> Twitters problem innan köpet var att det läckte pengar som ett såll och var fullt av bottar
> Elon börjar ta betalt, så att tjänsten kan finnas kvar
> Elon kickar bottarna
"Vad dålig Elon är, nu kostar det ju, och deltagandet minskar"
- Det är exakt vad han sa skulle hända. Men omständigheten att det är mindre bottar, och att man (om man vill) kan betala för att få t.ex. skriva längre inlägg etc, gör knappast tjänsten sämre.
Vidare, 2023-2024 ökade deltagandet (i termer av visningstid, minuter) på X med 10%, medans vanliga mediers deltagande sjönk i genomsnitt 20%. Visningar av WSJ.com var 30 miljoner/dag hösten 21, och är idag på 8-9m. Om det här verkligen handlade om en uppriktig sorg över deltagande och representation i media, hade man skrivit om hur det går för e.g. WSJ, eller valfri legacy-media. Men det gör man inte (jag förstår att swec inte är en plattform för granskning av medier generellt, utan har intresse för det digitala, så jag klandrar inte Swec för detta). Däremot har de flesta medier ett helt oproportionerligt intresse av att granska hur det går med X. Vilket de gärna får ha - men varför bara X? Om X har svårt att rekrytera organiska användare, hur är det ställt med t.ex. FB, som 2021 växte med 17%, men 2022 4%? Detsamma för Instagram.
Det enda "folk" egentligen är ledsna för, när man skriver om X, är att man förlorat sin megafon. Det är inte längre en algo-hardcarry och naturreservat av och för kliniska dårar, utan en plats som låter folk publicera och dela på ett nästan konsekventsneutralt sätt.
För egen del använder jag X varje dag, och det har aldrig varit bättre än vad det är nu.