Inlägg

Inlägg som -=AgV=- har skrivit i forumet
Av -=AgV=-

Haha...

Av -=AgV=-
Skrivet av pv2b:

Det är fantastiskt hur envisa folk är att behålla det de är vana vid, oavsett om det är Windows som Desktop-OS eller Google som sökmotor.

Fast Bing är ju faktiskt värdelöst jämfört med Google. I stort sett varje gång man råkar använda det av misstag så märker man det först på att sökresultaten är kass, innan man ser Bing-logot.

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Skrivet av kotz:

RT/PT är inte intressant ändå.

Inte om man väljer AMD-GPU kanske.

Men stör det dig inte att FSR är sämre än DLSS, och att effektiviteten är klart sämre med?

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-

Handlar där ibland, men har tydligen noll koll ändå.

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Skrivet av PatrickP:

Jag har lite skumma problem och undrar om ni andra har liknande problem. Sitter med ett 4070 och ett 5800X3D. Med inställningarna jag kör (4K, det mesta på Very High, DLSS) får jag 60 FPS i princip hela tiden (countern droppar ibland ner till 59 FPS och kan känna pyttelite stuttering någon gång då och då). Grafikkortet drar ca 190-200W och ligger nästan alltid på 95-99%. So far so good.

MEN ibland (verkar främst vara i "städer") går FPS ner till ca 40-50 och man märker det tydligt. GPU usage ligger på 99% trots detta men strömförbrukningen på kortet går ner väldigt mycket till typ 120-130W. Klockfrekvensen är oförändrad och GPU-Z visar att att PerfCapReason går till VRel (istället för PWR som det vanligtvis verkar vara).

Någon som vet vad jag kan göra?

Lite sent svar kanske, men ditt problem är att VRAM blir fullt.

Det är därför strömförbrukningen sjunker även om du fortfarande har 99% GPU-användning. Byar osv har fler assets som laddas in helt enkelt.

I 4K very high (oavsett om DLSS används eller inte verkar det som) så ökar VRAM-användningen till runt 11.5GB efter ett tag.

Så fort spelet kommer nära VRAM-gränsen så börjar data skickas till RAM, och frameraten sjunker som en sten. Du löser troligtvis problemet genom att sänka texturer från very high till high.

Vet detta eftersom jag på skoj testade spelet med mitt gamla RTX 2080 (8GB VRAM). Det funkade förvånadsvärt bra i 3440x1440 på high, en liten stund... Sen kom det en cutscene i en by och frameraten sjönk till 17 fps som lägst. Sänkte texturer till medium och sen funkade det utan problem (en del texturer blev riktigt fula, rekommenderas inte).

8GB VRAM funkar i 1080p high, men inte mer.
12GB funkar i 1440p very high.
4K very high kräver 16GB.

edit: Har spelat ca 40h nu, med RTX 4070 Ti Super 16GB, i 3440x1440 very high, med DLAA. Ingen krasch hittills och frameraten ligger oftast runt 80-100, med enstaka dippar ner mot 70-75 i större byar osv (CPU-begränsat med min 5900X, very high är rätt krävande). Spelet är i stort sett helt befriat från stutter med, vilket är ett trevligt undantag nuförtiden...

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-

Gissade på hälften vilket nog inte är en fördel om man jobbar inom Försvarsmakten haha…

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Skrivet av underd0g76:

Ser fram emot Moment 22.

Med 3 kontrollpaneler och fyra högerklicksmenyer, samt en varning om man ens skulle fundera på att googla, förlåt… binga någon annan webbläsare än Edge.

Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-
Av -=AgV=-

Lite kul att många verkar vara förvånade.

Historiskt sett har Nintendo nästan alltid sålt så gammal/omodern/billig hårdvara som möjligt, till så högt pris som möjligt.