Separat skärm att ställa vertikalt: vad att tänka på?

Permalänk
Medlem

Separat skärm att ställa vertikalt: vad att tänka på?

Hej,

Jag har idag en 27" 1440/144hz skärm för mitt arbete, media och i viss mån spelande. Tänkte köpa en ny skärm och ställa den vertikalt. Montering sker via två st 1x-armar i bordet.

Den sekundära skärmen ska på arbetstid ha i syfte att läsa dokument och Word/Excel. På fritiden så vill jag ha Spotify/Youtube/etc. där.

Vad ska jag tänka på, före mitt köp?

- Samma upplösning (2560*1440)
- Är det kritiskt med samma skärmuppdateringsfrekvens om skärmen aldrig ska spelas på? Kommer jag märka skillnad med en 75hz, exempelvis?
- Hade ni tagit samma storlek (27") eller siktat på en 24"? (individuellt, givetvis - men lyssnar gärna på era takes)
- Annat?

Tack

Permalänk
Medlem

Hz hade jag inte prioriterat på en skärm som denna, dock så har väldigt många bildskärmar för kontor idag >60Hz.

27" blir väldigt lång på höjden.

Tänk på att vissa skärmar ser mindre bra ut när man tittar högt/lågt under dem, vänder du på skärmen så blir det samma sak i sidled om du inte får skärmen rakt framför dig.

Permalänk
Hedersmedlem

ClearType/vanlig fontrendering i allmänhet använder oftast skärmens subpixel-struktur för att få bättre text. Det fungerar dock inte när skärmen är roterad 90 grader, så text kommer att se sämre ut på en vertikal skärm.
Av den anledningen skulle jag om du verkligen vill köra vertikalt överväga att köra på en 4K-skärm så att du får högre pixeldensitet och kanske får bra text oavsett (med eller utan ClearType).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Tänk på att vissa skärmar ser mindre bra ut när man tittar högt/lågt under dem, vänder du på skärmen så blir det samma sak i sidled om du inte får skärmen rakt framför dig.

Av det skälet kanske det är smart att satsa på IPS i det här fallet?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Jag vet inte hur användbart det är för dig men...

När jag skaffade skärm att ha i vertikalt läge så skaffade jag en som hade samma bredd som höjden på den primära men förstås har man en 27" blir det väldigt liten skärm isåfall (hade nog troligtvis endast övervägt om det handlade att matcha 32"+). I mitt fall handlade det om 32" som primärskärm (eller har 2x 32" om jag ska va precis) så då blev det en 18" 16:10 skärm som jag skaffade som 3:e för porträtt läge (används mestadels till Home Assistant och extra browser fönster), för mig var det viktigt dock att det inte skulle sticka ut. Jag är glad att jag valde 16:10 då annars hade det varit väldigt smalt. 2560x1600 på 18" är väldigt najs så trots att skärmen har relativt hög DPI så skärpan är sjukt bra även fast man kör med 150% zoom.

Alla mina skärmar har olika uppdateringsfrekvens, TV:n har 60Hz, primära 165Hz och 18" skärmen 144Hz. Det är säkert inviduellt detta men jag stör mig inte särskillt mycket att det är olika speciellt då jag tittar ju bara på videos osv på 60Hz skärmen. Dessutom olika upplösningar 1080p, 2560x1440 och 2560x1600.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ClearType/vanlig fontrendering i allmänhet använder oftast skärmens subpixel-struktur för att få bättre text. Det fungerar dock inte när skärmen är roterad 90 grader, så text kommer att se sämre ut på en vertikal skärm.
Av den anledningen skulle jag om du verkligen vill köra vertikalt överväga att köra på en 4K-skärm så att du får högre pixeldensitet och kanske får bra text oavsett (med eller utan ClearType).

Har inte använt stående själv men var tvungen att testa. Kan inte säga att jag ser någon direkt skillnad över huvud taget. Inte förrän jag sträcker mig fram huvudstupa över bordet så kan jag se något som mest kan beskrivas som kromatisk aberration... men mycket lite. Så 2K kanske kan fungera det också?

Testrigg: Windows 11, 1440 x 2560 skärm och terminalglasögon. Däremot tycker jag inte 16:9 är direkt idealiskt för stående skärm. För smalt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har inte använt stående själv men var tvungen att testa. Kan inte säga att jag ser någon direkt skillnad över huvud taget. Inte förrän jag sträcker mig fram huvudstupa över bordet så kan jag se något som mest kan beskrivas som kromatisk aberration... men mycket lite. Så 2K kanske kan fungera det också?

Testrigg: Windows 11, 1440 x 2560 skärm och terminalglasögon. Däremot tycker jag inte 16:9 är direkt idealiskt för stående skärm. För smalt.

Jag vet inte om jag testat själv med 1440p, visserligen.

Insåg även nu att det nog blir struligt om man behöver köra olika skalning på de två skärmarna. Bara att växla mellan TV (200%) och skärm (100%) i Windows 11 är långt ifrån optimalt. Många program buggar ur från marginellt (måste ändra storlek på fönstret varje gång) till rätt illa (all text/grafik blir suddig) till rejält (programmet måste startas om för att gå att använda).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har inte använt stående själv men var tvungen att testa. Kan inte säga att jag ser någon direkt skillnad över huvud taget. Inte förrän jag sträcker mig fram huvudstupa över bordet så kan jag se något som mest kan beskrivas som kromatisk aberration... men mycket lite. Så 2K kanske kan fungera det också?

Testrigg: Windows 11, 1440 x 2560 skärm och terminalglasögon. Däremot tycker jag inte 16:9 är direkt idealiskt för stående skärm. För smalt.

Jag har kört min setup med en 27" 1440p 165hz IPS och en 27" 1440p 60Hz IPS vertikalt ett tag nu och har inte reflekterat över att det skulle vara sämre kvalitet på texten på den verikala skärmen.
Jag tycker inte det blir för smalt heller men då har jag alltid skärmen delad i två, t.ex. Youtube/Excel på ena halvan och Teams eller Discord på den andra.

Jag tycker det fungerar jättebra att köra såhär, jag vill sitta rakt framför min huvudskärm så att ha den vertikala uppdelad på två appar till höger om mig och det är perfekt för mig.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Mycket värdefull input samtliga, tackar.

Beslut:
- Väljer IPS skärm för mina ändamål
- Nöjer mig med 75-100hz då skärmen aldrig kommer spelas på
- 2560*1440

Ska grubbla lite ytterligare angående storleken. Sitter med mätstickor just nu och tycker att 27" kan bli helt OK, trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Mycket värdefull input samtliga, tackar.

Beslut:
- Väljer IPS skärm för mina ändamål
- Nöjer mig med 75-100hz då skärmen aldrig kommer spelas på
- 2560*1440

Ska grubbla lite ytterligare angående storleken. Sitter med mätstickor just nu och tycker att 27" kan bli helt OK, trots allt.

Det blir du nog nöjd med, sen är det trevligt med minimal yta på det som normalt sett är under skärmkanten för att få det lite mer symmetriskt när den är på högkant.

Rent estetiskt är det nog snyggare med en lite mindre skärm och jag kan väl tycka att det är lite högt upp till översta delen av den vertikala skärmen men då jag kör video oftast där så funkar det fint.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag vet inte om jag testat själv med 1440p, visserligen.

Insåg även nu att det nog blir struligt om man behöver köra olika skalning på de två skärmarna. Bara att växla mellan TV (200%) och skärm (100%) i Windows 11 är långt ifrån optimalt. Många program buggar ur från marginellt (måste ändra storlek på fönstret varje gång) till rätt illa (all text/grafik blir suddig) till rejält (programmet måste startas om för att gå att använda).

Nämnde det mest som en slags referens för vad man kan förvänta sig av 2K. Vi har ju dock alla olika biologiska förutsättningar och preferenser så det jag tycker ok kan ju vara helt anus för andra såklart.
TV och monitor sida vid sida däremot har jag aldrig fått till. Det är verkligen inte optimalt. Inte ens i horisontal läge. Och TV: är låst på 1080p. Kör man bara TV kan de med bättre paneler se bra ut. Som jobbets 4K som är helt ok. Men gamla sunkiga 1080.... ne.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Mycket värdefull input samtliga, tackar.

Beslut:
- Väljer IPS skärm för mina ändamål
- Nöjer mig med 75-100hz då skärmen aldrig kommer spelas på
- 2560*1440

Ska grubbla lite ytterligare angående storleken. Sitter med mätstickor just nu och tycker att 27" kan bli helt OK, trots allt.

Klipp ut ett papper/kartong i motsvarande skärmytan och lek lite. Jag tyckte det var på tok för lite. Men har å andra sidan bara 24" i samma upplösning. Storleken kanske har betydelse ändå?!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Mitt tips är att satsa på en 16:10 skärm på sidan. Det kanske inte låter mycket med 1920x1200 istället för 1920x1080 med det gör bredden mer användbar!

24 tum blir också "lagomt" långt på höjden.

Beträffande uppdateringsfrekvens: Jag skulle inte betala mer för 75 hz ifall det fanns som val. Jag har ofta media igång på sekundärskärmen, och den är vanligtvis på 30 el 60 bilder per sekund --> ser bäst ut på jämna multiplar av dessa - DVS 60 Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

En viktig parameter när du köper en bildskärm för att ställa vertikalt och åt sidan är betraktningsvinkel. TN-paneler är till exempel kända för att ha dålig betraktningsvinkel i allmänhet, men den är ännu sämre vertikalt än horisontellt. IPS-paneler, till exempel, är i princip problemfria på detta område. Det är ju inget problem om du har den vertikala skärmen precis framför näsan, men det kommer du ju inte ha...

Jag hade en TN-panel som vertikal skärm för jättelänge sedan, det räckte att röra huvudet vänster och höger för att färgerna skulle skifta väldigt mycket. Nu är bildskärmarna idag mycket bättre än en dassig TN-panel för 10-15 år sedan så klart, men ändå - håll koll på att du väljer en skärm som har en bra betraktningsvinkel.

Uppdateringsfrekvens spelar ingen roll. Min primära bildskärm är på 144 Hz, min sekundära på 60, det har aldrig orsakat mig några problem. Men det kanske är annorlunda om man som vissa har vant sig så mycket vid hur smooth musen är vid hög uppdateringsfrekvens. Det är inget som stör mig.

Angående upplösning är det bäst att ha en bildskärm som har samma pixeltäthet. Helst samma storlek och samma upplösning, alltså, annars kan fönstren ändra storlek och du kan få skumma skalningsartefakter när du flyttar fönster mellan olika skärmar. I alla fall på Windows funkar det inte helt problemfritt i min erfaranhet, har inte testat en sådan konfig på andra OS. Även om det blivit bättre med nyare Windowsversioner. Samma pixeltäthet på alla skärmar ger den "smoothaste" lösningen.

Permalänk
Medlem

Jag körde en 1920x1080 23-24" skärm vertikalt ett tag. IPS och märkte ingen större skillnad i kvalité mot att ha den horisontellt. Det var lagom för att ha en A4 uppe tyckte jag. Men lite bredare och man hade haft lite mer kolumner i excel eller andra program som bygger i den ledden.