Man kan se det såhär förenklat. Dom däcken vi kallar ("dra-över-en-kam") hypersport däck, Micheline Power, Battlax S22 m.m. Dom har en gummiblandning som främjar grepp på torrt väglag som gör att dom går att köra fortare med och har bättre känsla. Denna mjuka gummiblandning slits minst dubbelt så fort som då de vi kallar sporttouring däck, Battlax ST, Micheline Road m.m.
Förutom att dom slits snabbare så har dom även en kortare "peak" performance på slitaget. Ett road 6 har en mönstring som eftersträvar att greppet på blött väglag är likvärdigt under större delen av däckets liv. T.ex. ifrån inkört till där är 10% slitbana kvar.
Hypersport däcken har inte det. Där bibehålls prestandan ganska väl i perfekta förhållanden. Men i vått osv, finns där en försämring över tiden då mönstret slits. Pallnitar du med 22% kvar på ditt Michelin Power däck en regnig torsdag, så är det inte samma sak som när det var nytt ett helt enkelt...
Därav kan man säga att i praktiken så är ett Hypersport däck redo för byte efter ca 400 mil om man kör hårt.
Ett road 6 kan du säkert få ut 1000-1400 mil på.