Permalänk
Medlem

Macbook Pro för slö?

Hej! jag har nu haft min alldeles nya Macbook Pro 13" standard i 11 dagar och har varit jätte nöjd tills idag. Jag började editera video med Imovie 09 och gjorde musik med Garageband och då toppar processorn typ hela tiden och allt beter sig slött!

Var ligger problemet? 5400rpm disken? eller 2.4ghz processorn? 4gb ram borde väl duga nånstans i alla fall? Beställde nyss en Samsung PX2370 LED för att editera film på men det blir ju inge vidare om datorn inte orkar?

Ska jag skicka tillbaks min Macbook Pro och beställa en 15" med I5? eller ska jag vänta på nästa Imac och köra med en 27" sån?

Tipsa!

har about 12 000 att röra mig med + att om jag returnerar denna blir de ju dubbelt upp
Tackar för svar

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Garanterat hos processorn, ta 15'' MBP den är bra om man envisas med MAC

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Core 2 duo är problemet nog tyvärr problemet..

Permalänk
Medlem

Ush... De blir ju 6500.- till att punga ut :/ eller hmm... Kanske borde jag köra på nästa Imac? @lucky: Orsaken till Mac är att jag kör garageband, Imovie och premiere PRO. Dessutom vill jag synca kalendrar och sånt med Iphone...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Hårddisken är också lite väl långsam för videoredigering. 7200rmp hade gjort lite skillnad tror jag allt. Överlag så känns 5400rpm-diskar ganska långsamma tycker jag.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Garanterat hos processorn, ta 15'' MBP den är bra om man envisas med MAC

Erhm., Mac.

MAC
Mac

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

haha nödvändigt go får i5, du kunde väll räknat ut att en 13" skulle vara slö när de kommer till sånna saker? ja skulle satsa på en mcprobook 17" direkt om du nu ska ha mac till det ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

haha nödvändigt

Jo men i huvudet på vana datornanvändare så kopplar det fel när folk skriver MAC ist för Mac, bli ju en helt annan sak.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

13" är helt okej för HD editering har det visat sig... Men jag köper en 15" med i5 2,4 ghz... Får rabatt på en sån och jag får skickat tillbaka 13 tummaren

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Låter som något spuck. Min C2D 2.16 GHz har inte haft problem med iMovie eller GarageBand. Jag rekommenderar dock en snabbare disk (helst en SSD).

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk

Jag skulle nog har behållt 13"aren, och fortsatt spara till en ordentlig iMac när de nya släpps.

Permalänk
Medlem

blev en 27" Imac med I5..... fick den momsfritt och 500.- bort från det... annars skulle jag inte tagit en Imac nu då det antagligen kommer nya snart...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlex:

Ush... De blir ju 6500.- till att punga ut :/ eller hmm... Kanske borde jag köra på nästa Imac? @lucky: Orsaken till Mac är att jag kör garageband, Imovie och premiere PRO. Dessutom vill jag synca kalendrar och sånt med Iphone...

Alltså, det finns bättre program än Garageband och imovie, och Premiere Pro finns till Windows sist jag kollade. Just saying.

Skrivet av Xlex:

blev en 27" Imac med I5..... fick den momsfritt och 500.- bort från det... annars skulle jag inte tagit en Imac nu då det antagligen kommer nya snart...

Eh, det kommer en ny riktigt, riktigt snart, så jag förstår inte riktigt varför man skulle köpa dem. Det påminner mig om min skola som köpte in 24" iMacs två dagar innan de nya kom ut.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Eh, det kommer en ny riktigt, riktigt snart, så jag förstår inte riktigt varför man skulle köpa dem. Det påminner mig om min skola som köpte in 24" iMacs två dagar innan de nya kom ut.

Förmodligen fick de ett ganska bra pris eftersom de var utgående...
...å andra sidan så tar det ju en stund för saker att hända för landsting och kommuner, så upphandlingen började säkert när de var helt nya

Permalänk
Medlem

Har kört lite Garageband på min 2 dar gamla Macbook me Core 2 duo, flöt på snabbt och fint utan dröjsel.

Får väl se hur det går när man börjar me lite Premier Pro till hösten om man gråter blod Datorn i sign bör inte va mkt rappare o den har det fungerat bra på, så kan ju bara hoppas Macen hållr måttet den me.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av ConVicTen:

Förmodligen fick de ett ganska bra pris eftersom de var utgående...

Nej. :3
Bara den sedvanliga studierabatten.

Skrivet av r:Grid:

Har kört lite Garageband på min 2 dar gamla Macbook me Core 2 duo, flöt på snabbt och fint utan dröjsel.

Får väl se hur det går när man börjar me lite Premier Pro till hösten om man gråter blod Datorn i sign bör inte va mkt rappare o den har det fungerat bra på, så kan ju bara hoppas Macen hållr måttet den me.

3.1GHz desktopprocessor mot 2.4GHz laptopprocessor

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nej. :3
Bara den sedvanliga studierabatten.

3.1GHz desktopprocessor mot 2.4GHz laptopprocessor

mm 4 år gammal E6600 65nm mot ny 45nm med DDR3 minnen Prestandan är förmodligen rättså likvärdig. Kan nämna att Photoshop Lightroom flyter betydligt bättre på Macen än på den stationära PC:n.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

mm 4 år gammal E6600 65nm mot ny 45nm

Så du menar att P8600 som finns i 13" är "ny"?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Så du menar att P8600 som finns i 13" är "ny"?

Blir du mer nöjd om vi ändrar till "Nyare"? Still betydligt fler transistorer i P8600

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Notebookcheck: Mobile Processors - Benchmarklist

Där är det bara att jämföra. Ger en liten överblick på prestandan mellan de olika Cpuerna. På platserna 53-55 har vi just E6600, P8600 och 330M (i den ordningen). Trodde själv att i3 330M som jag först förväntade mig skulle finnas på Macbooken skulle vara betydligt snabbare jämfört med core 2 duon. Men pressar man inte cpun till max, så skulle jag inte tro att det spelar så jätte stor roll vilken prestanda den ger, i det segmentet. Så är det för mig iaf. Samt att i3:an lär bli varmare med sina 35W jämfört med C2D 25W?? Men det skulle inte varit fyskam med i3:an. Den kommer nog att komma när 13"aren uppdateras.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Trodde me I3:an skulle trava på bättre än C2D i detta fallet. Den verkar vara snäppet vassare i flertrådade applikationer, men annars e de tydligen ingen direkt skillnad. P8600 avläser jag som oftast några poäng rappare än E6600 i stockhastighet, framförallt i renderingsprogram. Klockad ligger väl E6600 i den stationära lite bättre till i program som gillar snabb klockfrekvens, men om det är så mkt o räcka ut tungan för vet jag inte om det är

Gissar me på en I3 i nästa version, om nu tvisten mellan Nvidia o Intel tillåter det?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll er till ämnet utan att trolla så är ni snälla.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.