Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är lite pinsamt men jag fattar inte hur jag pumpar däcket. Tidigare haft kompressor och på gamla cykeln var det bara att köra på.

Nu har jag ny cykel och köpte billig pump på Clas Ohlson men jag lyckas inte få i luft. Ska jag lossa ventilen på något vis? Jag har pumpen enligt figur 2 som jag tror är rätt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

https://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmatare,-Asak...

Skruvade loss översta biten på ventilen och då pös all existerande luft ut.

Antagligen jag som är dum i huvudet eller är pumpen helt värdelös.

Du ska lossa på toppen enligt bilden. Sen pumpar du och skruvar åt den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är lite pinsamt men jag fattar inte hur jag pumpar däcket. Tidigare haft kompressor och på gamla cykeln var det bara att köra på.

Nu har jag ny cykel och köpte billig pump på Clas Ohlson men jag lyckas inte få i luft. Ska jag lossa ventilen på något vis? Jag har pumpen enligt figur 2 som jag tror är rätt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

https://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmatare,-Asak...

Skruvade loss översta biten på ventilen och då pös all existerande luft ut.

Antagligen jag som är dum i huvudet eller är pumpen helt värdelös.

Du ska dels se till att pumpen är inställd rätt enligt bilden. Presta är det du har. Sedan skruvar du upp så som du beskriver att du gjort. Därefter trycker du ner pumpen över ventilen. Lite luft rymmer alltid, sedan spänner man handtaget på pumpen så det blir tätt.

När du pumpat upp till rätt tryck så fäller du ner handtaget och drar bort pumpen. En kraftig pys brukar det bli. Sedan skruvar du åt och sätter på skyddshatten.

Permalänk
Medlem

Då har jag nog gjort rätt låter det som men såfort jag pumpar åker bara luften ut, blir liksom inte tätt mellan pump och ventil hur jag än gör. Kanske får köpa en mer ordentlig pump bara!

Några rekommendationer? Biltemas något att ha?
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelpumpar...

Permalänk
Snusfri

Du skall bara skruva lite på ventilen, något enstaka varv räcker.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är lite pinsamt men jag fattar inte hur jag pumpar däcket. Tidigare haft kompressor och på gamla cykeln var det bara att köra på.

Nu har jag ny cykel och köpte billig pump på Clas Ohlson men jag lyckas inte få i luft. Ska jag lossa ventilen på något vis? Jag har pumpen enligt figur 2 som jag tror är rätt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

https://www.clasohlson.com/se/Cykelpump-med-tryckmatare,-Asak...

Skruvade loss översta biten på ventilen och då pös all existerande luft ut.

Antagligen jag som är dum i huvudet eller är pumpen helt värdelös.

För att tillåta pumpning ska den gröna skruvas loss enligt röd pil

Sedan ska den gula delen (gröna loss-skruvad) tryckas in i däcket av pumpen (fjädrar tillbaka av trycket i slangen)

Det ser inte ut som du lossat den gröna delen

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag! Tryckmätaren dock värdelös men fick däcken rätt hårda iaf. Tack alla!

Permalänk
Medlem

40km, varav 30 på grus/sand.

Nu ska det bli gott med en lång, kall dricka.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Hej

Har bestämt mig för att börja cykla till jobbet och skulle behöva tipps på bra budget cykel. Är ca 1.5mil landaväg/grusväg och hyfsat plan väg. Är helt nybörjare på cykel. Någon som har några bra tipps på vad man bör leta efter?

Budget max 2000kr, att köpa begagnad är inget problem. Kan tänka mig att gå upp lite mer i prisklass om det ger stor skillnad på cykeln man får för pengarna.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Hej

Har bestämt mig för att börja cykla till jobbet och skulle behöva tipps på bra budget cykel. Är ca 1.5mil landaväg/grusväg och hyfsat plan väg. Är helt nybörjare på cykel. Någon som har några bra tipps på vad man bör leta efter?

Budget max 2000kr, att köpa begagnad är inget problem. Kan tänka mig att gå upp lite mer i prisklass om det ger stor skillnad på cykeln man får för pengarna.

Mvh

Biltema har en ny 7-växlad för 2000kr, bara bakhjulet brukar kosta så mycket
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/damcyklar/damcykel-28-7-...

Tror den är svårslagen om du passar någorlunda på ramen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Någon som har några bra tipps på vad man bör leta efter?

Vill tipsa om denna:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-hybridcykel-her...

Lite över budget dock (3000:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Biltema har en ny 7-växlad för 2000kr, bara bakhjulet brukar kosta så mycket
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/damcyklar/damcykel-28-7-...

Tror den är svårslagen om du passar någorlunda på ramen

Skrivet av walkir:

Vill tipsa om denna:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-hybridcykel-her...

Lite över budget dock (3000:-)

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

70km, mestadels grus- och skogsvägar. Fick några droppar regn på mej, hann precis stoppa undan telefonen i framväskan.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill tipsa om denna:
https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-hybridcykel-her...

Lite över budget dock (3000:-)

Såg den där idag när jag tittade runt på cyklar online. Är totalnoob(enbart cyklat på gamla stadscyklar hittills) så undrar om den vore liten för en person på 184cm? Är det där högst personligt vad man föredrar? Kändes ju som en riktigt bra deal annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Såg den där idag när jag tittade runt på cyklar online. Är totalnoob(enbart cyklat på gamla stadscyklar hittills) så undrar om den vore liten för en person på 184cm? Är det där högst personligt vad man föredrar? Kändes ju som en riktigt bra deal annars.

M/19" så borde passa bra runt 175-180 alltså lite för liten men inte katastrof. Byte till längre styrstam och kanske en stolpe med lite mer "setback" dvs sadelfästet längre bak borde räcka som anpassning, stolpen kan behöva bytas ändå då den bör vara inskjuten en viss del i ramen för att hålla.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-DxhdmDP/0/Dx3Kb5jPWZngJs5v7LhnGLzwh8tHMVfwwhpTHHFtx/X3/i-DxhdmDP-X3.jpg

70km, mestadels grus- och skogsvägar. Fick några droppar regn på mej, hann precis stoppa undan telefonen i framväskan.

Härligt

Har beställt en ny cykel så blir nog lite längre turer i sommar, 25kg heldämpat med 66mm däck är lite tungt när man kommer förbi 40km sträcket.

Kommer ha tre cyklar då, när har man ett problem?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Härligt

Har beställt en ny cykel så blir nog lite längre turer i sommar, 25kg heldämpat med 66mm däck är lite tungt när man kommer förbi 40km sträcket.

Kommer ha tre cyklar då, när har man ett problem?

Vetefasen, har 5 och tycker det räcker bra med allt underhåll redan.

Blev nya pedaler. Shimano PD-GR400 höll 1½ år. Få se hur Race Face Chester håller, bekväma är dom iallafall.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

M/19" så borde passa bra runt 175-180 alltså lite för liten men inte katastrof. Byte till längre styrstam och kanske en stolpe med lite mer "setback" dvs sadelfästet längre bak borde räcka som anpassning, stolpen kan behöva bytas ändå då den bör vara inskjuten en viss del i ramen för att hålla.

Jag vill bara flagga för att sådana rekommendationer kan slå fel ibland

Jag (182cm) och min fru (165cm) har precis lika långa ben, vi kan ha varandras byxor utan problem

Vi delar på alla cyklar fram och tillbaka

Så klart skulle jag kunna ha en ram med mycket längre till styret än hon, men sadelhöjden som passar är nära identisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vill bara flagga för att sådana rekommendationer kan slå fel ibland

Jag (182cm) och min fru (165cm) har precis lika långa ben, vi kan ha varandras byxor utan problem

Vi delar på alla cyklar fram och tillbaka

Så klart skulle jag kunna ha en ram med mycket längre till styret än hon, men sadelhöjden som passar är nära identisk

Såklart sånt kan gå fel, man måste ju mäta. Det är väldigt viktigt (för längre turer) att mäta så allt på cykeln passar.

Jag och min sambo är liknande som dig och kan byta byxor. Men helvete en cykel som passar henne känns ju som att den är för barn. Slår knäna i styret om man svänger det minsta och trampar

Allt man egentligen kan göra är säga vilka alternativ det finns för att ändra hur cykeln känns och be personen ta fram måttbandet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Mitt framhjul vickar åt sidan på axeln hat jag upptäckt igår när jag cyklade och tittade på framhjulet såg det snett ut och mycket riktigt. Går säkert att vicka 1cm åt båda hållen.
Cyklar varje dag till jobbet, finns det risk för haveri?
Ska se om det finns nått hjul lokalt att köpa annars får jag beställa. Bör jag ta bilen, vill ju inte riskera att framhjulet skärihop typ och man flyger framåt.
Det rullar lätt fortfarande iaf.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mitt framhjul vickar åt sidan på axeln hat jag upptäckt igår när jag cyklade och tittade på framhjulet såg det snett ut och mycket riktigt. Går säkert att vicka 1cm åt båda hållen.
Cyklar varje dag till jobbet, finns det risk för haveri?
Ska se om det finns nått hjul lokalt att köpa annars får jag beställa. Bör jag ta bilen, vill ju inte riskera att framhjulet skärihop typ och man flyger framåt.
Det rullar lätt fortfarande iaf.

Förmodligen bara att skruva åt lagret så prova det innan du köper nytt! Kan ha kommit in en del smuts så är nog bra att ta isär, göra rent och lägga i nytt fett också.
Är inte jättestor risk att det skär ihop, men hade fixat det så snart som möjligt så det inte blir värre. Perfekt söndagsaktivitet ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Förmodligen bara att skruva åt lagret så prova det innan du köper nytt! Kan ha kommit in en del smuts så är nog bra att ta isär, göra rent och lägga i nytt fett också.
Är inte jättestor risk att det skär ihop, men hade fixat det så snart som möjligt så det inte blir värre. Perfekt söndagsaktivitet ju

Ja får kolla på det.
Är det risk att kulor ramlar ut om man drar isär? Inte skruvat isär det tidigare

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja får kolla på det.
Är det risk att kulor ramlar ut om man drar isär? Inte skruvat isär det tidigare

Ja dom har en tendens att ramla ut och försvinna så ha gärna någon gammal handduk eller liknande under.
Är inte jättekomplicerat så det grejar du, finns säkert någon bra guide på Youtube också

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kommer ha tre cyklar då, när har man ett problem?

Skrivet av FlyingFinn:

Vetefasen, har 5 och tycker det räcker bra med allt underhåll redan.

Rätt antal cyklar att äga är ju n+1 där n är antalet du har idag, så ingen fara ännu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molotov:

Mitt framhjul vickar åt sidan på axeln hat jag upptäckt igår när jag cyklade och tittade på framhjulet såg det snett ut och mycket riktigt. Går säkert att vicka 1cm åt båda hållen.
Cyklar varje dag till jobbet, finns det risk för haveri?
Ska se om det finns nått hjul lokalt att köpa annars får jag beställa. Bör jag ta bilen, vill ju inte riskera att framhjulet skärihop typ och man flyger framåt.
Det rullar lätt fortfarande iaf.

Du borde nog egentligen ta isär navet och rengöra och smörja det för att sedan montera ihop det korrekt för chansen är nog ganska stor att det kommit in skit i det och om det är så glappt som du säger är det nog ändå länge sedan du gjorde service på det ?
Det kan behövas tunna nycklar för att kunna göra jobbet då det ofta är svårt att kunna justera och samtidigt låsa muttrarna om man bara ha normaltjocka blocknycklar, man får helt enkelt inte plats med 2 normala blocknycklar och då går det inte att både justera och låsa muttrarna utan bara det ena och då blir det inte bra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde nog egentligen ta isär navet och rengöra och smörja det för att sedan montera ihop det korrekt för chansen är nog ganska stor att det kommit in skit i det och om det är så glappt som du säger är det nog ändå länge sedan du gjorde service på det ?
Det kan behövas tunna nycklar för att kunna göra jobbet då det ofta är svårt att kunna justera och samtidigt låsa muttrarna om man bara ha normaltjocka blocknycklar, man får helt enkelt inte plats med 2 normala blocknycklar och då går det inte att både justera och låsa muttrarna utan bara det ena och då blir det inte bra
https://www.youtube.com/watch?v=xTE5Z1XNS1Y

Får försöka imorgon.
Nej jag har aldrig gjort nån service 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

M/19" så borde passa bra runt 175-180 alltså lite för liten men inte katastrof. Byte till längre styrstam och kanske en stolpe med lite mer "setback" dvs sadelfästet längre bak borde räcka som anpassning, stolpen kan behöva bytas ändå då den bör vara inskjuten en viss del i ramen för att hålla.

Skrivet av medbor:

Jag vill bara flagga för att sådana rekommendationer kan slå fel ibland

Jag (182cm) och min fru (165cm) har precis lika långa ben, vi kan ha varandras byxor utan problem

Vi delar på alla cyklar fram och tillbaka

Så klart skulle jag kunna ha en ram med mycket längre till styret än hon, men sadelhöjden som passar är nära identisk

Tackar för svaren. Vore såklart bäst att testa i butik men den närmsta butiken med lager kvar är ~12 mil bort så får titta vidare.