PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Mindfighter:

Årets leksak inhandlad, en ooni koda16, detta är första testpizzorna. Detta var något helt annat än pizzastål i ugnen, knepigt värre, förvärmde för lite (blev snabb beställning av en ir-termometer ) och hade nog för hög effekt på under gräddning. På'et igen, synd att man inte kan äta pizza varje dag!
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vilken ost använder du till pizzorna? Mer specifikt skaldjurspizzan.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vilken ost använder du till pizzorna? Mer specifikt skaldjurspizzan.

Ica's färdigrivna

Visa signatur

Apple

Permalänk
Snusfri

Måste faktiskt rekommendera en "dark horse" när det kommer till ost, Port Salut, gärna 50/50 med en mellanlagrad.

Blir riktigt bra på pizza.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

På torsdag ska jag blanda min absolut första napolitanska pizzadeg. På lördag ska det bakas i en vanlig hushållsugn.

Har beställt hem pizzastål och en spade, samt köpt Caputo-mjöl.
Använder mig av PizzApp som jag läst mycket gott om. Kommer köra 60% vatten, kalljäsning i 48 timmar ungefär.

Skriver här så att jag kan svara mig själv med en bild på resultatet sen. Får man in tekniken och vill utveckla kanske man investerar i en pizzaugn.

Glöm inte förvärma stålet så blir det kanon 👍 kör själv i vanlig ugn men man får laborera lite hur nära grill elementet man kan vara mot vad man har för topping

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Officiell jultomte

Första försöket avklarat. Måste säga att jag själv är förvånad över hur bra resultatet blev för att vara första gången, och i vår vanliga ugn. Värme upp pizzastålet i nästan en timme (tack för tips ovan). Skaldjurspizzorna blev liiite blöta då räkorna inte tinat helt än tyvärr men utöver det var det sjukt gott. Bra kanter, fin undersida & god smak. 10 av 10.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Första testskjutningen gjort med Biscotti + Gasolbooster tillsammans. Två refelktioner.

Knepigt.
Varmt.

Jävlar vad tryck det blir i grillen. Man kan inte kolla bort en sekund för då brinner pizzan upp. Det går inte riktigt att läsa någon guide på hur man ska ställa in stenen och boostern, så jag behöver fortfarande experimentera med värmen innan jag är nöjd men extremt bra första körning.

Jag hade nog typ inte rekommenderat denna setupen för någon om man inte verkligen känner för att nörda ner sig. Det var MYCKET lättare att få bra pizzor i vanlig, orginal-setup av kodan.

Kan ge review när jag lärt mig mer om hur jag ska ställa in allt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Första testskjutningen gjort med Biscotti + Gasolbooster tillsammans. Två refelktioner.

Knepigt.
Varmt.

Jävlar vad tryck det blir i grillen. Man kan inte kolla bort en sekund för då brinner pizzan upp. Det går inte riktigt att läsa någon guide på hur man ska ställa in stenen och boostern, så jag behöver fortfarande experimentera med värmen innan jag är nöjd men extremt bra första körning.

https://imgur.com/GGUxS3j.jpg
https://imgur.com/5PaAoyB.jpg
https://imgur.com/5g1k5EA.jpg

Jag hade nog typ inte rekommenderat denna setupen för någon om man inte verkligen känner för att nörda ner sig. Det var MYCKET lättare att få bra pizzor i vanlig, orginal-setup av kodan.

Kan ge review när jag lärt mig mer om hur jag ska ställa in allt.

Ser fantastiskt ut, som alltid, men…
Den stora frågan är: smakade det bättre, eller är stenen och regulatorn en klassisk k*kförlängare? 😉

Permalänk
Administrativ avgift

https://www.youtube.com/watch?v=8W2tXHJHm3A följde denna och pizzadegen blev alldeles perfekt! 6 bollar ala 268g och gör 12" pizzor.

Körde dock Kungsörnen och då 62% istället, dock råkade jag stretcha degen ut för mycket just denna gång. Austin n BBQ gasgrillen gör riktigt riktigt bra pizzor. Kommer upp i 450C om jag vill men brukar köra på pizzastenen på 400C. Vilka är era absoluta favorit pizzor? Någon som testat fior di latte? Eller vilken mozzarella är bäst enligt er?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://www.youtube.com/watch?v=8W2tXHJHm3A följde denna och pizzadegen blev alldeles perfekt! 6 bollar ala 268g och gör 12" pizzor.

Körde dock Kungsörnen och då 62% istället, dock råkade jag stretcha degen ut för mycket just denna gång. Austin n BBQ gasgrillen gör riktigt riktigt bra pizzor. Kommer upp i 450C om jag vill men brukar köra på pizzastenen på 400C. Vilka är era absoluta favorit pizzor? Någon som testat fior di latte? Eller vilken mozzarella är bäst enligt er?

Jobbar på pizzeria och vi kör med fior, grym att smälta i ugn. Vi brukar använda fior tillsammans med andra ostar för att höja smaken, endast fior kan bli lite tråkigt! Buffelmozzarella river vi på efter pizzan varit i ugnen.

Favvo sommarpizzan är fior, parmesan, zucchini, svartkål, ramslök, stracciatella med en jalapeno/citron olja.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Ernaw1:

Jobbar på pizzeria och vi kör med fior, grym att smälta i ugn. Vi brukar använda fior tillsammans med andra ostar för att höja smaken, endast fior kan bli lite tråkigt! Buffelmozzarella river vi på efter pizzan varit i ugnen.

Favvo sommarpizzan är fior, parmesan, zucchini, svartkål, ramslök, stracciatella med en jalapeno/citron olja.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

https://www.youtube.com/watch?v=8W2tXHJHm3A följde denna och pizzadegen blev alldeles perfekt! 6 bollar ala 268g och gör 12" pizzor.

Körde dock Kungsörnen och då 62% istället, dock råkade jag stretcha degen ut för mycket just denna gång. Austin n BBQ gasgrillen gör riktigt riktigt bra pizzor. Kommer upp i 450C om jag vill men brukar köra på pizzastenen på 400C. Vilka är era absoluta favorit pizzor? Någon som testat fior di latte? Eller vilken mozzarella är bäst enligt er?

7g jäst startar en snabb jäsning och fortsätter tills degen når 4 grader (vilket tar många timmar). Då blir jästbakterierna inaktiva. När degen tas ut kylen kommer degen fortsätta börja jäsa i snabb takt. Sedan tar han in den i kylen igen. Går inte att kontrollera tempen och degen är totalt överjäst med bubblor och spränger upp locken på burkarna.
Istället vill man hålla degen runt 20 grader i 24h. Då räcker 0,25-0,35g jäst

1. Jäst ska aldrig placeras direkt i salt.
Istället, häll i allt vatten och lös upp salt. Därefter lägg i typ 20 procent av mjölet och lös upp jäst.

2. Behövs ingen olja efter autolys. (Behövs ingen olja alls egentligen)
Istället kör allt i maskin på lägsta varvtal (vem orkar gegga ner händerna) tills mjölet gått ihop och autolys i 40-60 min.
Därefter slap and fold tills gluten bildas. Låt vila 20 min och upprepa 2-3 gånger. Nu kan man ta pyttelite olja i botten inför bulkjäsning.

3. Vanligt vetemjöl behövs inte vid utbakning. Bränns bara i ugnen och smakar illa.
Semolina räcker bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ser fantastiskt ut, som alltid, men…
Den stora frågan är: smakade det bättre, eller är stenen och regulatorn en klassisk k*kförlängare? 😉

Kanske lite av en kombination av båda.

Nä, men absolut. Det blir typ en annan karktär på degen(?) när den går kortare tid. Lite svårt att förklara. "Mer av" det napolitanska, typ. Så man måste ju gilla det.

Jag tror också såhär - det är lättare att snabbt få ut många pizzor med regulatorn & stenen. Ska köra en AW på jobbet här senare under månaden, då blir det intressant att stresstesta hela kalaset.

Men också skönt att veta att man har störst sten i rummet, så att säga.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Vet inte om den här har länkats tidigare i denna långa tråd...

Gör din egen poolish...av Mr Vito Lacopelli. Görs med fördel dagen innan du ska grädda pizza. Jag har gjort degen många gånger med kanonresultat. Kan starkt rekommendera hans deg...är dessutom lätt att göra.

https://www.youtube.com/watch?v=G-jPoROGHGE

Till det - en burk San Marzano tomater (hela som brukar kosta 45-50 kr/burk) som du kramar sönder för hand i en bunke så den blir lite chunky. Till det lite salt, peppar och olivolja efter tycke och smak. Själv brukar jag ha i lite färsk basilika.

Osten som alltid funkar är Mozzarella Cusina, Galbani i bit som jag strimlar själv. (finns i varje lite större mataffär)

Sen använder jag ofta även lite riven parmesan och lite pecorino för extra smak.

På med lite ruccola och ät!

Jag kör med en Ooni Koda 12 - tänk bara på att det bara funkar att göra lite mindre pizzor i en sån liten pizzaugn.

En klassisk pizzaspade blir för stor för att vända pizzan...jag använder spaden till att köra in och ta ut pizzan och en liten rund spade för att rotera pizzan så den blir jämt gräddad runt om. Det tar 10-15 sek per sida så på 60-70 sec är pizzan färdig.

Ett annat tips (som jag fått lära mig genom mina egna misstag) är att inte köra för varmt. Det kan lätt bli närmare 500 grader i ugnen om det inte blåser och då blir det så varmt att mjölet börjar brinna vilket inte smakar gott (bränd och bitter smak).

Värm upp en Ooni Kodan på full fart i 10-15 min...sänk sen värmen till hälften och börja kasta in pizza efter pizza. Se till att du har tillräckligt med mjöl på spaden så pizzorna inte fastnar och osten trillar ut i ugnen istället. Det har jag också lyckats med många gånger. Blir då till att rengöra pizzastenen lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Försök nummer två med oonin, men får ingen riktig leoparding av botten, vad borde jag ändra på? Värmde stenen på full effekt i 30 minuter, för lite?
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ooni Koda supporten i UK nämnde för mig att det beror på att du inte har vridit ner värmen efter du värmt upp stenen. Om du fortfarande har full värme på när du kastar in pizzan så kommer ovansidan bli bränd innan botten blir tillräckligt gräddad.

Prova på att vrida ner värmen till hälften när stenen är tillräckligt varm och pizzan kastas in. Själv kör jag med en sån där IR-tempmätare från Bosch för att hålla kolla på hur varm stenen är.