Inlägg

Inlägg som DasIch har skrivit i forumet
Av DasIch

Kingdom Come: Deliverance II - Trailer

Dags att börja hajpa!

Ser ut att kunna bli årets spel.

Av DasIch
Skrivet av Cyberz:

Kan inte hitta det nu men sett video på asfalt där vattnet rinner "genom" typ direkt. Har för mig det var i Japan de testade det.
Vore fint på banor så att man slipper detta problem med vatten.

Tror inte det skulle funka så bra på racebanor. Afalten behöver vara porös och racebanor brukar ha betydligt finare asfalt än vanliga vägar. Med grövre asfalt kommer däcken ätas upp snabbare och dessutom slipas den ned mer i spåret där alla kör - skulle bli större skillnad att ligga i och utanför spåret. Däckrester kommer dessutom lägga sig i prorerna vilket gör det svårare för asfalten att absorbera vatten.
Risken blir alltså att racingspåret blir snorhalt när det regnar, medan övriga banan är relativt torr och har bra grepp. Den torra delen skulle dock slita rejält på däcken, som också blir varmare. Regndäcken skulle inte tycka om det. Det skulle nog bli ännu svårare att köra i regn.

Sen är det förstås ett litet problem att den här asfalten bara fungerar i varma klimat.

Av DasIch
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara stänga av i settings

Är det bekräftat att det stänger av all telemetri? Fungerar appen utan internetuppkoppling?

Av DasIch

Går det att köra den här nya appen utan Nvidias telemetri?

Av DasIch
Skrivet av eFoppa:

Du blandar ihop Williams aktiva fjädring (?) med aktiv aero som bannlystes efter Spaniens GP 1969 som en följd av att flera bilar kraschade

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1969_Spanish_Grand_Prix

Satt själv just och letade efter detta exempel.

För övrigt kan det tilläggas att dagens markeffekt inte uppnås på riktigt samma sätt som de mekaniska kjolarna från förr. Dagens bilar har inga rörliga kjolar utan luften leds genom fixerade stråk på undersidan. Det gör dagens konstruktion pålitligare och lättare att beräkna, särskilt med den lägre profilen på däcken. Tanken med den här förändringen är att få bort en del av luftvirvlarna, som tidigare uppfyllde samma funktion men orsakade mer "dirty air".

Av DasIch

Vad skulle ni göra om ni fick 3 biljoner dollar?

Jag skulle köpa godis för allt, och inte bjuda någon.

Av DasIch
Skrivet av oqvist:

Implementionen fungerade ju närmast perfekt det bannades för att det var för effektivt och de ville gå i en annan riktning istället för att alla skulle införa det.

Problemet är att det ger sämre underhållningsvärde det är ju en del av vad reglementen är till för förutom att hålla nere kostnader och inte göra skillnaden mellan rikingarna och fattiglapparna för stor

Både aktiv aero och markeffekt förbjöds för att det var farligt och orsakade krascher. Vingarna brukade vara fästa i ofjädrad massa och markeffekten uppnåddes genom mekaniska kjolar, vilket kunde leda till att de förlorade markeffekten om de attackerade kerbs eller gupp för hårt.

Av DasIch
Skrivet av oqvist:

Bannades rätt hårt när ett team utvecklade det till dödlig effekt

Det har gått lång tid sedan 60-talet och varken aktiv aero eller markeffekt har i sig varit ett problem - bara implementationerna som brustit när idéerna varit nya.

Av DasIch
Skrivet av sKRUVARN:

Personligen så bryr jag mig inte alls vad det sitter för drivlina i bilarna, så länge dom går snabbt och ligger i tekniskframkant (och där räknar jag in effektivetet). Dock så tycker jag det hade vart bra mycket roligare om det hade vart mycket friare regler! Sätt miniumim vikten exlusive drivlina och sen en rimligt maxgräns för mängd energi bilen får starta med, sen upp till tillverkarna att fritt välja mellan olika förbräningsmotorer eller hybrid-setuper.

Till reglerna, visst hade kunnat vart roligare, men också mycket sämre, nu blev dom iaf både lättare och mindre (dock marginellet), så länge dom inte blir långsamma så ser det väl iaf dugligt lovande ut.

Ja, det hade varit betydligt mer intressant om reglementet var friare. Tror det hade räckt med en maxgräns för hur stor bilen får vara (förslagsvis inte mycket större än gamla V10-bilarna). Säkerhetskraven är rigorösa och har stor påverkan på hur lätta bilarna kan göras. Eftersom det inte går att tanka under ett race blir också motoreffekten begränsad. Är man orolig för att det blir för hög motoreffekt kan man sätta ett tak på, säg, 1200HK.

Av DasIch
Skrivet av izzie:

Cirkusfasoner med aktiv aero. Gör ett vettigt designjobb istället för att hålla på med gimmickar.

Um, va? Om något så är aktiv aero vettig design.

Av DasIch

Tråkigt. Hade varit kul med en andraförare som kan utmana Max lite.

Av DasIch

Jag undrar hur mycket av detta vi kommer få se i Arrow Lake?

Av DasIch

Oerhört tråkigt. Beklagar sorgen.

Av DasIch
Skrivet av Json_81:

Pratar vi arbetsplatser kan det faktiskt vara så svårt, varken före eller efter digitala möten ges något utrymme mellan dem.
Fysiska möten kanske man ska ta sig mellan olika rum, eller än värre, byggnader. Digitalt så är det ofta någon som säger, oj vi har slut på tid och sen pladdrar vidare i 10-15 min. Så antingen får man bli sen eller lämna ett oavslutat möte.

Vi har haft initiativ med att man ska lägga sluttiden på möten 5-10 min kortare men efter ett tag bokas det bara hela och halva timmar igen.

Sen har vi följande problem:

Av DasIch
Skrivet av Yoshman:

Ryktet att Nvidia ger sig in i ARM64/Windows marknaden verkar vara långt mer än ett rykte numera. Nvidia borde rimligen ha med stöd för dGPU, även om det i förstaläget mer verkar handla om en systemkrets även där.

Qualcomm har sagt något att datorer med PCIe-slottar kan bli verklighet längre fram. Är i första läget fullt rimligt att koncentrera sig på bärbara då det är ~3/4 av PC-marknande (och en växande andel, var 2/3 för något år sedan).

Sen vet jag inte hur "separat" det behöver vara. Tar hellre ett moderkort med fastlödd CPU om det ger fördelar över en socket. Det kritiska är att enheten ska kommer med PCIe-slottar och NVMe-slottat då det ger långt större flexibilitet i att bygga en dator för rätt nischade användarfall.

Låter lovande. Ska bli intressant att följa den här utvecklingen.

Ett par fördelar jag ser med separat moderkort är att det blir lättare att byta något och lättare att välja de features man vill ha - blir antagligen mer valfrihet.

Av DasIch
Skrivet av SCORPIUS:

När HDR är som det ska på alla vis är det helt underbart. Det är skit att det ska vara så svårt att få till det bra.
En bra visningskälla kostar skitmycket pengar och sen finns det ingen standard som gör att det ser lika dant ut hos mig som det gör hos kalle trots att det är samma bildkälla.
Det suger.

Standard finns men problemet är att få bildvisare kan spela upp materialet korrekt, och hur man löser det kan se olika ut.

Av DasIch

Är det möjligt att skicka ljudet från TV;n för att spelas upp genom datorn - antingen trådlöst eller genom HDMI?

Alltså, det jag vill göra är att spela upp ljudet genom datorn utan att behöva fixa en till sladd. Annars vore det förvisso enkelt att skicka det optiskt till datorn, vilket jag lär göra någon gång när jag har vägarna förbi lämplig butik och känner för att bråka dit en till sladd. Tänkte dock om det finns en lösning som funkar ändå.

Av DasIch
Skrivet av GizmoTheGreen:

själv mycket sugen på "socketed" ARM64, om det någonsin blir en grej. ett helt normalt "PC" system annars liksom. med nvme eller sata ssd, pcie slots osv.

Qualcom CPU med en Intel ARC.. känns kinky.

Finns väl en viss risk för att det aldrig blir verkligheten. Det är för många normies som inte vill bygga datorer, plus att marknaden för skrivbordsdatorer är relativt liten.

Vad som talar för det är dock att entusiaster lägger mer pengar på sånt här, och dessutom har visst inflytande över andras val. Håller man entusiasterna nöjda och glada kan det driva på försäljningen.

Av DasIch
Skrivet av Yoshman:

Det skrivet: för att ARM64 ska ta fart på Windows tror jag man behöver denna fördel under en tid om det ska lyckas på sikt. Det måste finnas en klar fördel att byta, för det går inte att sticka under stolen med att det under en tid kommer vara extra strul att köra ARM64 på en plattform som Windows där x86 i praktiken varit enda relevanta ISA under årtionden.

Något jag skulle vilja se och som kan skynda på utvecklingen är att Qualcom börjar sälja systemkretsarna separat, som AMD och Intel gör.

Tror det finns många entusiaster som skulle börja bygga små kompakta system. Tänk en sånhär krets kombinerat med en dGPU i minsta möjliga formfaktor. Även om det inte skulle ersätta många skrivbordsdatorer i nuläget tror jag det skulle sätta bollen i rullning.

Av DasIch
Skrivet av leafbranch:

Oavsett vilket, vad är det ens att bry sig om?

99,9 av konsumenter köper inte en laptop enbart för några benchmark hit och dit. Finns 100 andra funktioner som är viktigare så länge det inte är klasskillnader i prestanda.

99,9% av påhittade siffror är tagna direkt ur röven.