Vad gör din arbetsplats bra förutom lön

Permalänk
Medlem

Vad gör din arbetsplats bra förutom lön

Hej alla.

Så vi har ju tråden Vad har ni i lön? som är en riktigt rolig tråd tycker jag. Intressant som tusan och även om lön (för mig iaf) spelar väldigt stor roll, så har jag inte valt den platsen som erbjöd mest pengar.
Dem låg i mitten, för mig var det andra frågor som var avgörande.
Jag skulle inte tagit dem som erbjöd minst enbart för dessa saker, men jag kände inte att jag fick med den som valde visst.

Det som jag tyckte var avgörande förutom lön i slutet var:

  • Seriöst engagemang i inkluderings frågor (HBTQ+ är väldigt. viktigt för mig)

  • Macbook Pro (Fast jag jobbar med Microsoft mest)

  • Härlig stämning

  • Jobba mest hemifrån

  • Globalt

  • Roliga förmåner

  • Dem insåg att jag trots min inte jätte lång tid inom it var senior

Det var några av dem sakerna jag kollade på och dem vart avgörande.
Hur såg det ut för er eller hur ser det ut för er?
Varför stannar du?

Permalänk
Medlem

- Bra kollegor.
- Frihet att arbeta hemifrån.
- Mac.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

- Kompetenta kollegor, är en fördel om de är trevliga också.
- Jobba hemifrån hur mycket man vill.
- Datorer man själv styr över, dvs datorer som inte är centralt styrda av inkompetenta IT-avdelningar.

Permalänk
Medlem
  • Riktigt trevliga kollegor.

  • Flexibel arbete (kontor + hem).

  • Relativt bra IT-system för att tillåta våra arbetsuppgifter smidigt.

  • Väldigt bra förmåner. Tidigare statligt ägd och nu privatägt innebär att det är väldigt mycket förmåner från innan och efter. Tex mobil, mobilabb, benify, massagepeng, friskvårdsbidrag, osv osv.

  • Väldigt flexibelt vid behov av ledighet tex.

  • Betald lön vid läkarbesök, inkl betald kostnad för dessa. Medicin kan man också få ersättning om det är på recept.

  • Betald lön vid blodgivning.

  • Finns mer men det är väl de stora.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är anställd konsult så det viktigaste är att jag själv väljer mina uppdrag och bestämmer mina egna priser, säger nej till uppdrag som verkar tråkiga eller som kräver att jag sitter på plats hos kund.

I övrigt är det:
- Roliga och kunniga kollegor.
- Mycket ansvar.
- Varierande arbetsuppgifter.
- Fullständig frihet, dvs ingen lägger sig hur jag sköter mitt arbete så länge det är bra. Så jag kan jobba varifrån jag vill, mestadels när jag vill och så mycket jag vill.

Permalänk
Medlem

Jag är konsult och min vardag blir inte roligare än vad uppdraget tillåter. Således är nedan mestadels applicerat på uppdragen:

Ett uppdrag är bra om jag:

  • Kan jobba mer eller mindre när som helst.

  • Kan jobba mer eller mindre var som helst ifrån.

  • Har kollegor som är kompetenta och trevliga.

  • Slipper arbeta i en Windows-miljö.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

- Trevlig kollegor
- Väldigt fritt arbete. Vi sköter oss själva.
- Varierande jobb.
- Möter mycket folk om dagarna, så blir en hel del prat och nya kontakter
- Kör enbart med Scania lastbilar (mycket viktigt)

Trivs extremt bra

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Hedersmedlem

Bra, kompetenta, kul och trevliga kollegor som håller ihop bra. Vi har haft ett par jätteprojekt senaste året men alla har kämpat på som tusan och nu ser man att det verkligen gör skillnad.

I övrigt, bra blandning av arbetsuppgifter, högt till tak och öppet för nya ideer, bra fördelning mellan jobb hemifrån och från kontoret samt för mig bra förmåner.

Har hunnit med några arbetsplatser nu med runt 15 år inom logistik, planering och affärssystem och jobbet jag har nu är som helhet bäst hittills.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lönen är ganska kass helt ärligt
Fria arbetstider
Fri arbetsplats
Roliga arbetsuppgifter och problem
Företaget framhåller vårt teams framsteg inom företag/koncern

Permalänk

Vad är detta för j-vla positiva inställningar jag ser?

Skämt åsido.
Trevliga kollegor, väldigt bra kunder.

Annars så vet jag inte. Det är mycket jag ogillar, som att man ska åka ofta till jobbet och inte får jobb hemifrån. 100% faktueringskrav oavsett vad man än har för andra aktiviteter. Har man internmöte, så ska man under dagen ha presterat så bra så det motsvarar 100% arbetstid.

Datorutrustning har de snålat in. Eller rättare sagt, det är samma budget men priserna har ökat.
För 10år sedan fick man en grym laptop med docka för strax över 40 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

100% faktueringskrav oavsett vad man än har för andra aktiviteter. Har man internmöte, så ska man under dagen ha presterat så bra så det motsvarar 100% arbetstid.

Det är ju enkelt löst. Fakturera chefen för mötet.

Permalänk

- Underbara och trevliga kollegor

- 50/50 hemarbete och kontor

- Väldigt stort frihet under ansvar (ensam it-kille på en organisation med 50 medarbetare-isch)

- Väldigt många breda arbetsuppgifter (t.ex. igår satt jag och skruvade i laptops, och idag återställer jag lösenord och konfigurerar servrar)

Sen är lönen ganska kass, men jag gör det för arbetslivserfarenheten och att mina kollegor är grymma!

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Rätt trevliga kollegor men i övrigt känns det mer som de gör sitt bästa för att vi alla ska sluta så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter som konsult men haft samma uppdrag nu i nästan två år men här är några grejer:

- Bra aktiviteter på konsultbolaget
- Riktigt trevligt team och kollegor både på konsultbolaget och på uppdraget
- Flexibilitet både inom team, uppdrag och konsultbolag (distansarbete 1-3 dagar i veckan, går att lösa längre perioder så länge man hojtar till, smidigt att ta ut semester/flex)
- Bra kommunikation med närmaste chef
- Enormt mycket kunnigt folk runtomkring som är pigga på att hjälpa till och dela med sig av kunskap (även utanför uppdragets gränser)
- Kul att faktiskt bara få sitta med frontend och inte fullstack
- Att jobba med relevanta, moderna tekniker och sitta med i arbetet för att göra ens plattform accessibility-anpassad (a11y)
- Att ha en agnostisk miljö (välja om man vill sitta med Windows/MacOS/Linux)

La till agnostisk miljö
Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk

Bra kollegor
Gångavstånd till jobbet,just nu iaf.
Slipper jobba helg
Flextid plus extratid i tidbank.
Ganska stort företag,så finns möjlighet att söka andra arbeten inom företaget om man vill.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

- Bra chef, den typen som är "en i mängden", gör lite allt möjligt och gör samma saker som andra också och inte bara gör administrativa beslut
- Bra kollegor (känns som man hade känt varandra sen tidigare, man är liksom riktiga polare)
- Trevliga kunder, går inte in på mera detaljer (vilket hör till ovanligheten va gäller IT stöd)
- Flextid (du kan ta ledigt när du har ärenden att sköta på arbetstid, går också att ta ut övertidsledighet och brukar inte va något problem att få godkänt det förutom möjligtvis vid undantagstillfällen när det är väldigt bråttomt i jobbet eller folk är sjuka osv)
- Möjlighet att jobba hemifrån, vi har sån policy att vi behöver åtminstone nån dag i veckan visa oss på plats men i övrig är det fritt fram enligt "överenskommelse" att jobba hemifrån också. Jag själv trivs på plats så man blir lite mera social och inte annars träffar så mycket folk. Bor väldigt nära jobbet så kan bra cykla om jag vill men brukar oftast köra (8~10 min).
- Överlag väldigt bra frihet i hur du gör saker o ting så länge målet uppnås.
- Ena dagen är aldrig lik den andre, alltid nya, ofta ganska intressanta problem dyker upp. Man blir rent av förvånad av vad som kan gå snett, gäller att ha bra fantasi (sätta sig in i kundens perspektiv) och felsökningsförmåga.
- Konstant utvecklas verksamheten vilket leder till nya lösningar behöver tas i bruk vilket gör att man hela tiden lär sig lite nya saker/system. Ibland kanske det blir mera utav en belastning att ha lite projekt här och där på gång men jag ser ändå det som positivt att man får lite nytt för hjärnan att ta in så det inte blir långtråkigt i längden.
- Inget helgarbete (finns några få undantag här och där)
- Man blir i huvudsak uppskattad för det arbete man gör

Den enda negativa är väl lönen som är klart under medianlönen för sånt jobb man gör men som sagt med det jag skrivit ovan så trivs jag såpass bra att jag funderar inte ens tanken att söka nya jobb om nu inte det varit något alldeles speciellt kanske för jag vågar inte chansa när man trivs som man gör (8 år+ nu på samma plats, kan bra tänka mig 8 till).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

- Kontor som är lätt att pendla till, och ligger centralt.
- Trevliga kollegor
- Gratis dryck på kontoret (cola zero, energidryck etc., även öl på fredagar)
- Ganska flexibelt arbete, kan arbeta hemifrån de dagar jag behöver.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

- Fri arbetstid och fritt arbete
- Bra karriärmöjligheter.
- Mycket semester
- Mycket lediga dagar
- 50/50-hybridarbete
- Bra bonussystem
- Betald föräldraledighet

Sämre lön än konkurrenter men förmånerna väger upp det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man jobbar med likställda idioter
Kan ansöka och få ledigt lite "hur jag vill"

Permalänk
Medlem

- Möjlighet att jobba hemifrån 2 dagar i veckan
- Möjlighet att jobba på tåget vilket gör pendlingen extremt mycket kortare
- Betald 30-minuters lunch
- Massvis med aktiviteter efter jobbet, bl.a e-sports-lag.
- Matsal med lagad mat (flera rätter) alla dagar i veckan (löneavdrag 300kr/månad före skatt)
- Bra karriärmöjligheter

Bara ett axplock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle väl säga att lönen är enda nackdelen på min arbetsplats. Skulle dock ogärna byta bara för att få en högre lön. Tycker absolut inte det vore värt det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ooo
Frihet under ansvar
Lyhörd chef
Räddar liv och bidrar till ökad livskvalitet för många
Flexibla arbetstider
Möjlighet att undervisa och utbilda andra

Permalänk
Medlem

I och med att jag driver eget:
Jag bestämmer över mig själv och mitt arbete, friheten (även om det är konstant stress med att hinna med) är oslagbar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Har flera krav men två är totala deal breakers om dom inte kan uppfyllas:

  • Ingen tidrapportering. Jag rapporterar frånvaro - annars ska dom anta att det jobbas

  • Inget Windows

Permalänk
Medlem

+ rimliga arbetstider (0630-1530) så man hinner något efter jobbet, typ hämta/köra barn.
+ tar inte "med mig jobbet hem", om det inte är arbetsskador eller oro för tidsstudier etc; när jag stämplar ut är alla problem som dyker upp nästa skifts problem. Det som hände igår är glömt idag
+ mångkulturell arbetsplats. Det kan man såklart sätta på minuskonto också, men det är bättre att fokusera på det positiva. Även om jag får fördomar bekräftade och serverade på fat ibland så är det överlag utvecklande för mig som människa att ha varierande arbetskamrater.

(industriarbetare inom fordonsindustrin)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Administrativ avgift

Kommunalt

-OK lön gentemot andra närliggande jobb
- jour
- trevliga o kompetenta kollegor
- flex tid
- inte ta med jobbet utanför arbetstid
- kan jobba hemma eller på jobbet när hur var jag vill men mest hemma om man inte planerar något möte eller gemensam lunch.
- leveransfokuserat inte micro management från chefen

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Kollektivavtal!

Permalänk
Medlem

- Fri arbetstid och fritt arbete
- Bra karriärmöjligheter. Min karriär sköt i höjden
- Bra kontakt med Microsfot
- Mycket semester
- Mycket lediga dagar
- Jobba vart man vill
- Bra bonussystem
- Inga Chefer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Har flera krav men två är totala deal breakers om dom inte kan uppfyllas:

  • Ingen tidrapportering. Jag rapporterar frånvaro - annars ska dom anta att det jobbas

  • Inget Windows

Glömde tidrapportering! Självklart ett krav att slippa

Vi estimerar inte ens våra tickets eller gör burndown. Onödigt att slösa tid på estimat som ändå aldrig stämmer, bättre att löpande förklara läget under utvecklingen pågår

Permalänk
Medlem

Hej!

För mig har lönen alltid varit viktigast, tills jag fick ett jobb där kultur och stress gjorde att jag mådde dåligt och inte trivdes.

På mitt nuvarande jobb har jag förvisso hög lön, men andra viktiga saker är:

  • Frihet i att jobba hemifrån

  • Härliga kollegor med liknande värderingar

  • Bra chef som "litar" på mig och hjälper mig utvecklas

  • Fritt val av mobil, dator, hörlurar etc. (inom rimliga gränser givetvis)

Sedan tycker jag att friskvård, möjligheter till att gå kurser och konferenser är hygienfaktorer. En annan lite "extra" sak är att bolaget bjuder på lunch en gång i veckan, där vi kollegor träffas och tar lite långlunch. Det är riktigt trevligt och uppskattas verkligen, även om det egentligen inte är en speciellt stor grej så sänder det helt rätt signaler.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9