt bra" dock inte därför jag köpte den" testade att köra avatar och ja SJUKT bra

Ljudsystem är ett måste till dagens alla tv apparater!

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

ST50, sen tar du dom 10lök du får över och köper ett skapligt ljudsystem.
Eller öl och chilinötter

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har just köpt mig en Panasonic 50VT50 och kan inte säga annat än att den är GUDOMLIG.
Bilden är helt makalös och svärtan är suveränt bra.
Det är inbyggt trådlöst N kort i den också...

Det är lätt det bästa köpet jag gjort på länge.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Angående vikten på plasma så kan jag säga att jag satte upp min 50" 50VT50 själv på väggen, så tung är den inte.
Mått utan stativ
1 171 × 50 × 335 mm
25,5kg

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Plasman drar fruktansvärt mycket mer ström

Palla bry sig om strömförbrukningen. Gör väl max en hundring eller två per ÅR! Har inte räknat på de, men kan inte tänka mig att de är nått som avgör vid ett köp. Nån som vill räkna ut en ca förbrukning per år mellan en LCD(LED) och en Plasma!;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalaDain:

+1
Jag köpte själv en sådan i mellandagarna och jag är sjukt nöjd
Ser själv mest på film via Boxee(htpc) och den inbyggda Netflix-appen i TVn.

Mitt enda missnöje är att priset sänktes 1300:- bara några dagarna efter jag handlat den, men man får inte blicka allt för mycket i backspegeln.

Permalänk

Är ägare av en ST50 sedan två veckor tillbaka. Och är supernöjd! Tankarna gick i VT50 först. Men efter ha läst på så tyckte jag att prisskillnaden fick avgöra.
Som sagt, jag är sjukt nöjd. Enda minuset är väl att den bara har 3st HDMI. Men använder inte spelkonsollerna så mycket längre så det är inget jag går och rycker mig i håret över.

Permalänk
Medlem

Har Feesk kommit fram till något köp än?

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk

Panasonic VT50 serien är den bästa TV:n som finns på marknaden, valet är lätt.