FantaClockers - Medbor levererar massa Fanta

Permalänk
Benchmaskin 🍞

FantaClockers - Medbor levererar massa Fanta

Vanlig sockerberikad Fanta, något mindre sockerberikad Fanta och en ytterst suspekt Fanta står på tur idag.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara Ghana?

Edit: det kom ni fram till något senare också

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Diabetes

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Känns väldigt sorgligt att den gamla sockerberikade Fantan går i graven.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

RIP god läsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Känns väldigt sorgligt att den gamla sockerberikade Fantan går i graven.

Bra, då kanske tandhälsan hos barn/ungodmar går upp igen
https://www.doktorn.com/artikel/allt-fler-sex%C3%A5ringar-har...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Gav upp på klassisk Fanta när jag fann Fanta Raspberry (på burk!!), ryktet går att änglar nedstigit och hjälpt till vid produktionen för den smakar himmelskt

Permalänk
Medlem

Ni skulle haft blindtest för tusan.

*edit*
Jag fick en Fanta och tyckte det var kanongött, men då visste jag inte att det var ny blandning med sötningsmedel. Av den anledningen så tycker jag att man borde haft ett blindtest, nu hade man redan innan smaktestet en förutfattad mening.

Med det sagt, inte hela världen och det är kul med era videos.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Bra, då kanske tandhälsan hos barn/ungodmar går upp igen
https://www.doktorn.com/artikel/allt-fler-sex%C3%A5ringar-har...

Kanske vore en idé att föräldrarna inte matar sina 6-åringar med läsk och godis istället för att förstöra läsken.

Dricka (läsk eller whatever..) och godis är tänkt att intas sparsamt vid vissa tillfällen, inte på daglig basis. Vare sig det innehåller socker eller ej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Kanske vore en idé att föräldrarna inte matar sina 6-åringar med läsk och godis istället för att förstöra läsken.

Dricka (läsk eller whatever..) och godis är tänkt att intas sparsamt vid vissa tillfällen, inte på daglig basis. Vare sig det innehåller socker eller ej

Hahah problemet med socker i läsk är nog inte större hos barn än män i 30-40 års åldern som varit beroende av läsk sedan första loginscreenen till WoW.

Det är klart att man ska ha cola på daglig basis vad pratar du om, jag blir upprörd

Permalänk

Citat: -Gammal hederlig svensk fanta.
När jag var liten älskade jag fanta, min favoritdryck. Sedan åkte jag till tyskland och fick pröva fantan där och den smakade skit rent sagt. Efter en massa år smakade även fantan skit i sverige, jag vill minnas de ändrade receptet.
Och nu idag efter många års uppehåll kan jag dricka fanta igen. Jag misstänker vi har den där tyska smaken men jag accepterar den.

Mitt vaga minne av fanta när jag var liten var att smaken var riktigt len, lite som att äta Marabous ljusa mjölkchoklad. Medans det tyska var mer intensive frän smak, precis som den är idag.

*edit*
Om jag har lyssnat klart innan jag skrev hade jag hört de pratar om olika smaker i olika länder..

Permalänk
Medlem

Saknar Fanta i olika smaker, Annanas, Hallon/Björnbär (Wild Berries?), Blåbär(Fanta Berry).

Har Sprite också iblandat sötningsmedel?
Sockerdricka är ju också lite så att det finns vissa som numera smakar mycket mindre socker..

Synd att Coca-Cola Co. saboterat Fantan!
Fanta var min favorit dryck som liten.

Permalänk
Medlem

Fanta i våra nordligare stryk är ju tragisk. Däremot, Fanta dom gör lite mer söderut smakar som Fanta skall göra. Inte det blasket vi får serverat här uppe.
Zingo <3

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Rip Fanta, helt slutköpt här för mig ljust för sötningsmedlet smakar grymt beskt för mig :/

Bara Coca cola kvar för mig o får hoppas det håller sig.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Ghalna fanta verkar ju nästan intressant.

Permalänk
Medlem

Är det skåningar som är besatta med Zingo istället? Kände några som blev helt militanta när man nämnde Fanta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det skåningar som är besatta med Zingo istället? Kände några som blev helt militanta när man nämnde Fanta...

Inte letat speciellt men var länge sedan jag ens såg Zingo.
Förr fanns ju även Loranga, verkar endast finnas på bryggeri i Halmstad numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Inte letat speciellt men var länge sedan jag ens såg Zingo.
Förr fanns ju även Loranga, verkar endast finnas på bryggeri i Halmstad numera.

Här i västsverige ser jag Zingo hela tiden, det går nog inte dåligt för dom.
Men jag är definitivt nyfiken om det kan vara en regional sak, där vissa delar av landet föredrar drycken.

Permalänk

De ändrade receptet på Fanta någon gång 2011, och reklamförde den som "real juice" för att de ska ha använt riktig apelsinjuice från saften i fruken i stället för originalreceptet från förr. Så efter 2011 smakade fantan betydligt sämre än den lena söta dryck jag älskat sedan barnsben. Synd!

Referens:
https://www.nytimes.com/video/business/media/100000000757730/...

PS. Den godaste fantan drack jag på Malta faktiskt, 2006. Det var perfektion, och varför vet jag inte.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon134512:

Gav upp på klassisk Fanta när jag fann Fanta Raspberry (på burk!!), ryktet går att änglar nedstigit och hjälpt till vid produktionen för den smakar himmelskt

Ojdå! Det är nästan så att man får prova denna nu då! Smaskig fredag, jo jag tackar!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Håller helt med er. Otroligt sorgligt att de infört sötningsmedel i fantan. Det fanns ju redan fanta utan socker. Det borde vara ens eget val att dricka fanta med eller utan sötningsmedel. Tyvärr har Pepsi gjort samma sak om ni inte visste om det.

Har helt lagt ner att dricka fanta och all annan läsk de slängt i sötningsmedel i på grund av detta.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Ja, Pepsi kan dra åt #&"%

Bara avvakta så ska ni se att de förstör vanlig cola också.
Det kostar bara några ören att göra en liter läsk men socker är sjukt dyrare än det syntetiska giftet så det kommer hitta in i alla läsksorter inom 12-24 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ja, Pepsi kan dra åt #&"%

Bara avvakta så ska ni se att de förstör vanlig cola också.
Det kostar bara några ören att göra en liter läsk men socker är sjukt dyrare än det syntetiska giftet så det kommer hitta in i alla läsksorter inom 12-24 månader

Syntetiskt gift, naturligt gift, what's the frickin' difference? Förutom smaken då förstås, vilket jag antar att du menar.

För övrigt kan jag ärligt talat inte minnas den senaste gången jag köpte läsk. Jo förresten, tonic till drinkarna på ett bröllop i somras!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Bra, då kanske tandhälsan hos barn/ungodmar går upp igen
https://www.doktorn.com/artikel/allt-fler-sex%C3%A5ringar-har...

Dricker man läsk för att vara nyttig och hälsosam?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon39592:

Dricker man läsk för att vara nyttig och hälsosam?

För oss som tar insulin är det iaf en backup för druvsockret i fickan. Så för mig är läskeblask med socker hälsosamt, ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Japanesen:

De ändrade receptet på Fanta någon gång 2011, och reklamförde den som "real juice" för att de ska ha använt riktig apelsinjuice från saften i fruken i stället för originalreceptet från förr. Så efter 2011 smakade fantan betydligt sämre än den lena söta dryck jag älskat sedan barnsben. Synd!

Referens:
https://www.nytimes.com/video/business/media/100000000757730/...

PS. Den godaste fantan drack jag på Malta faktiskt, 2006. Det var perfektion, och varför vet jag inte.

Fanta har alltid varierat i recept och även smaker på olika marknader. Många vet att Fanta lanserades av Nazi-Tyskland då de inte kunde importera Coca-Cola längre, men många vet inte att den Fantan inte var Fanta apelsin utan smaken kom från vassle, alltså en restprodukt från osttillverkning, och lite andra restprodukter från annan livsmedelstillverkning. Fanta Apelsin lanserades i Italien, då de hade lokala apelsiner, på femtiotalet. Men det har alltid, vad jag vet i alla fall, varit riktig apelsinjuice i Fanta apelsin, säkert förstärkt med andra smakämnen också dock. Jag minns exempelvis en tysk Fanta på nittiotalet med fruktkött, ingen höjdare.

Jag tyckte Fanta var gott, när jag var liten likväl som ganska nyligen. Men sötningsmedlet nu har förstört den för mig tyvärr. Jaffa, Zingo, Loranga och så vidare är inte samma sak tyvärr.

Permalänk
Medlem

Fun Light Mandarin är ju kanske det bästa som finns, vad yrar ni om!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av KroesusSork:

Fun Light Mandarin är ju kanske det bästa som finns, vad yrar ni om!

Permalänk
Medlem

Lidls apelsinläsk är helt OK substitut för den "klassiska" apelsinfantan. Lidls apelsinläsk innehåller 6 % apelsinjuice och inget "låtsassocker" - tvålitersflaskan kostar också bara 10 kr. Annars finns Vasabryggeriernas Loranga och Rio, också goda apelsinläskedrycker i klassisk stil.

Permalänk
Hedersmedlem

Den bästa och godaste apelsinläsken är Zingo, de andra är inte ens i närheten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)