Permalänk
Skrivet av huttala:

1. Din åsikt, och jag respekterar den. MK-80 är som sagt bra mtk bättre än valfritt logitech eller liknande, men står sig inte emot filco, topre mm.

Jag har bara svårt att förstå hur ett tangentbord kan vara ännu bättre än QPAD MK-80, då jag tycker att MK-80 är en produkt som snuddar vid vad som kan uppfattas som perfektionism.

Skrivet av huttala:

Qpad är en kopia av ett annat tangentbord vid namn Xarmor.

XArmor hette det, just det!

Skrivet av huttala:

Basen på tangentbordet är inte lika gediget som på ett filco.

Med "basen" menar du tangentbordets "chassi", eller? På vilket vis är det mer gediget? Jag menar, QPAD MK-80 väger 1,27 kg och känns sjukt kvalitativt – hur kan Filco toppa det?

Skrivet av huttala:

Tangenterna är det billigaste du kan få tag på, tittar du på dem nu så kommer du se att de tangenter du använder mycket kommer vara helt blanka, speciellt space på den sidan du trycker på, detta problem finns även på ett filco men inte i samma usträckning.

Så här ser mina tangenter ut efter sex månader av hårt användande, de har sin textur i behåll till 100 % och har inte slitits ut ett dugg än så länge?

Skrivet av huttala:

3. Man behöver fulfix för att fästena till stabilisatorstången spricker och går sönder, när den gjort det är knappen i princip oanvändbar. Filco har samma princip på sina stabilisatorer bara det att de har riktiga fästen, i tjockare plast, som inte går sönder om du inte använder våld på dem.

Får jag fråga hur stabilisatorstängerna lyckas gå sönder? För jag kan nämligen verkligen inte tänka mig hur de metallstängerna lyckas förstöras. Att de stora tangenterna blir i princip obrukbara utan sina stabilisatorer är jag medveten om, då jag "råkade" ta bort en sådan från mitt gamla Logitech G11-tangentbord och därefter fick leva med konsekvenserna.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Findecanor:

Man kan också byta med en tangent som inte används så mycket, som t.ex. den stora vertikala plus-tangenten på det numeriska tangentbordet.

Det kan man ju göra, men då får du ju en annan knapp som inte fungerar som den ska.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Jag har bara svårt att förstå hur ett tangentbord kan vara ännu bättre än QPAD MK-80, då jag tycker att MK-80 är en produkt som snuddar vid vad som kan uppfattas som perfektionism.

XArmor hette det, just det!

Med "basen" menar du tangentbordets "chassi", eller? På vilket vis är det mer gediget? Jag menar, QPAD MK-80 väger 1,27 kg och känns sjukt kvalitativt – hur kan Filco toppa det?

http://i40.tinypic.com/2d7g579.jpg

Så här ser mina tangenter ut efter sex månader av hårt användande, de har sin textur i behåll till 100 % och har inte slitits ut ett dugg än så länge?

Får jag fråga hur stabilisatorstängerna lyckas gå sönder? För jag kan nämligen verkligen inte tänka mig hur de metallstängerna lyckas förstöras. Att de stora tangenterna blir i princip obrukbara utan sina stabilisatorer är jag medveten om, då jag "råkade" ta bort en sådan från mitt gamla Logitech G11-tangentbord och därefter fick leva med konsekvenserna.

Känns lite som att du inte vill ha några svar utan bara bevisa motsatsen mot det jag säger.
Men det är iaf ABS plast i qpads tangentbord, det slits ut snabbt, för mig själv så var space blank där jag trycker efter två veckor, ungefär som din enter tangent ser ut. Texten försvinner inte i första taget, men det går snabbare. Det de flesta brukar störa sig på med ABS tangenter är att de blir blanka och "hala".

Det är inte stabilisatorn som går sönder, utan fästena till den, testa att ta loss din spaceknapp så ser du vad som händer (OBS fästena kommer antagligen gå sönder, så passa dig om du inte vill laga det).

Permalänk
Skrivet av huttala:

Känns lite som att du inte vill ha några svar utan bara bevisa motsatsen mot det jag säger.

Inte alls. Det är, som jag skrev tidigare, att jag helt enkelt har svårt att förstå hur någonting kan toppa det tangentbordet som jag äger i nuläget.

Skrivet av huttala:

Men det är iaf ABS plast i qpads tangentbord, det slits ut snabbt

Som tangentbordet i sig är gjort av eller tangenterna?

Skrivet av huttala:

för mig själv så var space blank där jag trycker efter två veckor, ungefär som din enter tangent ser ut. Texten försvinner inte i första taget, men det går snabbare. Det de flesta brukar störa sig på med ABS tangenter är att de blir blanka och "hala".

Var ser du att min enter-tangent är blank någonstans? Den har ju kvar sin textur till 100 %? Det enda som har slitits är den övre vänstra delen av min mellanslags-tangent, där kan man se lite antydningar till att tangentens textur börjar att "jämnas med marken" – det syns dock inte i någon av de bilderna som jag postade. Men vad är egentligen det negativa med detta?

Vad för några tangenter är det man helst vill ha och vad är det positiva med dem? Går det att beställa sådana någonstans för ett rimligt pris? Kan man uppleva kompabilitetsproblem med tangenter vs. tangentbord? Alltså att tangenterna kanske inte skulle passa eller någonting? Svårt att få tag i Å-, Ä- och Ö-tangenter?

Skrivet av huttala:

Det är inte stabilisatorn som går sönder, utan fästena till den, testa att ta loss din spaceknapp så ser du vad som händer (OBS fästena kommer antagligen gå sönder, så passa dig om du inte vill laga det).

Aah, okej!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Inte alls. Det är, som jag skrev tidigare, att jag helt enkelt har svårt att förstå hur någonting kan toppa det tangentbordet som jag äger i nuläget.

Som tangentbordet i sig är gjort av eller tangenterna?

Var ser du att min enter-tangent är blank någonstans? Den har ju kvar sin textur till 100 %? Det enda som har slitits är den övre vänstra delen av min mellanslags-tangent, där kan man se lite antydningar till att tangentens textur börjar att "jämnas med marken" – det syns dock inte i någon av de bilderna som jag postade. Men vad är egentligen det negativa med detta?

Vad för några tangenter är det man helst vill ha och vad är det positiva med dem? Går det att beställa sådana någonstans för ett rimligt pris? Kan man uppleva kompabilitetsproblem med tangenter vs. tangentbord? Alltså att tangenterna kanske inte skulle passa eller någonting? Svårt att få tag i Å-, Ä- och Ö-tangenter?

Aah, okej!

Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för plast på chassit, men mest troligt är att det är ABS. Det är tangenterna jag pratar om.
Din enter är ju helt blank precis runt texten "Enter".

Det är väl inte direkt jätte negativt, men själv tycker jag det ser schaskigt ut när man har blanka ytor på tangenterna, sedan försvinner ju känslan i knapparna när de är helt släta.

Alla bokstäver mm. som är 1x1 storlek på passar utmärkt, problemet du kommer få är space, enter, backspace, ctrl osv, där har tillverkarna oftast olika storlekar.

Tangenter med svenska tecken är svårt att få tag på, men det finns utan text samt tyska knappar man kan skaffa sig relativt enkelt, och billigt om man vill det. Som jag sa tidigare så är det PBT plast man vill ha i sina tangenter. Det positiba i dem är att texturen är annorlunda, plus att det känns stabilare med bättre knappar, glappar inte lika mkt, och det blir en annan känsla när man skriver med tangenter som har tjockare och bättre plast.

Permalänk

Angående er konversation (huttala och Subdubwise) så har ju MK-85 bakgrundsbelysta knappar vilket gör att det är omöjligt att slita bort bokstäverna från knapparna utan att slita sig igenom hela knappen. Sedan tror jag att ni har olika uppfattningar av "hård användning". Jag har själv ett Saitek Eclipse II atm och det har fortfarande kvar texturen på alla knappar efter 3 års användning. Jag kan bara utgå från att knapparna på det är gjorda av billig plast. Det har används varje dag men jag tvivlar på att det är särskilt hård användning då jag inte skriver långa texter på det utan bara spelar dagarna i ända

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Skrivet av huttala:

Din enter är ju helt blank precis runt texten "Enter".

Är du seriös? Det är ju blixten från kameran som speglar sig där, vilken man ser hur tydligt som helst.

Skrivet av huttala:

Det är väl inte direkt jätte negativt, men själv tycker jag det ser schaskigt ut när man har blanka ytor på tangenterna, sedan försvinner ju känslan i knapparna när de är helt släta.

Den halvt utslitna delen av mellanslag-tangenten känns lite annorlunda, ja. Men det är inte någon negativ skillnad direkt, det känns bara annorlunda – varken bättre eller sämre. Vill för övrigt tillägga att det är hela vänsterdelen av mellanslagstangenten som är utsliten, efter noggrannare inspektion. Men trots det varken syns eller känns det någon påtaglig skillnad.

Skrivet av huttala:

Alla bokstäver mm. som är 1x1 storlek på passar utmärkt, problemet du kommer få är space, enter, backspace, ctrl osv, där har

Okej, tack! Var finns dessa att köpa? Några seriösa återförsäljare eller är det att ge sig ut på ebay och gambla med sina pengar till asiater som gäller?

Skrivet av huttala:

Tangenter med svenska tecken är svårt att få tag på, men det finns utan text samt tyska knappar man kan skaffa sig relativt enkelt, och billigt om man vill det. Som jag sa tidigare så är det PBT plast man vill ha i sina tangenter. Det positiba i dem är att texturen är annorlunda, plus att det känns stabilare med bättre knappar, glappar inte lika mkt, och det blir en annan känsla när man skriver med tangenter som har tjockare och bättre plast.

Är det bara PBT-plast man ska hålla utkik efter? Det måste väl finnas fler faktorer och en massa olika versioner, tjocklekar av plasten och så vidare? Finns det tangenter att få tag på med genomskinliga bokstäver i sig så att man inte blir av med bakgrundsbelysningens funktionalitet? Tangenterna på QPAD MK-80 är nämligen genomskinliga där bokstaven syns för varje tangent, så att det lyser igenom där.

Skrivet av Insanity92:

Angående er konversation (huttala och Subdubwise) så har ju MK-85 bakgrundsbelysta knappar vilket gör att det är omöjligt att slita bort bokstäverna från knapparna utan att slita sig igenom hela knappen.

QPAD MK-80 och QPAD MK-85 har båda två bakgrundsbelysning, det verkar som att du inte kände till det. Inget illa menat, ville bara upplysa dig. Och ja, det har du rätt i, för att slitaget ska synas måste man komma igenom hela tangentens yttre skickt vilket man nog aldrig kommer att lyckas med – oavsett hur många års användning. Allt detta tack vare att bokstäverna i tangenterna är genomskinliga

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Okej, tack! Var finns dessa att köpa? Några seriösa återförsäljare eller är det att ge sig ut på ebay och gambla med sina pengar till asiater som gäller?

Är det bara PBT-plast man ska hålla utkik efter? Det måste väl finnas fler faktorer och en massa olika versioner, tjocklekar av plasten och så vidare? Finns det tangenter att få tag på med genomskinliga bokstäver i sig så att man inte blir av med bakgrundsbelysningens funktionalitet? Tangenterna på QPAD MK-80 är nämligen genomskinliga där bokstaven syns för varje tangent, så att det lyser igenom där.

Väljer att inte svara på dina åsikter om tangentbordet då det iaf inte kommer leda någonvart, jag har själv ägt ett mk-80 och ver precis hur det fungerar och ser ut, eftersom jag plockat isär det och faktiskt använt det.

Och angående plast så är det PBT som rekommenderas ja.
Det får du tag på ebay.com, köper man från en top rated seller så behöver man inte vara orolig över att bli lurad. Mig veterligen så finns det inga tangenter med genomskinlig PBT plast, bryr mig inte om bakgrundsbelysning öht så har inte lagt ner någon tid på att forska inom området.

Själv tycker jag det ser ganska awesome ut när man har ett tangentbord med leds utan knappar som är genomskinliga dock, då lyser det bara om springorna mellan tangenterna, och om jag skulle ha ett med bakgrundsbelysning igen så skulle jag absolut göra på det viset. Men det är ju en smaksak.

Tänke ta ett litet exempel på PBT caps. På den här bilden ser vi ett väldigt gammalt compaq(cherry corp) tangentbord med PBT caps, de ser ut som nya och tangenterna blänker inte.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att du köper dig ett tangentbord med cherry mx red ifall du uteslutande spelar starcraft. Det var min favorit innan jag hittade topre, som är det absolut fetaste du kan köpa i dagsläget.

Hur din plånbok ser ut, så ser även ditt tangentbord ut. Vill du komma billigt undan och endå kunna säga att du har ett odjur till tangentbord skulle jag säga att du köper dig ett QPAD MK-50 med röda switchar.

Har du fet plånbok så kan du kolla högre upp i näringskedjan, ska du snegla åt andra tillverkare än de som finns i Sverige just nu, då det är vad vi tangentbords fanatiker ser som skräp med dålig plast etc.
Det med tangentbord blir lite som en fetishism, man vill testa alla.

Enligt mig så är det fräsigaste och mest exotiska du kan ha, ett riktigt gammalt tangentbord från sent 80 tal till tidigt 90 tal, men de är absolut samma sak med dem om kvalitet så man får göra lite research.

Men som sagt, ett bra "nybörjartangentbord" (inget negativt) är då ett QPAD eller liknande, då de finns tillgängliga.
När man fått in känslan för tangentbord, då kanske man ska börja satsa på att importera, inget jag rekommenderar en som aldrig haft något innan.

Just det, kan inte mer än fnissa lite när jag läser Subdubwise's kommentarer, verkar vara på en dagisnivå. "Min pappa är starkare än din"

Lycka till, ses i träsket.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Qpad MK80 är inte ett högkvalivativt tangentbord, det har bara högkvalivativa brytare.

Qpad MK80 är som jag fattat det ett OEM-tangentbord tillverkat av iOne. Det såldes av Xarmor under beteckningen Xarmor U9BL-S fram tills att Xarmor gick i konkurs för något år sen.

Qpad började sedan köpa in tangentbordet och sätta sin egen logga på det och kalla det MK-80.

Googlar man "xarmor u9bl-s build quality" så är det faktiskt många som klagar på kvaliten, eller iaf säger att den är sämre än Filcos osv.

Har själv känt på ett MK80 och varit nära att köpa då det är sjukt skönt, men ska nog köra på ett Ducky då jag tror det håller högre kvalitet.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Qpad MK80 är inte ett högkvalivativt tangentbord, det har bara högkvalivativa brytare.

Qpad MK80 är som jag fattat det ett OEM-tangentbord tillverkat av iOne. Det såldes av Xarmor under beteckningen Xarmor U9BL-S fram tills att Xarmor gick i konkurs för något år sen.

Qpad började sedan köpa in tangentbordet och sätta sin egen logga på det och kalla det MK-80.

Googlar man "xarmor u9bl-s build quality" så är det faktiskt många som klagar på kvaliten, eller iaf säger att den är sämre än Filcos osv.

Har själv känt på ett MK80 och varit nära att köpa då det är sjukt skönt, men ska nog köra på ett Ducky då jag tror det håller högre kvalitet.

Phaddern styr upp^^

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Skrivet av pheting:

Just det, kan inte mer än fnissa lite när jag läser Subdubwise's kommentarer, verkar vara på en dagisnivå. "Min pappa är starkare än din"

Haha! Vad fruktansvärt gullig du är som lyckas dra en sådan referens till mina inlägg just för att jag, vilket jag klart och tydligt dessutom påpekar, har svårt att förstå hur ett tangentbord kan besitta ännu bättre byggkvalitet än mitt MK-80. Det handlar varken om att "min pappa kan slå din pappa" eller att jag är insnöad, det handlar helt enkelt om att jag är extremt nöjd med mitt nuvarande tangentbord och att jag har svårt att förstå hur man skulle lyckas toppa det.

Någonting du ännu har svårt att förstå som jag kanske behöver klargöra för dig ännu en gång innan du ska dra någon ytterligare humoristisk referens, som egentligen bara grundar sig i din bristande läsförmåga som sparkar igång så fort det dyker upp ett inlägg signerat "Subdubwise"?

Skrivet av Cindori:

Qpad MK80 är inte ett högkvalivativt tangentbord, det har bara högkvalivativa brytare.

Qpad MK80 är som jag fattat det ett OEM-tangentbord tillverkat av iOne. Det såldes av Xarmor under beteckningen Xarmor U9BL-S fram tills att Xarmor gick i konkurs för något år sen.

Qpad började sedan köpa in tangentbordet och sätta sin egen logga på det och kalla det MK-80.

Googlar man "xarmor u9bl-s build quality" så är det faktiskt många som klagar på kvaliten, eller iaf säger att den är sämre än Filcos osv.

Har själv känt på ett MK80 och varit nära att köpa då det är sjukt skönt, men ska nog köra på ett Ducky då jag tror det håller högre kvalitet.

Med all respekt, kan du berätta vilka byggkvalitetsbrister QPAD MK-80 besitter? I och med att det bara är ett "rebrandat" OEM-tangentbord med lite QPAD-loggor påklistrade, och därav bör vara identiskt med Xarmor-tangentbordet, bör det kvitta om man letar fel hos MK-80 eller hos Xarmor – inte sant? Hur som helst kan det givetvis bli bättre, det kan det alltid bli. Man kan tillverka tangentbordet i metall och bygga tangenter i diamant. Men att påstå att QPAD MK-80 inte är ett högkvalitativt tangentbord, bara för att det finns bättre, är lika fruktansvärt idiotiskt som att påstå att ett GTX 580 suger kuk bara för att GTX 680 är bättre. Bara för att det finns någonting bättre betyder det inte att allting som är sämre helt plötsligt är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Phaddern styr upp^^

'nå styr ja^

Skrivet av Subdubwise:

Med all respekt, kan du berätta vilka byggkvalitetsbrister QPAD MK-80 besitter? I och med att det bara är ett "rebrandat" OEM-tangentbord med lite QPAD-loggor påklistrade, och därav bör vara identiskt med Xarmor-tangentbordet, bör det kvitta om man letar fel hos MK-80 eller hos Xarmor – inte sant? Hur som helst kan det givetvis bli bättre, det kan det alltid bli. Man kan tillverka tangentbordet i metall och bygga tangenter i diamant. Men att påstå att QPAD MK-80 inte är ett högkvalitativt tangentbord, bara för att det finns bättre, är lika fruktansvärt idiotiskt som att påstå att ett GTX 580 suger kuk bara för att GTX 680 är bättre. Bara för att det finns någonting bättre betyder det inte att allting som är sämre helt plötsligt är dåligt.

Varför ska jag berätta vilka byggkvalitetsbrister MK-80 besitter? Jag skrev bara vad jag hittade på google när jag undersökte frågan själv.
Jag sökte på Xarmor därför att det har sålts längre under det märket och därmed kan man hitta mer åsikter. Det är samma tangentbord.

Jag tycker ärligt talat det bara låter som att du tar illa upp, för att du gillar tangentbordet och tycker det är exklusivt. Du har lagt ner pengar på en enligt dig exklusiv produkt, och lite av den känslan skadas när vi här uttrycker åsikter om produktens brister.

Om du ärligt bara "har svårt att förstå hur ett tangentbord kan besitta ännu bättre byggkvalitet än mitt MK-80" så har du fått tillräckligt med (utförlig!) fakta från uttala. Om du inte är övertygad så återstår bara att testa ett annat tangentbord IRL, eller acceptera att smaken är som baken. Men du kan inte på något sätt argumentera fram ett svar på den frågan.

Det jag menar med

Skrivet av Cindori:

Qpad MK80 är inte ett högkvalivativt tangentbord, det har bara högkvalivativa brytare.

är att om man tog bort alla Cherry-brytare ur MK80 och ersatte med rubberdome, så skulle tangentbordet hamna på samma nivå som vilket random gamingtangentbord som helst för ~500kr.

Jag tror och hoppas att Ducky Shine är ett tangentbord som, om man tog bort Cherry-brytarna och ersatte med rubberdome, ändå skulle hamna på en nivå över ett average tangentbord. Därför tänker jag köpa ett!

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Haha! Vad fruktansvärt gullig du är som lyckas dra en sådan referens till mina inlägg just för att jag, vilket jag klart och tydligt dessutom påpekar, har svårt att förstå hur ett tangentbord kan besitta ännu bättre byggkvalitet än mitt MK-80. Det handlar varken om att "min pappa kan slå din pappa" eller att jag är insnöad, det handlar helt enkelt om att jag är extremt nöjd med mitt nuvarande tangentbord och att jag har svårt att förstå hur man skulle lyckas toppa det.

Någonting du ännu har svårt att förstå som jag kanske behöver klargöra för dig ännu en gång innan du ska dra någon ytterligare humoristisk referens, som egentligen bara grundar sig i din bristande läsförmåga som sparkar igång så fort det dyker upp ett inlägg signerat "Subdubwise"?

Med all respekt, kan du berätta vilka byggkvalitetsbrister QPAD MK-80 besitter? I och med att det bara är ett "rebrandat" OEM-tangentbord med lite QPAD-loggor påklistrade, och därav bör vara identiskt med Xarmor-tangentbordet, bör det kvitta om man letar fel hos MK-80 eller hos Xarmor – inte sant? Hur som helst kan det givetvis bli bättre, det kan det alltid bli. Man kan tillverka tangentbordet i metall och bygga tangenter i diamant. Men att påstå att QPAD MK-80 inte är ett högkvalitativt tangentbord, bara för att det finns bättre, är lika fruktansvärt idiotiskt som att påstå att ett GTX 580 suger kuk bara för att GTX 680 är bättre. Bara för att det finns någonting bättre betyder det inte att allting som är sämre helt plötsligt är dåligt.

Det har redan förklarats åtaliga gånger, men du vägrar inse fakta och säger bara "nej så är det inte, mitt tangentbord kan det inte vara några fel på".

Jag har ÄGT ett qpad, ett filco, ett topre och ett ducky, du tror inte jag vet skillnaden mellan tangentborden eller? Säger bara som det är, inget mer med det, det är absolut inte ett dåligt tangentbord för det, men det ligger som sagt långt ifrån de mer etablerade tillverkarna av mekaniska tangentbord.

För den som undrar så är topre av bäst kvalité, de har PBT caps från fakbrik och väldigt unika switchar (inte cherry, utan deras egna).
Nummer två skulle jag dela mellan filco och ducky, kanske en liten fördel till filco, men svårt att säga, fötterna på filcotangentbordet är väl aningen bättre, annars är de identiska.

Kan även tillägga att Das keyboard ska vara riktigt bra, men har inte testat det själv ännu, så kan inte uttala mig om det mer än att tangentbordsentusiasterna över på geekhack och deskthority säger att det ska vara av ungefär samma byggkvalité.

Läs citatet under så har du en vädligt bra förklaring på vad jag försökt komma fram till med allt jag sagt, fast jag försökte ta det lite mindre rakt på sak.

Skrivet av Cindori:

Jag tycker ärligt talat det bara låter som att du tar illa upp, för att du gillar tangentbordet och tycker det är exklusivt. Du har lagt ner pengar på en enligt dig exklusiv produkt, och lite av den känslan skadas när vi här uttrycker åsikter om produktens brister.

Om du ärligt bara "har svårt att förstå hur ett tangentbord kan besitta ännu bättre byggkvalitet än mitt MK-80" så har du fått tillräckligt med (utförlig!) fakta från uttala. Om du inte är övertygad så återstår bara att testa ett annat tangentbord IRL, eller acceptera att smaken är som baken. Men du kan inte på något sätt argumentera fram ett svar på den frågan.

Det jag menar med är att om man tog bort alla Cherry-brytare ur MK80 och ersatte med rubberdome, så skulle tangentbordet hamna på samma nivå som vilket random gamingtangentbord som helst för ~500kr.

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Jag tror och hoppas att Ducky Shine är ett tangentbord som, om man tog bort Cherry-brytarna och ersatte med rubberdome, ändå skulle hamna på en nivå över ett average tangentbord. Därför tänker jag köpa ett!

Står faktiskt att knapparna bara är ABS plast så du får nog leta vidare, ska ju vara PBT eller vad huttala sa.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Står faktiskt att knapparna bara är ABS plast så du får nog leta vidare, ska ju vara PBT eller vad huttala sa.

Det är få tangentbord som har det från fabrik.
De enda jag vet om är Noppoo och Topre.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det är få tangentbord som har det från fabrik.
De enda jag vet om är Noppoo och Topre.

Ju iofs så om man vill ha backlit så får man nog ha ABS för du sa väl att det inte fans PBT tangenter för bakgrundsbelysta?

BTW: Annan fråga jag kom på. Jag har ju beställt ett MK-50, är det lönt att slänga in typ PBT tangenter i det om man sliter ut de som följer med eller är det bara overkill? Kommer det närma sig ett dyrare tangentbord i kvalitet eller är det inte lönt pga att allt annat som inte kan bytas är sämre? Kan man köpa några roliga keycaps på andra ställen än ebay?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Insanity92:

Ju iofs så om man vill ha backlit så får man nog ha ABS för du sa väl att det inte fans PBT tangenter för bakgrundsbelysta?

BTW: Annan fråga jag kom på. Jag har ju beställt ett MK-50, är det lönt att slänga in typ PBT tangenter i det om man sliter ut de som följer med eller är det bara overkill? Kommer det närma sig ett dyrare tangentbord i kvalitet eller är det inte lönt pga att allt annat som inte kan bytas är sämre? Kan man köpa några roliga keycaps på andra ställen än ebay?

Det är lönt att köpa nya tangenter, PBT tangenter kostar ju dock en hel del, minst 50$ får du räkna med att lägga ut.
Byta tangenter kombinerat med att byta ut handledsstödet på det tangentbordet kommer nog göra rätt stor skillnad, det är trots allt tangenterna du trycker på när du använder tangentbordet. Och med ett nytt handledsstöd så kommer det nog bli fin fint för dig tror jag.

Men se till att vara försiktig när du plockar loss tangenterna, switcharna sitter inte bäst på dessa tangentbord, så du kan dra med dig hela switchen om du inte plockar loss tangenterna försiktigt. Samma sak med de större tangenterna som har stabilisatorer, de måste du vara EXTREMT försiktig med för att inte förstöra fästena till stabilisatorerna.

Permalänk
Medlem

Sluta fanboya, gå all out med buckling springs och allt annat känns som billig Kina-skit

Skämt åsido, mekaniska tangentbord är högst personligt vad man gillar, och är man nöjd finns det ingen anledning att byta! Lyssna inte så mycket på andra, det är ju faktiskt DU som ska använda DITT tangentbord. Själv gillar tex jag inte Filcos pga deras keycaps som är så tunna att tangentbordet känns billigt, och när du dessutom kan få MK-50 för mindre än halva priset känns det bara löjligt att köpa Filco. Sedan är Topre överhypade överprisade "rubber dome with a twist" som upplevs exklusiva pga en saftig prislapp, jo jag har ägt ett och jag trollar inte. Som sagt är det högst individuellt vad man tycker, bara att acceptera.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det är lönt att köpa nya tangenter, PBT tangenter kostar ju dock en hel del, minst 50$ får du räkna med att lägga ut.
Byta tangenter kombinerat med att byta ut handledsstödet på det tangentbordet kommer nog göra rätt stor skillnad, det är trots allt tangenterna du trycker på när du använder tangentbordet. Och med ett nytt handledsstöd så kommer det nog bli fin fint för dig tror jag.

Men se till att vara försiktig när du plockar loss tangenterna, switcharna sitter inte bäst på dessa tangentbord, så du kan dra med dig hela switchen om du inte plockar loss tangenterna försiktigt. Samma sak med de större tangenterna som har stabilisatorer, de måste du vara EXTREMT försiktig med för att inte förstöra fästena till stabilisatorerna.

Ok, kanske gör det när jag slitit ut originalknapparna då. Sitter de verkligen så löst? I SweCs videorecension ser det ut som de bara drar loss de utan någon speciell försiktighet.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Stealthbomb:

Sluta fanboya, gå all out med buckling springs och allt annat känns som billig Kina-skit

Tru dat!
Synd bara att de låter som man slår en kniv i plåt varje gång man trycker ner en switch. Blå cherrys har ingenting att komma med när det gäller ljudnivå jämfört med ett model M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Står faktiskt att knapparna bara är ABS plast så du får nog leta vidare, ska ju vara PBT eller vad huttala sa.

Caps är ju inget större problem, det är ju utbytbara. Föredrar nog ABS som är släta framför PBT som har textur.

Annars är det bara att köra dessa så har man inget problem med nötning

Customized Metal Cherry MX Key Caps Silver Color

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, knappar i zink vore ju inte helt fel. Men man måste ju skaffa sig en guldtand och fet guldkedja före man skaffar sig de tangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Caps är ju inget större problem, det är ju utbytbara. Föredrar nog ABS som är släta framför PBT som har textur.

Annars är det bara att köra dessa så har man inget problem med nötning

http://i.ebayimg.com/t/HOT-37-set-Customized-Metal-Cherry-MX-...

Customized Metal Cherry MX Key Caps Silver Color

Har funderat ett tag på hur det känns att användra keycaps i zink, någon som har erfarenheter av det?

Hur mycket bättre är filcos keycaps jämfört med de som blackwidow/6gv2 osv använder sig av? Slits färgen lika lätt och vad är det bästa valet förutom PBT som är väldigt svårt att få tag i ISO layout.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av Cindori:

Caps är ju inget större problem, det är ju utbytbara. Föredrar nog ABS som är släta framför PBT som har textur.

Annars är det bara att köra dessa så har man inget problem med nötning

http://i.ebayimg.com/t/HOT-37-set-Customized-Metal-Cherry-MX-...

Customized Metal Cherry MX Key Caps Silver Color

Sitter och funderar på att köpa ett WASD set för att bli LAN kungen men kan inte hitta hur många ggr dyrare än själva produkten frakten skulle bli

http://www.ebay.com/itm/HOT-Custom-WASD-Set-Metal-Cherry-MX-K...

BTW: Du ser nog inte särskilt mycket av bakgrundbelysningen genom zinktangenter...

EDIT: Bara 6 dollar frakt! Köpt!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Har funderat ett tag på hur det känns att användra keycaps i zink, någon som har erfarenheter av det?

Hur mycket bättre är filcos keycaps jämfört med de som blackwidow/6gv2 osv använder sig av? Slits färgen lika lätt och vad är det bästa valet förutom PBT som är väldigt svårt att få tag i ISO layout.

Tror inte det är någon märkbar skillnad mellan capsen som kommer med blackwidow/filco/steelseries, färgen slits nog bort lika lätt på samtliga. Men jag kanske har fått det att låta lite värre än det är, själva färgen sitter ju kvar länge, förhoppningsvis texten också, om man inte nöter på som en annan.

Det absolut bästa, om man vill att alla knappar ska ha likadan text tills de fallerar är doubleshots, men det är nog ännu svårare att få tag på än PBT caps, jag har hittat några doubleshots på diverse forum, men man får räkna med att köpa dem begagnat, speciellt om man vill ha med svensk layout. Det är nog nästan en omöjlighet att få tag på.

Det man däremot får tag på ganska lätt är tysk layout, och den är väldigt lik svenska layouten, så har man inga problem med att några tecken är fel, och att det står Z där Y ska vara på tangentbordet så kan man få tag på både doubleshots och PBT caps relativt enkelt begagnat via tangentbordsforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tror inte det är någon märkbar skillnad mellan capsen som kommer med blackwidow/filco/steelseries, färgen slits nog bort lika lätt på samtliga. Men jag kanske har fått det att låta lite värre än det är, själva färgen sitter ju kvar länge, förhoppningsvis texten också, om man inte nöter på som en annan.

Det absolut bästa, om man vill att alla knappar ska ha likadan text tills de fallerar är doubleshots, men det är nog ännu svårare att få tag på än PBT caps, jag har hittat några doubleshots på diverse forum, men man får räkna med att köpa dem begagnat, speciellt om man vill ha med svensk layout. Det är nog nästan en omöjlighet att få tag på.

Det man däremot får tag på ganska lätt är tysk layout, och den är väldigt lik svenska layouten, så har man inga problem med att några tecken är fel, och att det står Z där Y ska vara på tangentbordet så kan man få tag på både doubleshots och PBT caps relativt enkelt begagnat via tangentbordsforum.

Spelar inte så stor roll om det är text eller inte på tangenterna, är snyggare utan ^^ Är rädd för att bokstäverna på mitt filco kommer börja försvinna efter någon månad då bokstäverna på mitt blackwidow började blekna kraftigt efter 2-3 veckor. Många som säljs har helt blanka också så då spelar det inte den minsta roll om det är tyskt bara det är stor enter, lite shift etc.

När du säger att färgen slits menar du själva färgen på keycapen eller bokstäverna?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HoBb3:

Spelar inte så stor roll om det är text eller inte på tangenterna, är snyggare utan ^^ Är rädd för att bokstäverna på mitt filco kommer börja försvinna efter någon månad då bokstäverna på mitt blackwidow började blekna kraftigt efter 2-3 veckor. Många som säljs har helt blanka också så då spelar det inte den minsta roll om det är tyskt bara det är stor enter, lite shift etc.

När du säger att färgen slits menar du själva färgen på keycapen eller bokstäverna?

Jag menar själva bokstäverna och tangenterna, tangenterna blir ju blanka tillslut hur du än gör, men med doubleshots så slits inte texten ut då det är utskrurna bokstäver med en svart plastbit under, alltså slits tangenten ner med texten.

Ska du ha PBT caps så är det ju lätt att få tag på blanka, men vettefasen hur det är med att få tag på ISO enter i PBT, då är det nog gamla cherry tangentbord från tyskland som gäller. Ett bra exempel på riktigt bra PBT caps är de som sitter i Compaq 11800 tangentbordet, de är tjocka PBT caps som passar på alla tangentbord med cherry switchar och standard ISO layout.

Doubleshots:

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Spelar inte så stor roll om det är text eller inte på tangenterna, är snyggare utan ^^ Är rädd för att bokstäverna på mitt filco kommer börja försvinna efter någon månad då bokstäverna på mitt blackwidow började blekna kraftigt efter 2-3 veckor. Många som säljs har helt blanka också så då spelar det inte den minsta roll om det är tyskt bara det är stor enter, lite shift etc.

När du säger att färgen slits menar du själva färgen på keycapen eller bokstäverna?

Har haft mitt Filco i nästan ett halvår nu och färgen på texten är fortfarande kvar utan tecken på slitage. Keycapsen är i svart plast så du behöver inte oroa dig för att de ska slitas ut, jag kan tänka mig att texten slits ut en dag men det är inte värre än att man får köpa nya om man inte tycker om det slitna utseendet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Har funderat ett tag på hur det känns att användra keycaps i zink, någon som har erfarenheter av det?

Hur mycket bättre är filcos keycaps jämfört med de som blackwidow/6gv2 osv använder sig av? Slits färgen lika lätt och vad är det bästa valet förutom PBT som är väldigt svårt att få tag i ISO layout.

Jag har keycaps i zinc, dom är helt jäkla galna. Låter som fan ^^
Tog lite bilder när jag bytte keycaps på mitt tenkeyless på jobbet så har inga bilder på wasd ditsatt...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |