Purfärska The Outer Worlds lanserar skarpt för alla idag. Många har längtat efter titeln, och även om det har varit blandade betyg bland recensenter är majoriteten positiva. Det vi på SweClockers är intresserade över är dock vad som krävs av grafikkortet för den optimala Halcyon-upplevelsen.
Av den anledningen sparkar Kenneth igång testbänken och letat rätt på 13 grafikkort för att se hur dessa står i spelet. Under huven sitter den beprövade motorn Unreal Engine, så rimligtvis borde titeln kunna flyta på relativt bra – beroende på detaljnivå såklart.
► Snacka i den stora The Outer Worlds-tråden
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 860 EVO, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
För detta snabbtest använder vi i vanlig ordning redaktionens testsystem, i vilket vi roterar 13 olika kort från AMD och Nvidia. Drivrutinerna som används är senaste tillgängliga för respektive tillverkare. Det innebär Radeon Software 19.10.2 samt Geforce Drivers 440.97 – båda med uttalade prestandaförbättringar för The Outer Worlds.
För att mäta prestanda används en slinga i början av spelet, vilken klockar in på 55 sekunder. Bildfrekvensen fångas med hjälp av mjukvaran OCAT för samtliga kort.
Prestanda vid olika detaljnivåer
Innan vi presenterar prestandamätningar från hela uppställningen grafikkort kan det vara intressant att se hur spelets olika förinställda detaljlägen påverkar bildfrekvensen. Därför plockar vi in de likvärdigt prissatta Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT för en snabb jämförelse.
Radeon RX 5700 XT | 1 920 × 1 080 | 2 560 × 1 440 | 3 840 × 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 132/85 FPS | 95/74 FPS | 50/43 FPS |
Medium | 121/78 FPS | 87/62 FPS | 46/36 FPS |
High | 112/76 FPS | 79/58 FPS | 42/33 FPS |
Very High | 95/68 FPS | 64/51 FPS | 34/29 FPS |
Ultra | 87/56 FPS | 60/48 FPS | 32/27 FPS |
För AMD:s räkning går det att pressa upp Radeon RX 5700 XT till förinställda Ultra även i 2 560 × 1 440 pixlar, med risk för fall i bildfrekvens i vissa scener. Annars är det inga problem att ställa ned detaljnivån utan att någon större förlust rent grafiskt. Däremot är allt i 4K UHD-upplösning nästintill ospelbart.
Geforce RTX 2060S | 1 920 × 1 080 | 2 560 × 1 440 | 3 840 × 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 136/88 FPS | 104/74 FPS | 56/46 FPS |
Medium | 125/79 FPS | 94/63 FPS | 51/41 FPS |
High | 117/76 FPS | 85/56 FPS | 46/36 FPS |
Very High | 101/68 FPS | 71/52 FPS | 37/31 FPS |
Ultra | 90/58 FPS | 65/50 FPS | 35/29 FPS |
Nvidia följer lite samma tema där allt upp till 2 560 × 1 440 pixlar är spelbart, men rekommendationen är åter att undvika 4K UHD-upplösning. Samma sak gäller även här, det finns gott om möjligheter att tumma på detaljnivån utan att spelet ser markant sämre ut.
Prestanda med olika grafikkort
Med undersökningen av detaljnivåer avklarad väljer vi ut förinställda "Ultra" för testet med de 13 grafikkorten. Upplösningen som testas är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar.
Med spelet i lägsta upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar så klarar nästintill samtliga kort att hålla sig över 60 FPS-gränsen, där enbart Geforce GTX 1060 och Radeon RX 580 inte håller måttet. Annars tar Nvidia hand om toppen av listan, där första Radeon i form av RX 5700 XT hamnar bakom RTX 2060 Super.
Vidare till nästa upplösning. Där presterar fortfarande Nvidia bra i titeln, medan Radeon RX 5700 XT har det kämpigt i mitten av listan. Närliggande hittas även Radeon VII som inte tyckts kunna utnyttja sin fulla potential i The Outer Worlds.
Sist men inte minst är 4K UHD-upplösningen där ingen av korten klarar att hålla sig ovanför 60 FPS-gränsen. Prestandan går verkligen ned till botten när så pass många pixlar slängs in i leken.
Sammanfattande tankar
Här brukar det stå några korta ord om spelet, men om sanningen ska fram så har undertecknad bara sprungit exakt samma slinga hela tiden och inte hunnit se något annat i världen. Så illa att inte ens ett enda skott har avlossats, men det lär nog ändras i helgen när spelet ska testas på riktigt.
► FZ recenserar The Outer Worlds på PC
Prestandamässigt ska det inte vara några större problem att driva runt titeln, men lägre prestandaklasser får tumma lite på detaljnivåerna. Lyckligtvis så märks det väldigt lite skillnad på Low och Ultra medan bildfrekvensen ökas markant.
Det gäller då i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar, där 4K UHD uppenbarligen är för tungdrivet även för prestandamonstret Geforce RTX 2080 Ti. Det kan finnas möjlighet att kunna driva runt spelet i lägsta detaljnivån, men det känns lite motsägelsefullt med tanke på upplösningen.
Titeln lanseras idag på Epic Games Store och i Windows Store inom Game Pass för PC. Kommer du köpa spelet eller har du redan börjat? Dela med i kommentarerna!