Hur säljer/swappar jag "ny" coin och hur funkar Uniswap?

Permalänk
Medlem

Hur säljer/swappar jag "ny" coin och hur funkar Uniswap?

Hej,

Jag är nybörjare på det här med krypto. Började för lite mer än en vecka sedan men har ändå lärt mig en del hittills tack vare en kollega på jobb som har lite mer erfarenhet än mig.
Än så länge är det bara småsummor jag köpt för så är inte orolig för att göra några jättefel och förlora dem men är ju betydligt roligare om det går bra och man tjänar på det och lär sig.

Jag har kollat en del influencers inom krypto och ville därmed testa att köpa på mig lite nyare coins för att se om de kunde stiga dem här 10x, 50x, eller 100x som det snackas en del om. Detta har inte min kollega gjort tidigare utan mest handlat med de etablerade valutorna så han är inte helt insatt i detta heller.

Jag valde därför ut 2 coins (YUNA och DEGAI) som jag swappade till mig mot ETH, då vad jag förstått, dessa är baserade på ETH på något vis. Detta gjorde jag på Coinbase då det var med den appen jag började. Om jag förstått det hela rätt så kan man inte köpa nya "coins" utan endast byta/swappa till sig dem.
Det första jag reagerade på var att "gas"-avgiften låg på runt 50-150kr för varje transaktion men wtf, jag vill ju testa och lära mig.
Nu har det gått några dagar och en av valutorna har stigit en del, vilket de jag kollat på också trodde. Men vill inte byta/sälja nu, därmed vara beredd på att göra det när den väl stiger, om den stiger mer.

Så jag testade att swappa tillbaka dem till ETH igen men får då "gas"-avgift på mellan 700-1300kr för en transaktion.
Detta är ju mindre instressant om man säger så. Med dem småsummorna jag testat med så äts de upp flertalet gånger av avgiften.
Då såg jag någonstans att man skulle använda Metamask för detta istället så skaffade wallet där och förde över mina DEGAI dit för att testa. Fick ytterligare en avgift på typ 50kr eller nått för transfer men skit samma.