Permalänk
Medlem

Konsultförmedlare

Hej

Ni som jobbar som konsult via förmedlingsbolag, vad är praxis för dem att ta i % för den tjänsten? Förstår att det givetvis beror på den exakta tjänsten de ger mig. Har inte tidigare gått via bolag utan skött det själv vilket är lite mer jobb.
Vad är normalspannet beroende på service som de tillhandahåller?

Permalänk
Medlem

Har för mig att de tog 15% när jag jobbade som anställd konsult för en 8 år sen ungefär, detta i Stockholm och för mig som konsult så var det en julklappfika om året thats it. Bra business från deras sida dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Har för mig att de tog 15% när jag jobbade som anställd konsult för en 8 år sen ungefär, detta i Stockholm och för mig som konsult så var det en julklappfika om året thats it. Bra business från deras sida dvs.

Skötte de något åt dig? fakturering, kunder? stod för mjukvara, hårdvara? eller var det bara förmedling av kunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

Skötte de något åt dig? fakturering, kunder? stod för mjukvara, hårdvara? eller var det bara förmedling av kunder?

Nu var jag bara anställd genom en liten konsultfirma där alla gick genom förmedlaren, det enda jag hörde de gjorde var just något årligt mingel samt att "hjälpa" till att hitta uppdrag inom deras nätverk vid behov.

Men också så är de en möjliggörare att komma in på kunder med ramavtal och liknande.