Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance, Meta, Microsoft och Samsung har alla anmält sig till EU som ”grindvakter” (eng. gatekeepers) enligt de nya reglerna i förordningen om digitala marknader (DMA). Den ställer särskilda krav på företag som har en marknadsposition som innebär att de har makt över andra företags möjligheter att nå kunder.

Sista datum för företag att anmäla sig själva enligt reglerna var 3 juli. EU-kommissionären för den interna marknaden, Thierry Breton, säger i ett pressmeddelande att kommissionen nu ska se över anmälningarna och senast 6 september fatta beslut om vilka av företagens plattformar som ska omfattas av de strängaste reglerna under DMA. De får sedan ett halvår på sig att börja följa reglerna.

Reglerna innebär att företagen som driver dessa plattformar bland annat inte får låsa in användare i sina ekosystem, inte får välja vilka applikationer som ska vara förinstallerade på enheter eller vilka applikationsbutiker användare får hämta applikationer från. De får inte heller ge sina egna applikationer eller tjänster särställning och meddelandetjänster måste göras kompatibla med andra.

Enligt Reuters har Bytedance ifrågasatt Tiktoks ställning som en "plattform", och Booking.com räknar med att behöva anmäla sig nästa år. Företag klassas som grindvakter av plattformar när de har minst 45 miljoner aktiva konsumentanvändare och 10 000 företagsanvändare inom unionen under de tre föregående åren, samt antingen en omsättning på minst 7,5 miljarder euro inom EU eller ett marknadsvärde på minst 75 miljarder euro.

Av de sju företagen på den initiala listan är Apple det som allmänt anses påverkas mest av reglerna. Enligt rykten har Iphone-tillverkaren börjat förbereda sig bland annat på att tvingas öppna IOS 17 för alternativa applikationsbutiker. Flera av företagen har ifrågasatt hur kravet på interoperabilitet mellan olika meddelandetjänster ska gå att genomföra på ett tekniskt plan.