Permalänk
Medlem

98 tum TCL eller Samsung

Hej hej
Ska köpa en 98 tum - någon av de två nedan.
Väljer gärna TCL som är 5000:- billigare men vill inte vara dumsnål.
Tacksam för hjälp vad jag ska köpa

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98c955/1032...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80...

Permalänk
Medlem

TCL o Slamsug e samma skit.
Båda är ohyggligt bra maskiner så du kommer inte märka någon skillnad endå. TCL har 2304 dimming zones. Jag har för mig Samsungen har 1920. Men det kan också vara en mjukvara som skilljer och att det är samma panel endå. Detta är inte jätte ovanligt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezebell:

Hej hej
Ska köpa en 98 tum - någon av de två nedan.
Väljer gärna TCL som är 5000:- billigare men vill inte vara dumsnål.
Tacksam för hjälp vad jag ska köpa

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98c955/1032...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80...

Vet inte du använder Dolby Vision (bl.a 4K Netflix å Disney plus premium, har en del filmer i), vilket samsung inte har stöd för.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Viking
Skrivet av AkUs:

TCL o Slamsug e samma skit.
Båda är ohyggligt bra maskiner så du kommer inte märka någon skillnad endå. TCL har 2304 dimming zones. Jag har för mig Samsungen har 1920. Men det kan också vara en mjukvara som skilljer och att det är samma panel endå. Detta är inte jätte ovanligt.

Nej, där har du väl fel? Vad jag kan se så har Samsungs Q80C bara 120 zoner vilket är ganska kasst. Medan TCL har 2160 zoner.

@Jezebell Så du borde nog köpa TCL med en Apple TV. Bör vara klart bättre än Samsungen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Jag köpte TCL 98p745 för en vecka sen och är mycket nöjd. Den är ju riktigt stor och med emballage helt löjligt stor och tungt (88kg). Så mät ordentligt innan och se till att du får in den i huset/lägenheten.

Har inte testat Samsungen så kan inte besvara frågan fullt ut. Men jag som är lite lagomt kräsen och intresserad tycker att min TCL är över förväntan.

TCL har ju haft rätt bra priser och reor, kanske kan vara värt att kolla upp innan köp.

Permalänk
Medlem

Ja TCL 98C955 har ett riktigt bra pris just nu och det verkar vara ett bra köp men tacksam för era åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, där har du väl fel? Vad jag kan se så har Samsungs Q80C bara 120 zoner vilket är ganska kasst. Medan TCL har 2160 zoner.

@Jezebell Så du borde nog köpa TCL med en Apple TV. Bör vara klart bättre än Samsungen.

Verkar som du har rätt om samsungen. TCL lär vara bättre i ett vardagsrum att stå emot dagsljus. Jag hade köpt TCL tvn i detta valet personligen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺

98-tummare = CSOT/TCL:s paneler. Fortfarande rätt olika apparater i funktion, handhavande, olika IP och hur bilden behandlas. Även om det med all rimlighet är TCL som bygger modellen åt Samsung (och Sonys 98:a) är det inte samma resultat när de används.

TCL C955 är tekniskt spec-för-spec mer jämförbar med Samsungs QN95 och QN90-modeller (med VA-panel). Minus QN95:s bättre vinklar och förmodligen inte riktigt lika dämpande reflexfilter. Säljs bara C955 som 85:or och 98:or i norden så jag lär inte kunna testa den inom nära framtid.

Jag skulle väl lite enkelt sammanfatta att bildtekniskt och hur TCL presenterar bilden är de steget under Samsung i konsekvens och då är Samsung kända för sin inkonsekvens. Samsung med FALD pushar en hög kontrast som ofta imponerar men också kan bli för överdriven, typiskt att mörk bilden sotar igen. Ett närmast kroniskt problem med Samsungs FALD:en är förmågan att lite väl mycket dämpa ljuset från exempelvis en stjärnhimmel. TCL kommer istället i sina svaga stunder ge en plattare bild än väntat för något med så högt specad FALD.

Men mycket är sådant man inte tänker på eller ens kan vara medveten om såvida man inte får chansen att jämföra direkt. Därför är TCL tacksamma om man kommer från en äldre och enklare TV och då är TCL:s toppmodeller en uppgradering. Den som redan har någon av Sonys, LG:s, Panasonics, Samsung eller Philips moderna toppmodeller och uppskattar dem för sina respektive styrkor brukar inte bli lika imponerade av TCL:s toppmodeller. Priset och good enough-nivån är nog styrkan här.

Sedan får man med TCL:s räkna med att det är en del taffligheter och närmast Ormet Kruper-nivå på de svenska menyerna. Vilket ju är väldigt personligt hur man kan leva med en sådan sak. Dolby Vision IQ översätts i menyn till "Dolby syn IQ" och brusreduceringsfunktionerna (noise reduction) ska tydligen ”minska buller."

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Vet inte du använder Dolby Vision (bl.a 4K Netflix å Disney plus premium, har en del filmer i), vilket samsung inte har stöd för.

Dolby Vison är döende. HDR10 ser ofta bättre ut och LG slutar stöda Dolby Vision i mid range i år.

https://youtu.be/ISdR6-k2kZI?si=EmCWvSohrLpyvwr1&t=741

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfvendal:

Jag köpte TCL 98p745 för en vecka sen och är mycket nöjd.

Samma köp och jag har nog aldrig varit så nöjd någonsin!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jazz 1-up:

Dolby Vison är döende. HDR10 ser ofta bättre ut och LG slutar stöda Dolby Vision i mid range i år.

https://youtu.be/ISdR6-k2kZI?si=EmCWvSohrLpyvwr1&t=741

Med TCL vill du definitivt ha Dolby Vision. De klipper hårt vid 1500 nits vid HDR10. Så gäller att hålla sig till material mastrat till nivåer under 1500 nits.

Permalänk
Medlem

..dock är TCL inte direkt lysande
Skulle starkt rekommendera att du kollar lite "Owner club"-trådar på t.ex avsforum innan du köper en TCL

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

..dock är TCL inte direkt lysande
Skulle starkt rekommendera att du kollar lite "Owner club"-trådar på t.ex avsforum innan du köper en TCL

Har du länk till någon som har köpt 98C955 så vore jag tacksam? 😃

Permalänk
Medlem

98C955 verkar vara en specifik modell för återförsäljare/region och inte en generisk, det finns dock ett gäng trådar som belyser problemen. Mjukvaran är kass inkl bildhantering om den möjligtvis inte råkar vara 4k och räkna inte direkt med några uppdateringar men har du lite tur så kanske det kommer någon som löser några problem.
https://www.avsforum.com/forums/lcd-flat-panel-displays.166/ (du kan flippa igenom några TCL-trådar där exempelvis, speciellt de senare posterna)

Permalänk
Medlem

När jag letade TV till min far i den storleksordningen slog han till på Hisense U7KQ 100". Kommer inte ihåg priset men det var lägre än Samsung/TCL vid det tillfället har jag för mig.

https://compu-mail.se/sv/p/hisense-100u7kq-100-4k-uhd-2160p-m...

Permalänk
Medlem

Kan vi bara snabbt reflektera över att vi nu kan köpa vettiga 98tums tv för under 40k?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Det är intressant att läsa alla svar 😃
Som jag skrev kommer jag att välja någon av nedan tv.
Om det är värt att lägga 5000:- extra på Samsung eller TCL är mer prisvärd.

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98c955/1032....

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Kan vi bara snabbt reflektera över att vi nu kan köpa vettiga 98tums tv för under 40k?

Kan vi i samma veva reflektera över att någon ger så här mycket pengar för en tv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan vi i samma veva reflektera över att någon ger så här mycket pengar för en tv?

Jag känner en som gav 89.000kr för en 50” 720p pioneer plasma för. Varför skulle 35.000kr på en TV vara dyrt?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezebell:

Hej hej
Ska köpa en 98 tum - någon av de två nedan.
Väljer gärna TCL som är 5000:- billigare men vill inte vara dumsnål.
Tacksam för hjälp vad jag ska köpa

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98c955/1032...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80...

Till skillnad mot alla andra i denna tråd, som gissar eller som baserar sina åsikter på vad som står att läsa på utländska forum som tar upp andra modeller och mjukvaror, så äger jag en 98C955. Köpte den i slutet av förra året efter att ha jämfört flera olika märken och modeller i prisklassen 30-40,000 kr och som är 85-tum eller större.

Jag valde 98C955 eftersom den ger mest skärm (jag använder den som PC-skärm) för pengarna. 98-tum, riktigt bra bildkvalitet (95% av OLED), 144 Hz, minimal risk för inbränning.

Jag är inte villig att spendera 40,000 kr på något som jag måste dadda med (OLED). Jag vill kunna använda skärmen så som det är tänkt utan att behöva hålla nere ljusstyrkan, oroa sig över statiska element, behöva köra anti-inbränningsfunktioner regelbundet etc. Och innan nu någon som har OLED skriver, "min OLED har ingen inbränning" så säger jag, "vad bra för dig", jag är dock som sagt var inte beredd att lägga 40,000 kr på något som har en så stor risk att få inbränning som OLED faktiskt har.

TV:n har inga problem vare sig mjukvara eller bildhantering, och senaste programuppdateringen kom förra månaden.

Jag kan inte svara för Samsung-modellen du länkar till mer än att den rent specifikationsmässigt ligger minst ett par steg under TCL:en.

Skrivet av Laxpudding:

98-tummare = CSOT/TCL:s paneler. Fortfarande rätt olika apparater i funktion, handhavande, olika IP och hur bilden behandlas. Även om det med all rimlighet är TCL som bygger modellen åt Samsung (och Sonys 98:a) är det inte samma resultat när de används.

TCL C955 är tekniskt spec-för-spec mer jämförbar med Samsungs QN95 och QN90-modeller (med VA-panel). Minus QN95:s bättre vinklar och förmodligen inte riktigt lika dämpande reflexfilter. Säljs bara C955 som 85:or och 98:or i norden så jag lär inte kunna testa den inom nära framtid.

Jag skulle väl lite enkelt sammanfatta att bildtekniskt och hur TCL presenterar bilden är de steget under Samsung i konsekvens och då är Samsung kända för sin inkonsekvens. Samsung med FALD pushar en hög kontrast som ofta imponerar men också kan bli för överdriven, typiskt att mörk bilden sotar igen. Ett närmast kroniskt problem med Samsungs FALD:en är förmågan att lite väl mycket dämpa ljuset från exempelvis en stjärnhimmel. TCL kommer istället i sina svaga stunder ge en plattare bild än väntat för något med så högt specad FALD.

Men mycket är sådant man inte tänker på eller ens kan vara medveten om såvida man inte får chansen att jämföra direkt. Därför är TCL tacksamma om man kommer från en äldre och enklare TV och då är TCL:s toppmodeller en uppgradering. Den som redan har någon av Sonys, LG:s, Panasonics, Samsung eller Philips moderna toppmodeller och uppskattar dem för sina respektive styrkor brukar inte bli lika imponerade av TCL:s toppmodeller. Priset och good enough-nivån är nog styrkan här.

Sedan får man med TCL:s räkna med att det är en del taffligheter och närmast Ormet Kruper-nivå på de svenska menyerna. Vilket ju är väldigt personligt hur man kan leva med en sådan sak. Dolby Vision IQ översätts i menyn till "Dolby syn IQ" och brusreduceringsfunktionerna (noise reduction) ska tydligen ”minska buller."

Varför uttala sig om en TV som du inte ens har testat? Frågan gäller även er andra i tråden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The Owl:

Varför uttala sig om en TV som du inte ens har testat? Frågan gäller även er andra i tråden.

Välkommen till forumet. Du börjar bra.

Permalänk
Medlem

Verkar som att du försöker motivera ditt köp för dig själv mer än för någon annan. TCL är billigare av anledningar, vissa märker av de "rough edges" mer än andra. Det är att forum för att just diskutera ämnet och vad som har framlyfts är saker att beakta sen är det upp till användaren att väga fördelar mot nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Välkommen till forumet. Du börjar bra.

Instället för att skriva ett fjantsvar så kan du ju svara på varför du skriver om en TV som du inte ens har testat? Om du har testat andra TCL-modeller spelar ingen roll.

Skrivet av diizzy:

Verkar som att du försöker motivera ditt köp för dig själv mer än för någon annan. TCL är billigare av anledningar, vissa märker av de "rough edges" mer än andra. Det är att forum för att just diskutera ämnet och vad som har framlyfts är saker att beakta sen är det upp till användaren att väga fördelar mot nackdelar.

Äger du eller någon annan i denna tråd TV:n? Nej. Har du ens sett den i verkliga livet? Nej. Då ska man heller inte uttala sig om den eller ge rekommendationer.

Försöker inte motivera mitt köp då jag inte går efter vad andra påstår på forum utan går efter mina egna ögon och efter att ha gjort en hel del jämförelser mellan olika tillverkare och modeller i butik innan jag bestämde mig. Vet därför att jag gjort ett riktigt bra köp.

TCL 98C955 kostar normalt 100,000 kr. Att den vid två-tre tillfällen säljs med rabatt är för att TCL är ett nytt varumärke på den svenska marknaden samt att normal-svensson köper TV i 10,000 kronors-klassen. Att sänka priset gör att man säljer fler exemplar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@The Owl: Jag har ett bättre förslag. Eftersom du vet bäst och faktiskt äger C955, kan du kolla följande:

(1a) Vid vilka mastrade nivåer klipper C955 bilden vid HDR10 från en *signalkorrekt* källa och ifall du får en likadan eller nära liggande klippning vid HDR10+? Detta kan kräva testskivor, likt Spears&Munsil UHD Benchmark, så kanske inte helt lätt att testa. Testmönstren från https://www.diversifiedvideosolutions.com/ är väldigt bra, men kostade pengar senast jag kollade.

(1b) Får du variationer i klippningen baserat på Local Dimming-inställningen? I sådana fall, är det en förskjutning av nivåerna eller en förändring som kommer av en bildprocessning där local dimmingen skapar förändringar i testbilden som inte finns i testbilden från början?

(2) Hur stort omfång får du på reglaget för "Svärta nivå"? Ungefär hur mycket svart klipps när du sänker reglaget 20 steg och hur mycket lyfts nivåerna det när du ökar 20 steg? Detta borde vara enkelt att testa då detta är ABC-nivå runt bildinställningar.

(3) Är det likadana felöversättningar där "auto" översätts till "Bil" (som om någon suttit med en tysk-svensk ordbok) även på C955. Här är från menyn för "spelmästare":

Jag är genuint nyfiken och det hjälper mig faktiskt.

Permalänk
Medlem

Ta prissättningen med en rejäl nypa salt, eller snarare ta det som MSRP och sen sätt ett realistiskt marknadsvärde.
Jämför med t.ex TCL 98C959 som inte inom loppet av ett år ens har varit i närheten av det priset trots att den vara säljs av en återförsäljare (marknadsföring). https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20373649...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@The Owl: Jag har ett bättre förslag. Eftersom du vet bäst och faktiskt äger C955, kan du kolla följande:

(1a) Vid vilka mastrade nivåer klipper C955 bilden vid HDR10 från en *signalkorrekt* källa och ifall du får en likadan eller nära liggande klippning vid HDR10+? Detta kan kräva testskivor, likt Spears&Munsil UHD Benchmark, så kanske inte helt lätt att testa. Testmönstren från https://www.diversifiedvideosolutions.com/ är väldigt bra, men kostade pengar senast jag kollade.

(1b) Får du variationer i klippningen baserat på Local Dimming-inställningen? I sådana fall, är det en förskjutning av nivåerna eller en förändring som kommer av en bildprocessning där local dimmingen skapar förändringar i testbilden som inte finns i testbilden från början?

(2) Hur stort omfång får du på reglaget för "Svärta nivå"? Ungefär hur mycket svart klipps när du sänker reglaget 20 steg och hur mycket lyfts nivåerna det när du ökar 20 steg? Detta borde vara enkelt att testa då detta är ABC-nivå runt bildinställningar.

(3) Är det likadana felöversättningar där "auto" översätts till "Bil" (som om någon suttit med en tysk-svensk ordbok) även på C955. Här är från menyn för "spelmästare":

<Uppladdad bildlänk>

Jag är genuint nyfiken och det hjälper mig faktiskt.

Svara på frågan i stället för att komma med undanflykter.

Varför ger du rekommendationer om en TV och ger den betyg i din TV-guide, när du inte ens har testat den? Har du ingen moral? Skäms du inte?

Hur många av dessa TV-apparater som du satt betyg på har du faktiskt testat?

Jag vet inte bäst (har aldrig hävdat det heller) men till skillnad från alla här så äger jag TV:n och vet därför hur den presterar, innan jag ger råd.

Skrivet av diizzy:

Ta prissättningen med en rejäl nypa salt, eller snarare ta det som MSRP och sen sätt ett realistiskt marknadsvärde.
Jämför med t.ex TCL 98C959 som inte inom loppet av ett år ens har varit i närheten av det priset trots att den vara säljs av en återförsäljare (marknadsföring). https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20373649...

I Tyskland är momsen lägre och det bor också 85 miljoner i landet vilket gör att säljvolymen är markant mycket högre (vilket ger ett lägre inköpspris), därför kan priserna hållas nere jämfört med här hemma. €5000 är 58000 kr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The Owl:

Svara på frågan i stället för att komma med undanflykter.

Varför ger du rekommendationer om en TV och ger den betyg i din TV-guide, när du inte ens har testat den? Har du ingen moral? Skäms du inte?

Jag har aldrig satt betyg på apparater i TV-guiden. Jag har rankat dem på vilket sätt de kan jämföras. Två TV-apparater med samma rankning inom ett område är direkt jämförbara. De spelar i samma liga om man så vill. Två apparater på snarlik nivå är inte alltid exakt lika bra utan precis som när två hockeylag spelar i samma liga finns det alltid någon som vinner och någon som förlorar matchen. Kanske oavgjort.

Poängen med rankningen är att tydliggöra hur en TV likt exempelvis Samsung Q60, trots att den säljs som QLED, inte är särskilt jämförbar (hockeytvåan) med OLED eller Samsung QN9-serier (elitserien), något som alltid varit frågeställningar och tidigare resulterat i rätt rejäla felköp.

Sedan finns det förstås alltid folk som inte vill förstå den här skillnaden och du kanske är en av dem. Det får du stå för.

Nu har du fått svar från mig. Nu kan du svara på mina frågor och visa att du vet bättre än mig, som du hävdar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har aldrig satt betyg på apparater i TV-guiden. Jag har rankat dem på vilket sätt de kan jämföras. Två TV-apparater med samma rankning inom ett område är direkt jämförbara. De spelar i samma liga om man så vill. Två apparater på snarlik nivå är inte alltid exakt lika bra utan precis som när två hockeylag spelar i samma liga finns det alltid någon som vinner och någon som förlorar matchen. Kanske oavgjort.

Poängen med rankningen är att tydliggöra hur en TV likt exempelvis Samsung Q60, trots att den säljs som QLED, inte är särskilt jämförbar (hockeytvåan) med OLED eller Samsung QN9-serier (elitserien), något som alltid varit frågeställningar och tidigare resulterat i rätt rejäla felköp.

Sedan finns det förstås alltid folk som inte vill förstå den här skillnaden och du kanske är en av dem. Det får du stå för.

Nu har du fått svar från mig. Nu kan du svara på mina frågor och visa att du vet bättre än mig, som du hävdar

Oavsett om det är "betyg" eller "rankning" så har du gjort det utan att ha testat apparaterna i fråga. Du ger också "betyg/rankning" på sådant som kontrastomfång. Vad för slags "bild-expert" sätter betyg/rankar TV-apparater han aldrig har testat?

Har du svårt att läsa och förstå text? Har aldrig påstått att jag vet bättre än någon. Har sagt att jag är den enda i denna tråd som inte bara har testat TV:n utan också äger den. Därför har jag sakliga belägg när jag skriver om TV:n, till skillnad från er andra som gissar, går efter specifikationer etc.

Min TV är Calman-certifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Owl:

Oavsett om det är "betyg" eller "rankning" så har du gjort det utan att ha testat apparaterna i fråga. Du ger också "betyg/rankning" på sådant som kontrastomfång. Vad för slags "bild-expert" sätter betyg/rankar TV-apparater han aldrig har testat?

Har du svårt att läsa och förstå text? Har aldrig påstått att jag vet bättre än någon. Har sagt att jag är den enda i denna tråd som inte bara har testat TV:n utan också äger den. Därför har jag sakliga belägg när jag skriver om TV:n, till skillnad från er andra som gissar, går efter specifikationer etc.

Min TV är Calman-certifierad.

Detta är återts KBW

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad är KBW?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs