Därför är Googles sökresultat sämre idag

Permalänk
Melding Plague

Därför är Googles sökresultat sämre idag

2019 inträffade en intern strid på Google där affärssidan besegrade ingenjörssidan, och resultatet är sämre sökresultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat blanda in Bing när jag söker efter svar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Beklaglig läsning. Har faktiskt själv reagerat på att sökningarna är ganska dåliga och man får "samma" svar hela tiden.

Men AI kommer väl rädda oss alla?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Toner heads" som Steve Jobs kallade dom.
Folket på marknadsavdelningen styr hela företaget.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Har mer och mer börjat sakna operanden near de senaste åren som var det Altavista som hade? Just för att man inte får de klockrena träffarna som man innan fick med Google och man måste tweaka sin sökning betydligt mer.

Men det här öppnar ju för en ny aktör samtidigt och det vore ju inte fel med tanke på Googles dominerande ställning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Även jag har haft känslan att sökningen blivit sämre, och det var kanske inte bara inbillning alltså. En sak jag själv stör mig på är att om man söker på något problem relaterat till äldre hårdvara så får man väldigt många länkar till sälj, färre till forum, reddit, newsgroups, där man faktiskt hittar det man letar efter, dvs, information.

Jag har på senare tid börjat använda googles Gemini som sökmotor, den ger ofta bättre och snabbare svar än googles vanliga sök.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Gått över till https://kagi.com/ och har inte känt att jag saknar Google

En sökmotor som kräver konto? Nej tack.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan några år med Duckduckgo som default sökmotor. Känner inte alls något som tilltalar mig med Google längre. Inte som för 15-20 år sen när de helt enkelt var bättre och enklare än de andra. Sådan här läsning förklarar kanske varför det gått åt det hållet...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Testpilot

Har idag DuckDuckGo som förinställd standard när det kommer till sökmotor, mycket tack vare att jag gick ifrån Chrome i förmån för FireFox under förra året.

Dock ska det sägas att DDG inte är perfekt heller; det blir därför att använda både Google och (hör o häpna) Bing emellterid. De olika motorerna har sina egna styrkor och svagheter. Man gör sig själv en björntjänst genom att förlita sig exklusivt på en sökmotor — åtminstone om man eftersöker mer nyanserade information eller bara inte är nöjd med resultaten från en av dem

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till DuckDuckGo, men jag tycker den har blivit sämre också de senaste åren, men jag tror det beror på att man tagit bort många gamla sidor som inte uppdaterat certifieringar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Beklaglig läsning. Har faktiskt själv reagerat på att sökningarna är ganska dåliga och man får "samma" svar hela tiden.

Men AI kommer väl rädda oss alla?

Nja, även de måste tjäna pengar. AI kommer såklart utformas därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har idag DuckDuckGo som förinställd standard när det kommer till sökmotor, mycket tack vare att jag gick ifrån Chrome i förmån för FireFox under förra året.

Dock ska det sägas att DDG inte är perfekt heller; det blir därför att använda både Google och (hör o häpna) Bing emellterid. De olika motorerna har sina egna styrkor och svagheter. Man gör sig själv en björntjänst genom att förlita sig exklusivt på en sökmotor — åtminstone om man eftersöker mer nyanserade information eller bara inte är nöjd med resultaten från en av dem

DDG använder Bing så borde bli samma resultat?
Men ja, kör även med DDG som standard. Google som andra alternativ då dom fortfarande är bättre när man vill ha resultat från forums trådar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Don't be evil. But greedy is fine!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Intressant ändå att det kanske inte bara var en känsla ändå, var runt 2020 som jag började störa mig på Googles sökresultat så pass mycket (reklam/betalda resultat högt) att jag bytte till DDG. Passade även på att byta från chrome till Firefox i samma veva.

Tyvärr, får jag ändå säga att jag måste göra google sökningar rätt ofta, även om jag kört DDG i snart 4år som standard sökmotor får jag ändå säga att den är rätt mycket sämre i jämförelse. Dock så slipper man ju helt irrelevanta resultat i toppen bara för att dom betalt (typ som att handelsbanken skulle komma upp före om man googlar på swedbank).

Permalänk
Medlem

Även jag har kännt sedan antal år tillbaka att sökresultaten blivit sämre, men som flertal andra trott att jag inbillat mig bara. Kul att äntligen få en förklaring till varför.

Kanske dags för swec att göra ett djupgående test av dom olika sökmotorerna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Giriga säljare brukar sabba allt som vanligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Don't be evil. But greedy is fine!

De övergav det mottot för ett antal år sedan, ungefär samtidigt som de började fokusera på vissa projekt som inte klingade väl med det mottot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Don't be evil. But greedy is fine!

"Don't be evil" är borta sedan länge, så de satsar på att vara både onda och giriga.

Permalänk
Medlem

Byt standardsökmotor till duckduckgo!

Permalänk
Medlem

Om det ens existerar något problem ?

Det hela är simpelt och enkelt löst, Man byter och glömmer att Google existerat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

DDG använder Bing så borde bli samma resultat?
Men ja, kör även med DDG som standard. Google som andra alternativ då dom fortfarande är bättre när man vill ha resultat från forums trådar.

liknande, men inte alltid helt samma. Och bing verkar innehålla betalda placeringar.
Jag gör liknande med att ibland använda google

Permalänk
Medlem

Kagi är den bästa sökmotorn jag testat. Inget behov av Google längre.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att lyssna på Karl Emil Nikka i just detta ämnet
https://nikkasystems.com/2023/04/14/podd-193-integritetsvarna...

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Förmodligen även därför mitt Google Home ofta svarar ”jag kan tyvärr inte hjälpa med det längre” också, gissar bara..

Permalänk
Medlem

Alla företag går under för eller senare men vissa vill visst skynda på det.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Jag hade skrattat åt iden att betala för en sökmotor för bara ett par år sedan, men sedan jag utvärderade Kagi fick jag svårt att gå tillbaka till något av de alternativ där man inte betalar med pengar.

Kagi är bättre än Google Search någonsin har varit. Jag kan tweaka resultatet genom att prioritera upp eller ner eller blocka specifika domäner för att slippa t.ex. Pinterest, prioritera ner t.ex. Instagram och prioritera upp sajter som brukar ha bra content, t.ex. Sweclockers.

Det ligger i Kagis största egenintresse att snabbt visa det folk faktiskt söker efter eftersom det är den enda anledningen att betala för dem. Hos reklamfinansierade söktjänster är deras ekonomiska incitament att visa så mycket reklam som möjligt. Jag får helt enkelt se kostnaden för Kagi som en del av kostnaden för att använda internet.

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows Edge och Bing. Jag är helnöjd.

Permalänk
Medlem

varför behöva en sökmotor när vi kan bara fråga en ai och den ger ocss faktiska svar och söker fram länkar åt en om man vill sökmotorer är förlegade

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ecosia.org ett tag och tycker att den är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

En sökmotor som kräver konto? Nej tack.

Som du dessutom måste betala för. $5/mån för starter plan (300 sökningar) och $10/mån för unlimited search.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi