F@H använder nu (åter igen) AVX vid beräkningar!

Permalänk
Inaktiv

F@H använder nu (åter igen) AVX vid beräkningar!

Är tydligen den enda som skriver här nu, men vafan typ. Jag kör väl på då, den ensamme väktaren på muren...

Någon gång under sommaren hände det tydligen ett skifte som (av misstag, förmodar jag) gjorde att CPU work units alla gick över att beräknas med SSE2. Av någon anledning uppmärksammades detta inte förrän helt nyligen, och någon gång igår kväll svensk tid typ skickades en ny CPU "core" ut med stöd för AVX2 iallafall. Har inte fått någon WU som använder AVX512 ännu, men bara som det är så ger min processor cirka 75-85% mer prestanda per watt mot hur det var innan.

Brukade ligga på cirkus 110-125k PPD med 16 trådar arbetande på min Core i9 7900X. Nu - nästan 200k! För samma elförbrukning, runtikring 200W package. Inte så illa! Undras vad AVX512 kunde ge...

Ok, så denna förbättring är som en fis i rymden jämfört med det de fetaste GPUerna ger idag (~3M PPD för 2090ti hör jag), men för en person som sitter på idag ganska måttligt kraftfulla AMD Vega så är alla bäckar små välkomna!

Projekt 14228 brukar ge bäst PPD för mig - Vega vill ha stora molekyler att knapra på, då kan jag få över 1.2M PPD huvva ligen! Tyvärr är de bäst presterande paketen relativt sällsynta. 14250 till exempel brukar ge närmare miljonen, sedan finns det andra som ligger ännu längre ned.

Så sammanfattningsvis; mer fortare är ju bättre!