Hur säljer/swappar jag "ny" coin och hur funkar Uniswap?

Permalänk
Medlem

Hur säljer/swappar jag "ny" coin och hur funkar Uniswap?

Hej,

Jag är nybörjare på det här med krypto. Började för lite mer än en vecka sedan men har ändå lärt mig en del hittills tack vare en kollega på jobb som har lite mer erfarenhet än mig.
Än så länge är det bara småsummor jag köpt för så är inte orolig för att göra några jättefel och förlora dem men är ju betydligt roligare om det går bra och man tjänar på det och lär sig.

Jag har kollat en del influencers inom krypto och ville därmed testa att köpa på mig lite nyare coins för att se om de kunde stiga dem här 10x, 50x, eller 100x som det snackas en del om. Detta har inte min kollega gjort tidigare utan mest handlat med de etablerade valutorna så han är inte helt insatt i detta heller.

Jag valde därför ut 2 coins (YUNA och DEGAI) som jag swappade till mig mot ETH, då vad jag förstått, dessa är baserade på ETH på något vis. Detta gjorde jag på Coinbase då det var med den appen jag började. Om jag förstått det hela rätt så kan man inte köpa nya "coins" utan endast byta/swappa till sig dem.
Det första jag reagerade på var att "gas"-avgiften låg på runt 50-150kr för varje transaktion men wtf, jag vill ju testa och lära mig.
Nu har det gått några dagar och en av valutorna har stigit en del, vilket de jag kollat på också trodde. Men vill inte byta/sälja nu, därmed vara beredd på att göra det när den väl stiger, om den stiger mer.

Så jag testade att swappa tillbaka dem till ETH igen men får då "gas"-avgift på mellan 700-1300kr för en transaktion.
Detta är ju mindre instressant om man säger så. Med dem småsummorna jag testat med så äts de upp flertalet gånger av avgiften.
Då såg jag någonstans att man skulle använda Metamask för detta istället så skaffade wallet där och förde över mina DEGAI dit för att testa. Fick ytterligare en avgift på typ 50kr eller nått för transfer men skit samma.
Men här funkar det inte alls. Testar jag att swappa min coin till ETH och trycker "get quotes" så får jag upp meddelande "quotes not available".
Därefter fick jag höra att man ska använda sig av Uniswap när man tradear med nya valutor för att där har dem ingen "gas"-avgift eller åtminstone väldigt liten om jag förstår det rätt. Däremot förstår jag inte alls hur detta funkar. Min kollega sa man skulle gå in på deras hemsida och länka sin wallet när man gör en trade. Men om jag förstår det rätt så stödjer inte uniswap Metamask.

Så jag gjorde ett annat försök. Jag gick in på Uniswap-sidan, länkade min Coinbase-wallet, valde mina YUNA som jag ännu inte hade flyttat och sedan ETH som den valuta jag vill ha tillbaka då. Får då än en gång en avgift, denna gång på närmare 200kr. Visserligen bättre än runt 1000kr som jag fick innan men ändå. Dessutom hittades inte valutan i min coinbase-wallet via Uniswap utan jag var tvungen att skriva in koden till valutan för att den skulle visas.

Förutom några frågor som jag har nedan så får ni mer erfarna väldigt gärna förklara om det är något i denna text som jag totalt missuppfattat eller gjort felaktigt i mitt handlande. Vill väldigt gärna lära mig hur detta fungerar.

Så mina frågor är:
1. Jag använder mig för tillfället av Crypto-appen och Coinbase-appen för att köpa samt Coinbase-wallet, och Metamask-wallet för att hålla valutorna. Jag har också laddat ner CoinMarketCap-appen och CoinGecko-appen för att hålla koll. Är detta bra/rätt appar att använda mig av eller är det några jag ska byta ut eller andra som jag ska testa tycker ni?

2. Då många influencers rekommenderar de så kallade "nya" valutorna så vill jag gärna testa dessa men krävs det att man ska vara säker på att tjäna flera tusen för att man sedan inte ska gå i förlust på avgiften? Är det isf värt det när man är så här ny och inte vill satsa mer än någon hundralapp?

3. Hur funkar Uniswap. Väldigt många talar om detta också men jag behöver en grundlig genomgång och detta är trots att jag kollat på flera videor om allt möjligt inom krypto. Är där "gas" via Uniswap eller inte, eller är den bara lägre?

Jag vill som sagt vara beredd att swappa mina valutor om det skulle vara så att de skulle stiga men jag vill ju gärna undvika de skyhöga avgifterna om det nu går och jag har förstått rätt?
Har någon utöver detta några bra YouTube-guider för allt vad krypto handlar om som ni tycker är bra får ni jättegärna länka dem.

Stort tack för att ni läste och förhoppningsvis för att ni kan bringa mig lite klarhet i denna nybörjardjungel