Hej,
Jag fick inspiration av det tidigare galleriet som publicerats.
Hjulmodd resväska
Här följer en beskrivning av renoveringen av min gamla fina Samsoniteväska.
Efter att som turist ha släpat tungt så var hjulen i ett bedrövligt skick.
Hej,
Jag fick inspiration av det tidigare galleriet som publicerats.
Hjulmodd resväska
Här följer en beskrivning av renoveringen av min gamla fina Samsoniteväska.
Efter att som turist ha släpat tungt så var hjulen i ett bedrövligt skick.
Väskan i originalutförande innan renoveringen.
Väskan rullade ojämnt och hjulen skavde mot fästet i väskan.
Så här såg originalhjulet ut. Här syns det tydligt att hjulet blivit ojämnt och slitet.
Hjulfäste och hjul är fästa inifrån väskan med tre torxskruvar. Väldigt enkelt att demontera.
Det övergår mitt förstånd hur man på en resväska som kostar flera tusen kronor kan sätta hjul på axel utan kullager. Fy skäms Samsonite! Hjulen (och axeln) slits ju ned på nolltid när väskan rullas lastad. Och det är ju liksom poängen med en resväska - att man ska transportera saker i den.
Jag letade runt på nätet efter hjul som var mellan 97 och 103mm i diameter (vilket var den uppskattade toleransen jag mätt) med kullager och en axelbredd om 12-13mm. Helt kört! Några sådana hjul fanns inte att finna. Vad göra?
När jag tittade mer noga på axeln kunde jag se att den består av en metallkärna, med plast runt. I metallkärnan gängas skruven in som fäster hjulfästet i väskan. Min gissning var att kärnan står för det mesta av hållfastheten. Därmed borde jag kunna minska dimensionen på plasten för att kunna fästa ett vanligt inlinehjul med 100mm diameter och axelbredd om 8mm.
Men hur minskar jag på ett vettigt sätt dimensionen från >12mm till 8mm? Att sandpappra ned 4 mm i diameter skulle aldrig gå på ett bra sätt. Resultatet skulle bli för ojämnt för att man sedan skulle kunna trä på ett kullager och hjul.
Gängsnitt var min bästa idé. Jag började med 12mm och gängade hela hjulaxeln.
För att underlätta arbetet med gängsnittet så oljade jag in hjulaxeln med såpa.
Därefter 10mm med ett M10 gängsnitt.
Men efter det var jag tvungen att tänka till. Jag kunde inte minska till M8, 8mm eftersom det är toppen på gängspåren som är 8mm. Toppen på gängorna snabbt skulle tryckas ihop och skapa ett glapp mellan axel och kullagret och hjulet skulle börja vobbla och bli instabilt.
I stället gängade jag med UNF 3/8" gängsnitt, som är 9,5mm och sedan sandpapprade jag ner gängorna så att spacers och kullager kunde träs på. Slipningen med sandpapper var litet jobbig, men resultatet blev jämnt och fint utan glapp mellan axel och kullager och hjul. Hela sandpappersövningen tog kanske 10 minuter per hjul.
Eftersom jag fortfarande var litet orolig för hjulaxelns hållfasthet så förstärkte jag metallkärnan med en stålaxel. Stålaxeln var ett 2,5 mm borr som kapats så att bara fästet återstod. Längden per hjulaxel var 24 mm.
På hjulaxeln träddes en smal spacer/distans, sedan hjulet med kullager-smal spacer-kullager och slutligen en bredare spacer. Den yttersta spacern är här på bilden precis kant-i-kant med hjulaxeln. Nu är det bara att skruva tillbaka fäste och hjul på väskan igen.
Jag hade lyxat till det med hjul som blinkar när väskan rullar. Tacky men coolt ! Väskan rullade perfekt på första försöket och faktiskt mycket bättre än när den var ny. Inget vobbel och inget skav mot sidorna på hjulfästet och jämn och fin gång tack vare dubbla kullager på varje hjul.
Väskan färdig !
Den rullar perfekt och kommer att hålla ännu många år!