Permalänk
Medlem

Behövs ny dator?

Tjenare!

Har ganska låg fps i csgo och det är sjukt störande, behöver jag bättre grejer i datorn?

lirar 1024+768 fullscreen

Har dessa delar i datorn

cpu i5 9600k
gpu 1060 6gb
16gb 2666 mhz
samsung 970 evo 500g

Permalänk
Medlem

Du borde inte ha så lågt fps. Cs go är väldigt enkelt att Stella.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Du borde ha 300+ lätt med den setupen.

Permalänk
Medlem

Får drops ner till 140 när det händer grejer på mappen annars ligger den runt 200-300

Permalänk
Medlem

Kan det hjälpa att formatera om datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Kan det hjälpa att formatera om datorn?

men har du gjort alla andra saker först.

Kollat om du har något virus.
updaterat drivrutinner.
Stängt av saker som händer i bakgrunden

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Inaktiv

Kolla vilken hårdvara som slår 100% när du dippar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Får drops ner till 140 när det händer grejer på mappen annars ligger den runt 200-300

Det är inget problem beroende på vad för refresh rate din skärm har. Sen kan du kolla om du har många bakgrundsprocesser i aktivitetshanteraren och även kolla vilka som sitter på autostart och sedan rensa lite där. Din dator borde klara sig till nvidia 50- och radeon 8000 serien kommer, för low end i 40 serien kommer va ett skämt och 8000 serien ser lovande ut. Så jag tipsar dig om att vänta tills nästa serie kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Tjenare!

Har ganska låg fps i csgo och det är sjukt störande, behöver jag bättre grejer i datorn?

lirar 1024+768 fullscreen

Har dessa delar i datorn

cpu i5 9600k
gpu 1060 6gb
16gb 2666 mhz
samsung 970 evo 500g

Ev. Skulle du kunna uppgradera ditt ram till 3600 mhz för att få en liten performance boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Kolla vilken hårdvara som slår 100% när du dippar.

När jag provar fps benchmark mapen på cs så går grafikkortet på 100% när man åker igenom smoken, annars under tested ligger processorn runt 50% och grafikkortet 40%. Får ut 320fps som snitt under testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

men har du gjort alla andra saker först.

Kollat om du har något virus.
updaterat drivrutinner.
Stängt av saker som händer i bakgrunden

Testat allt tycker jag xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Det är inget problem beroende på vad för refresh rate din skärm har. Sen kan du kolla om du har många bakgrundsprocesser i aktivitetshanteraren och även kolla vilka som sitter på autostart och sedan rensa lite där. Din dator borde klara sig till nvidia 50- och radeon 8000 serien kommer, för low end i 40 serien kommer va ett skämt och 8000 serien ser lovande ut. Så jag tipsar dig om att vänta tills nästa serie kommer!

Har 240hz skärm så det är lite ångest med denna låga fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Ev. Skulle du kunna uppgradera ditt ram till 3600 mhz för att få en liten performance boost.

16gb då antar jag?

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag också har typ små microlagg eller vad det kallas för. Det fryser i typ en millisekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

Det är inget problem beroende på vad för refresh rate din skärm har. Sen kan du kolla om du har många bakgrundsprocesser i aktivitetshanteraren och även kolla vilka som sitter på autostart och sedan rensa lite där. Din dator borde klara sig till nvidia 50- och radeon 8000 serien kommer, för low end i 40 serien kommer va ett skämt och 8000 serien ser lovande ut. Så jag tipsar dig om att vänta tills nästa serie kommer!

Så nytt grafikkort iaf skulle inte skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Glömde nämna att jag också har typ små microlagg eller vad det kallas för. Det fryser i typ en millisekund.

kan du förklara lite mer in dept hur och när domma lagspikes händer. Det kan vara pågrund av ditt nätverk också. Jag har haft liknande problem

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

kan du förklara lite mer in dept hur och när domma lagspikes händer. Det kan vara pågrund av ditt nätverk också. Jag har haft liknande problem

Typ mirage, jag står i window som ct håller mid när t peakar ut mid så fryser det, eller tvärt om att jag är t och peakar mot window det står en ct där så fryser det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Typ mirage, jag står i window som ct håller mid när t peakar ut mid så fryser det, eller tvärt om att jag är t och peakar mot window det står en ct där så fryser det till.

kan du dra några tester på ditt bredband. Typ kör bredbandskollen.

Det känns inte så mycket som ett grafikst fell uttan mer att när du tittar på någon att det lagar.

Jag kan inte så mycket om cs men har spelet typ några indikationer man kan slå på som vissar vad det är som händer

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Har du satt igång performance mode för Windows? Alltså stängt av Windows Aero et cetera? Sett till att allting vad gäller strömsparläge osv är inställt på performance/prestanda och inte annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

kan du dra några tester på ditt bredband. Typ kör bredbandskollen.

Det känns inte så mycket som ett grafikst fell uttan mer att när du tittar på någon att det lagar.

Jag kan inte så mycket om cs men har spelet typ några indikationer man kan slå på som vissar vad det är som händer

https://gyazo.com/4d4d9f35d2476f958cd66a2c32c9ed31

Permalänk
Medlem

ok det är ju inget problem men vilken typ av router använder du?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

ok det är ju inget problem men vilken typ av router använder du?

Nå skit man fick av telia, fast 5370e

Permalänk
Medlem

ok då har jag ingen ide. Försök typ att kolla genom denna

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/55ymxi/comm...

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgoxDxP:

Så nytt grafikkort iaf skulle inte skada?

De skulle inte skada alls, men isf tipsar jag dig att hitta typ ett begagnat 3070 elr 3060 ti för högre än så blir cpu bottlenecks stora. Så om du plockar upp ett t.ex. 3070 för 3,5 lax och 16 gig 3600mhz ram för ngr hundra så har du flera år kvar innan du behöver byta cpu och mobo. Annars finns t.ex. 6700 xt som ett bra alternativ från amd! Köp begagnat e ett annat tips, för nu flödar det ut ganska många 30 serie kort på marknaden till extremt bra priser!

Permalänk
Medlem

Gå in i nvidia kontrollpanel ->Hantera 3D-Inställningar- Låglatensläge på + Ändra Energisparfunktioner till Max Prestanda.
Kan vara värt att prova, inga garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Gå in i nvidia kontrollpanel ->Hantera 3D-Inställningar- Låglatensläge på + Ändra Energisparfunktioner till Max Prestanda.
Kan vara värt att prova, inga garantier.

Det har jag haft sedan jag köpte datorn för 4 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattis21:

De skulle inte skada alls, men isf tipsar jag dig att hitta typ ett begagnat 3070 elr 3060 ti för högre än så blir cpu bottlenecks stora. Så om du plockar upp ett t.ex. 3070 för 3,5 lax och 16 gig 3600mhz ram för ngr hundra så har du flera år kvar innan du behöver byta cpu och mobo. Annars finns t.ex. 6700 xt som ett bra alternativ från amd! Köp begagnat e ett annat tips, för nu flödar det ut ganska många 30 serie kort på marknaden till extremt bra priser!

Tackar för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

ok då har jag ingen ide. Försök typ att kolla genom denna

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/55ymxi/comm...

Tack ändå för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturerna? Kan ju vara så att någonting stryper sig när det blir för varmt. Grafikkort (kanske inte alla) börjar väl choka redan vid typ 83c tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Har du kollat temperaturerna? Kan ju vara så att någonting stryper sig när det blir för varmt. Grafikkort (kanske inte alla) börjar väl choka redan vid typ 83c tror jag.

både cpu o gpu ligger runt 55-60 grader när jag spelar