Jobbar du med något du är bra på?

Permalänk
Medlem

Jobbar du med något du är bra på?

Känner du att du jobbar med det du faktiskt är bäst på? Eller är det så att du jobbar med något skräpjobb där du inte alls behöver använda några speciella kunskaper (typ städare, ica, lager, osv).
Eller är det så att du jobbar med något du är väldigt kunnig på, men du är faktiskt bättre på något annat?

Det kanske är en svår fråga att svara på, men ni kan ju försöka. Om ni vill.

Det är inte till något skolarbete eller så, är mest bara nyfiken. Jobbar nämligen själv med det jag är absolut bäst på, och undrar lite hur vanligt det egentligen är.

Är du student eller arbetslös så kan du ju skippa att svara i pollen, när den liksom förlorar sin poäng då.

Lite exempel;
Du jobbar som typ nätverkstekniker men är egentligen bättre på att programmera.
Eller du kanske jobbar som typ grafiker men är egentligen mycket bättre på att lira gitarr.

Om så är fallet, har du någon plan på att ta dig till det ämne du faktiskt är bäst på?

Edit: Du som är student, pluggar du till det du är/vill bli bäst på?

Permalänk
Sötast

Tyvärr så jobbar jag inte ens inom mitt intresseområde öht.
Jag är bra på det jag gör, men har relativt obefintlig möjlighet att faktiskt göra det jag skulle vilja göra istället.

Jag jobbar som plåtslagare, datorer ligger dock såklart i mitt huvudintresse.

Permalänk
Medlem

Nja. Jag är civilingenjör men jobbar som lärare i matte och NO. Ämneskunskaperna har jag såklart men någon pedagogik har jag aldrig läst.

Det är helt okej, men en lite konstig situation. Jag är på något vis både över- och underkvalificerad på samma gång. Kommer nog söka mig vidare när mitt kontrakt går ut i jul.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är bra på det jag gör eller inte. Svårt att själv säga något om det när man jobbar inom omsorgen :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Nja. Jag är civilingenjör men jobbar som lärare i matte och NO. Ämneskunskaperna har jag såklart men någon pedagogik har jag aldrig läst.

Det är helt okej, men en lite konstig situation. Jag är på något vis både över- och underkvalificerad på samma gång. Kommer nog söka mig vidare när mitt kontrakt går ut i jul.

Bara lite nyfiken, varför jobbar du som lärare om du är utbildad civ.ing? Löneskillnaden borde väl vara ganska stor? Jag pluggar nämligen till både civ.ing. och lärare och har haft lite funderingar på vad man ska söka för jobb när man blir klar..

För övrigt röstade jag nej i frågan då jag sommarjobbat som snickare hela sommaren och känner mig ganska malplacerad ute på bygget långt ifrån den trygga datorns famn.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Bara lite nyfiken, varför jobbar du som lärare om du är utbildad civ.ing? Löneskillnaden borde väl vara ganska stor? Jag pluggar nämligen till både civ.ing. och lärare och har haft lite funderingar på vad man ska söka för jobb när man blir klar..

För övrigt röstade jag nej i frågan då jag sommarjobbat som snickare hela sommaren och känner mig ganska malplacerad ute på bygget långt ifrån den trygga datorns famn.

Finns väl nästna inga jobb för civ. ing. Jobbar på en skola och haft många utbildade civ ingenjörer som kommer direkt efter examen och jobbar som matte/no lärare, då de inte får något annat jobb...

Det jag gör nu är jag väl bra på, kräver ifs bara något extra dator/nätverkskunskaper. Så många på forumet skulle nog klara av detta...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Jobbar som budchaffis och jag skulle nog säga att det är relativt lätt, handlar bara om rutin.
Jag antar att jag är bra på det, annars hade jag inte fått löneförhöjning och fast anställning.
Dock har det alltid vart en dröm att bli nätverkstekniker, men det intresset har svalnat nu.

Jag är nyfiken på hur det har blivit för folk, om ni har följt era intresse eller bara har fortsatt med det ni jobbar med och trivs med det?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det är förvånandsvärt många ändå som har svarat att de jobbar med vad de är bäst på. Då blir jag nyfiken, vad jobbar ni med och hur kom ni dit?
Själv jobbar jag för övrigt som grafiker/animatör (i programmet Adobe After Effects). Jag är självlärd inom själva programmet, men har studerat film en hel del, vilket är det som fått mig att kunna komma till en position där jag kan jobba heltid med det.

Permalänk

Jag jobbar inte med något jag är bra på, mest för att jag inte tycker att det är så kul. Håller på med ganska avancerat IT-tjaffs.

Problemet är att om jag skulle byta jobb till ett IT-tjaffs jag var bra på så skulle min nya månadslön vara 10-15 000 lägre. Sitter man med bostad i sthlm och medföljande saftiga lån så är inte den minskningen så kul.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

hehe... nej jag är inte prostituerad

Permalänk
Medlem

Jobbar som bilelektriker, och är hyfsad bra på det, dock så förbannat trött på trasiga bilar att jag inte vill se bilar

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Jobbar som inköpare, och jag är bra på det. Dock så vill jag vara logistiker eller projektplanerare, eller alt. byggnadsingenjör. Å andra sidan så är jag grym på att lägga golv. Får se vad framtiden har i lager till mig dock. Man tar väl det som finns och som erbjuds för vettiga pengar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Valde "Nästan, jag är kunnig inom mitt arbetsoområde, men bättre på något annat.", men det låter lite bra. Jag är elektrikerlärling och kan det här med installation mycket bra men har bara varit på manpower en sväng och är för bekväm så att jag inte tar mig tid att ringa runt till elfirmor för att få jobb som elektriker. Jobbar då för närvarande som snickare vilket jaggjort i nästan 1 år nu. Vill hellre vara elektriker då det är något jag känner att jag kan mycket bättre.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Bara lite nyfiken, varför jobbar du som lärare om du är utbildad civ.ing? Löneskillnaden borde väl vara ganska stor? Jag pluggar nämligen till både civ.ing. och lärare och har haft lite funderingar på vad man ska söka för jobb när man blir klar..

Mjo. Jag tjänar helt okej, sämre än en civilingenjör på ett privat företag men bättre än en nyanställd doktorand. Problemet är att jag läste en extremt teoretisk linje och inriktning och det finns ganska få såna jobb i Sverige. Jag har tänkt snacka med institutionen nu i höst för att se om de har några bra tips.

Största anledningen till att jag jobbar som lärare är dock slumpen. Behövde ett deltidsjobb för att finansiera min idrottssatsning, så jag blev lärarvikarie. Efter ett halvårs flängande blev jag rekryterad till en skola, och de tyckte det funkade bra så de förlängde kontraktet över höstterminen. Det är väl inte direkt vad jag hade tänkt mig, men det är otroligt skönt att ha en fast månadslön efter att ha levt på CSN och skruttiga timlöner i massor av år.

Jag tycker du borde fundera på vad du vill ha ut av ett jobb. Är det pengarna som lockar så är det förstås ingenjörsjobben du ska satsa på, men lärarjobbet har sina fördelar, bl a en lång skön semester, att det är utvecklande att få jobba med ungdomar och så är det rätt roligt också. Varför inte pröva båda? Vikariera en termin eller två på en skola så ser du om det är något för dig.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jobbar som bilelektriker, och är hyfsad bra på det, dock så förbannat trött på trasiga bilar att jag inte vill se bilar

Jag förstår dig. Jobbade i 3 månader med att installera gps och annat tjafs i taxi, polisbilar och sånt. Tröttnade totalt och bytte jobb

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag förstår dig. Jobbade i 3 månader med att installera gps och annat tjafs i taxi, polisbilar och sånt. Tröttnade totalt och bytte jobb

Jag tror tiden man sysslar med det kan vara avgörande för graden av "less", 21år med samma saker blir lite tungt när kroppen börjar ta slut

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

hur vet man vad man är bäst på? jag är mångsysslare så om jag skulle jobba så skulle vaktmästare vara the job. jag vill ju inte jobba som vaktmästare utan som landskapsvetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jobbar som bilelektriker, och är hyfsad bra på det, dock så förbannat trött på trasiga bilar att jag inte vill se bilar

berätta gärna mer.
vad har du gått för utbildning? vad för slags verkstad jobbar du på stor, liten, märkesverkstad? m.m....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

hur vet man vad man är bäst på? jag är mångsysslare så om jag skulle jobba så skulle vaktmästare vara the job. jag vill ju inte jobba som vaktmästare utan som landskapsvetare

Ja det är väl det som är grejen lite, det kanske inte går att svara på för alla. I vissa fall är det grymt tydligt, om man till exempel har haft en hobby hela sitt liv eller åtminstone i några år och verkligen blivit grym på det, sen lyckas man få jobba med det.

Men det blir väl tydligast för folk som jobbar inom speciella datorprogram. Typ programmerarare, webbsnubbar, grafiker osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna fuska mig igenom som ljudtekniker eller fotograf, men det som jag anser mig vara bra på är IT med inriktning på säkerhet. Nätdesign, innehållskontroller och diverse stuffs.

Så svaret är ja, jag skulle nog inte kunna utföra något annat arbete bättre.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med att göra människor nöjda, och det är jag bra på.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Jobbar inom IT-branschen, systemintegration, and yes, I damn good at it

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

berätta gärna mer.
vad har du gått för utbildning? vad för slags verkstad jobbar du på stor, liten, märkesverkstad? m.m....

Jobbar på Volvo Torslanda, så det klassas väl som "stor märkesverkstad" (nya bilar är i bland trasiga).
Utbildning som jag har är gymnasieutbildning, fordon(personbil), tunga fordon och vanlig elektriker(bb2), + olika utbyggnader, can, digitalteknik, avancerad felsökning osv..

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

"Jobbar du med något du är bra på? "

-Bedöms av andra.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på byggmarknad och är den på mitt jobb som kan mest, sköter all kundsupport/reklamationer och som får göra alla tekniska arbeten. Ändå känns det helt fel då jag hellre skulle göra de tekniska arbetena hela tiden istället och slippa det andra. Men om jag slutar, vem fan ska då göra mitt arbete?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AzzEX FX:

"Jobbar du med något du är bra på? "

-Bedöms av andra.

Sant, men tanken var väl mer om man jobbar med det man själv anser sig vara bäst på. Sen om någon annan är bättre var väl egentligen inte vad jag var ute efter, men det kanske inte riktigt kom fram i tråden.

Permalänk
Medlem

Student och blivande lärare här.
Svårt att säga om min "lärarsida" är min starkaste sida, men det är en stark sida helt klart. Finns många saker jag är bra på, men det är svårt att jämföra exempelvis mitt sinne för logistik med didaktik och pedagogik. Samtidigt vet jag inte heller om jag har en sjuhelvetes inneboende talang för stensättning exempelvis, men det är nästan lite löjligt att bli såpass långsökt. Får bli ett "nästan" som min röst går till, just av den enkla anledningen att det är jäkligt svårt att jämföra vissa färdigheter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

När jag började kunde jag ingenting, nu skulle jag nog kunna konkurrera med dom bästa...så jag svarade JA.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Arbetar som originalare i egen regi och jag ser mig själv som riktigt bra på det jag gör. Bäst? Nej, då vore jag ingen bra originalare om jag tyckte det.

Permalänk
Medlem

Vad gör en Originalare?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.